söndag 8 september 2024

Tyskland Hängbro Carthagofabrik Schweiz ...

Fortsätter från där föregående inlägg slutade med grottbostäderna.
Det är skönt att vara uppe tidigt, nästan före tuppen. Man får så mycket gjort och framför allt när det är varmt och vi ville se ytterligare platser under dagen.
 
Till nästa plats som heter Oberharz am Brocken och ligger inne i Harz området, som är en relativt stor Nationalpark.
Harz, en bergskedja som är 110km lång och cirka 30-40km bred. Den högsta toppen heter Brocken, 1141meter, som vi har besökt för många många år sedan, tror till och med det var innan min blogg fanns.
Enl folktron träffades häxorna där uppe på Valborgsmässoafton.

Den här gången var det en lång hängbro som väckt vårat intresse. Mest mitt intresse, eftersom Jakob inte alls tycker om att gå över sådana broa. 
Rappbodetalsperre Titan.
Längd 458,5m och man är runt 100 meter ovan mark/sjö. 
Jakob gick på vägen och fotade medans jag Yvonné löste biljett 7,50euro för att gå på bron. Jo det svängde lite när jag kom ut på mitten och man tog lite snedsteg. Kan tänka mig att den rör sig mer när det blåser och är fler personer samtidigt.
Jag hade läst att man kunde åka dubbel Zipline där men när vi kom dit, var det stängt, vilket var lite synd annars hade det varit roligt. Även bungy-jump kunde man göra från bron, vilket absolut inte är något för någon av oss.
I det här utsiktstornet fanns även något slags katapult, har ingen aning om vad det var eller fungerar. Såg bara en bild på en person, som hängde i en sele.

Här kommer bilderna.



Till höger syns vägen och dammen, det var där som Jakob gick för att fota.








Det fanns bra med parkeringsplatser som var väl skyltat för husbilar på området.
Och då har vi kommit till punkt B i Harz området.


Efter det besöket var det dags att åka vidare. På långt håll såg vi svart rök som steg upp i skogen, tänkte att det kanske brann.  Men så var det inte, ett gammalt ånglok passerade och lämnade ett stort svart rökmoln bakom sig och omslöt oss hahaha Som på Western filmer, när man ser röken från tåget komma på långt håll.

 Hittade en övernattningsplats i P4N vid Slottet Ehrenstein i orten Ohrdruf, 30km sydväst från Erfurt. 

50.8305.  10.7370
Det fanns en ny ställplats bara någon 100 meter längre fram, vilket vi inte såg därifrån vi kom. Den ställplatsen visade sig vara fullbelagd och vi stod ändå bra inne bland de fint klippta buskarna.




I det slottet bodde kompositören Johann Sebastian Bach. Han föddes år 1685 och tråkigt nog blev han föräldralös i tidig ålder. Hans äldre bror som var organist i Ohrdruf, tog hand om Johann som fick flytta dit, under ett antal år av sin uppväxt. Han blev sin tids skickligaste organist och avled år 1750.

I parken fanns en liten tramporgel och trampade man på pedalen spelades två olika stycken av Bach.



Slottet hade stängt och likaså dagen efter, så vi fick inte se det invändigt.

***
Dagen efter blev en transportdag då vi tog mer eller mindre de större vägarna ner till Aulendorf i södra Tyskland. Vi ville göra ett besök på Carthago utställningshallen. 


Fabriksbesöket, har vi gjort för många år sedan, vilket var väldigt intressant. Nu gick vi bara runt och tittade och det finns en av alla modellerna som är så fin. Det finns ett stort men, den är för lång och för dyr. Vi är så nöjda med den bilen vi har, fast det är roligt att se något nytt.


Det är Liner for 2 med sittgruppen längst bak, som vi tycker är fin. Tycker att fronten är snygg.

Ljus och fräsch inuti, två takluckor över sittgruppen. vi gillar inte mörka inredningar.



Vi gick en kvällspromenad in till stan och hamnade på Bryggeriet, där varsin öl intogs innan vi knallade tillbaka samma väg.



***
Onsdag morgon lämnade vi Tyskland och körde in till Schweiz via Österrike. Eftersom bilen är över 3,5 ton leds vi ut på motorvägen som är runt om Bregenz. Det är svårt att trotsa och köra mot de stora elektroniska skyltarna som anger just 3,5 tons förbudet. Troligtvis väldigt dyrt också att göra en sådan sak.
Innan vi åkte hemifrån skaffade vi via Öresundsbron, bizzen som är för just Österrike och sätts i framrutan. Vi hörde hur det pep till när vi passerade betalstationerna och det dras direkt från betalkortet. Nu har vi sett att den sträckan på ett antal km, vet inte riktigt hur många, kan vara cirka 25km, det drogs i alla fall 43:-. Kändes mycket bättre med denna bizz än en GoBox som jag tyckt verkat krånglig.



I tullen fick vi hjälp med registreringen av Schwerverkersabbgabe, tidigare fick man ett papper att fylla i dagligen när man befann sig i Schweiz med en bil över 3,5ton. Nu går allt via mobilen och är så mycket enklare, när man väl har fått till det. För 10 dagar betalar man runt 33-35 chfr, minns inte riktigt.
Och som nu har vi förbrukat en del dagar och vi kan ta vid och fortsätta och markera i appen när vi kommer tillbaka. Tror att dagarna gäller upp till 1år.  

Vi åkte iväg till våra vänner Monica och Rainer som tidigare drev en restaurang med ställplats, Hotel Post, i orten Unterwasser.

Nu när dom båda är pensionärer har restaurangen byggts om till deras bostad, medans ställplatsen finns kvar. Där kan man även tömma och fylla mot en avgift.

Vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans på deras altan medans mörkret föll så sakteligen. 




Följande morgon hade klarblå himmel. Vet inte hur många bilder jag har på berget Säntis. 
Tänker fortfarande på den vandringen vi gjorde för många år sedan. Nerifrån dalgången, upp till toppen via bergskammen till höger om toppen. Det var en fantastisk vandring.

Nerför dessa sammetsgröna backar har vi susat på skidor, en vinter då snön gick ända ner till hotellet.


Där avslutas detta inlägg. 
Kram Yvonné























9 kommentarer:

  1. Tänk den hängbron, Titan RT, som åtminstone då var Tysklands längsta gick vi över på innan vi mötte er på färjan 2019 och ångloket upp på Brocken har vi också åkt. Så fin den är, Liner for 2, undra hur länge det dröjer innan ni har en sådan???, men nog är det mycket pengar….Vi tycker också det är praktiskt med vänner som har ställplats där både god mat och trevligt umgänge ingår🤗🤗 Vyerna i Schweiz är verkligen helt otroliga. Nu längtar vi ut i Europa, trots att vi ännu inte bestämt vart vi far…..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni också har varit där, minns att vi har pratat om en hängbro men inte att det var just den. Kanske har ni besökt en annan också. Nej att byta till en Liner for 2 kommer inte hända, den är för lång och dyr men roligt att titta. Ni kommer säkert se den på Elmia. Vi är glada att ha familj/vänner i Schweiz som har ställplats åt oss, det är helt perfekt. Förstår att ni längtar ut, som en tjur i en box som krafsar på dörren hihihi.

      Radera
    2. Vi har nog ett gott öga till hängbroar! I höstas tog våra tyska vänner med oss till en annan rejäl hängbro (som jag tror var längst innan Titan RT byggdes) några mil från Mosel! Idag åskar och regnar det. Blixtnedslag mellan vårt och parkeringen ni stod på. Oj vad det small!

      Radera
  2. Om jag hade varit med, så hade jag självklart gjort Jakob sällskap, inte ens mot högsta betalning skulle jag ha gått på bron ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog många som inte gillar hängbroar eller höjder, man ska självklart ha respekt för sådant så det inte blir något tokigt.

      Radera
  3. Vad modigt att ge dig ut på bron. Det hade jag nog också gjort, på darriga ben.
    Vad skönt att det var ett lok som gjorde att rökmolnet skapades och att det inte var elden som var lös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man lite blandade känslor när man ställs inför något som är si så där halv otäckt. Men Jakob var bestämd, inte någon hängbro för hans del. Ja visst var det bra att röken kom från tåget och inte en skogsbrand.

      Radera
  4. Oj den bron hade INTE Ingemar gett sig ut på, men jag hade nog testat, med en massa protester från Ingemar.😄 Brobizzen som funkar i Österrike tycker vi är bra, synd att den inte funkar på andra platser också. Schweiz är tyvärr ett land vi inte besöker och vår HB är ju också över 3,5t. Enda gången var när de höll på med vägarbeten på den Österrikiska sidan och då ledde om vägen in i Schweiz några mil, tråkigt för det är ett vackert land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är han som Jakob, ingen hängbro där inte. Men till skillnad mot vanliga hängbroar som ibland svänger åt alla möjliga håll, höll sig den här bron ganska still.
      Väldigt bra med den bizzen när vi kom körandes och den pep till. Har tyckt att GoBoxen verkat lite besvärlig, därför valde vi denna. Inga problem att köra in i Schweiz numera, tycker ni ska göra det. Vet inte vad Ingemar har för körkort men om han inte har c-kort, behöver han papperet från Trafikverket, att han har ett giltigt körkort att få framföra fordon över 3,5 ton i Sverige.

      Radera