söndag 1 september 2024

Sverige Tyskland Och Båtlyften Scharnebeck ..

Vaknar till en morgon där blåsten hade gett sig lite, vilket kändes bra eftersom vi skulle med Finnline färjan klockan 13,30 från Malmö till Travemunde. 
Det var inte så stor ide att ge sig in i parken igen med risk att fastna bland allt det fina och missa båten. 
Vi åkte ner till incheckningen i god tid. Jag kände lite oro att köra upp för rampen för första gången men det gick galant. 

Vi brukar alltid ha hytt när vi far över, så även den här gången och fick en som hade fönstret föröver.



Vi anlände till Travemünde runt 23 tiden och det blev mörkerkörning, som jag verkligen avskyr, har ganska svårt med det. Fast vi tog oss bort till Citti Park och tänk, vi fick sista platsen, bara att rulla in så tyst som möjligt mellan två husbilar. Här var det parkering som gällde, inga 4 meter emellan inte. Tänk vilken värme som mötte oss, alla takluckorna öppnades, ljuvligt.
Runt klockan 01 släcktes lampan och vi somnade till blixtarna, som lyste upp den mörka himlen, inget regn.

Följande morgon/fm gav vi oss iväg utvilade med kurs mot Lüneburg och en plats som ligger nordost om Lüneburg och heter Scharnebeck,  Jösses så många vägar som har varit Umleitung, och som vi har snurrat runt runt på. Då var man glad att det var en söndag och ingen tung trafik.
Det finns en stor parkering ett par hundra meter från anläggningen och om man vill övernatta kostade det 10euro. Tömmning och färskvatten, tyckte jag att jag såg. Tittade inte så noga eftersom vi inte behövde det och inte skulle övernatta där heller.
Parkeringsautomat, som för 2 euro stod vi 12 timmar.
53.2929.  10.4935

Från parkeringen var det en promenad på ett par hundra meter bort. Klart och tydligt uppmärkt på marken, var man skulle hålla sig. Inga övertramp där inte hahaha


Det är Tysklands största båtlyftverk som förbinder floden Elbe med Mittellandkanalen,  anläggningen började byggas 1974 och del-invigdes december 1975. Kostnaden blev 190 miljoner D-mark, inkl kompletteringsarbeten.



Den har två stycken tråg som arbetar oberoende av varandra. Just när vi var där, var det ena tråget under renovering och man såg verkligen hur stort det var.
Har hittat lite uppgifter om anläggningen:
ett tråg är 100 meter långt, 11,8 meter brett och 3,38m djupt. 
Lite beroende av vattenståndet är lyfthöjden 38 meter. Det tar 3 minuter att lyfta upp resp sänka ner. Räknar man med in resp utfart blir det 15-20 minuter.
Totalvikten av ett vattenfyllt tråg är 5800 ton, som drivs med fyra elmotorer med vardera 169 kW.


Här kom en båt lastad med kol från Elbe sidan som lyftes upp. 
Jag filmade men får inte till det med filmen.
Lyften har här lyfts upp, vilket man ser att den lilla delen är uppe och bredvid den röda pelaren.
Inte helt lätt att se men det står folk uppe vid räcket som är en utsiktspunkt, 183 trappsteg för att komma dit. Sagt och gjort, vi gick upp dit.

När vi kom upp, började precis Paloma, som båten heter, köra ut från båtlyften.
Och där försvinner Palamo på Mittellandkanalen, medans en annan båt Hanse, full med container, styr in i tråget för att sänkas ner.
Det var verkligen intressant att titta hur allt gick till. Jag sprang ner för de 183 trappstegen för att se när båtlyften kom ner.


Det skvätte över lite vatten påväg ner.

Och där kom Hanse ner för att fortsätta ut i Elbe.



Det kostar ingenting för båtarna att använda sig av båtlyften, det är staten som finansierar det. Då det sparas in många långtradare som skulle gått på vägarna när man ser hur många containrar som bara detta fartyget hade. Tydligen går även privatbåtarna igenom gratis. 

 I parken bredvid, fanns en del föremål, även en utställningshall med olika modeller uppbyggda och film som visades.




Ja det var det om den intressanta platsen, som helt klart var värt att se enl oss. 

Vi rullade vidare på olika vägar.



Vid punkt B är båtlyften.



Kram Yvonné

























 

8 kommentarer:

  1. Härligt att ni är på väg nu efter allt fix. Snyggt med rampen👌 då skönt att ni fått fint väder. Ha det fortsatt bra på er resa🚐kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena Ja det var skönt att allt hann bli fixat innan vi gav oss iväg. Och rampen gick bra hihihi. Kramkram

      Radera
  2. Det så glest ut med fordon på båten och vilken skön känsla att inte trängas på en båt, det allra första på resan.
    Allt gott på resan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Matts Det var inte fullt på båten, vilket är skönt så man slipper stå så trångt på bildäck.

      Radera
  3. Vi har aldrig stannat vid Scharnebeck som vi läst och hört om men det ser ju helt otroligt ut. Vilken tur att de värsta vindarna mojnade innan ni skulle med färjan. Igår bokade vi färjebiljett till den 20 september. Ha det fortsatt fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ni vägarna förbi Scharnebeck, är det helt klart en intressant plats att besöka. Kul att ni har bokat biljetten nu, då har ni något roligt att se fram emot. Kram

      Radera
  4. Så skönt för er att få komma iväg och härligt med en hytt medan ni tuffar på. Jag vet ju att du inte gillar mörkret och det gör inte jag heller när man ska köra bil...Men du klarade det galant tjejjen. Ha det fortsatt bra. Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så bra det är när det är ljust på nätterna, då kan man köra hur länge som helst. Som när man är uppe hos er under sommar månaderna, perfekt. Kramizar

      Radera