tisdag 10 september 2024

Schweiz Klassträff ...

 Så kom dagen när den stora klassträffen skulle ske. 
Klockan 11 träffades alla för en apro och minglade på en av krogarna i den lilla byn Nesslau, inte långt från Jakobs hemby, Krummenau.




Totalt var det 41 personer från 4 olika klasser. 


Tycker det är fint med sådana här hängslen som bönderna har från den här dalgången och som används till folkdräkten.

Finns fina bälten/skärp också med kossor på. Jakob har ett sådant men han tycker kossorna fastnar i hällorna/kläderna, jag har också ett men det skärpet har av någon konstig anledning krympt i garderoben och går inte runt midjan längre! 
Mat och dryck i stora lass, kan vara en anledning, som det blev på klassmötet.
Även om jag inte förstår allt vad som sägs, är det väldigt trevligt, alla skrattar och pratar om gamla minne, tror jag hahaha.
 Efter 7 timmar var jag så trött i öronen av allt som jag inte förstår, utan gick till bilen och vilade en stund. 

En stunds vila och sedan var jag pigg igen och vi gick bort till nästa ort, St Johann där bryggeriet finns. 





Det fanns 8 olika sorters som görs på bryggeriet, inte lätt att välja. Men det fanns en öltest med tre olika ölsorter som jag ville pröva. Från vänster, var det sorterna Gold, Red Ale och Zwingli. Var glas innehöll 1 dl, jag tyckte att Red Ale och Zwingli var godare än Gold. Jag är absolut ingen öldrickare eller kan något om det. Men allt har sin tid och plats, där och då var det väldigt gott. 
Satt ute då kvällen fortfarande var varm. 


Jakob prövade deras örtlikör som också tillverkas där och var ett mellanting mellan Jäger och Appenseller.



Innan det blev riktigt mörk gick vi tillbaka utmed Thurweg till bilen. En trevlig vandringsväg utmed floden Thur, som går mellan byarna.
Bergen i fjärran heter Churfürsten med sina 7 toppar. Där har Jakob vandrat som liten tillsammans med sin far många gånger.  Hans far cyklade med Jakob sittandes på en bräda, som satt fast på själva ramen. Eftersom hans far hade en ryggsäck på ryggen kunde Jakob inte sitta på pakethållaren. Ja det var helt klart andra tider då mot idag.

Och innan vi kom fram till bilen hann det bli riktigt mörkt, vi hörde bara kossorna bjällror men såg dom inte.
 
Den sena kvällen somnade vi gott till kyrkans klockor som slog varje kvart.

Kram Yvonne 

6 kommentarer:

  1. Jag kan nästan känna hur skoj det är för Jakob att komma till de här träffarna och även komma hit till sina barndomstrakter, tänka tillbaka på vandringarna och cykelturerna med pappa och nu träffa sina gamla kamrater. Jag för står också att du kunde behöva vila öronen en stund innan nästa pubrunda. Nu ska vi packa bilen så vi kan checka in på Elmia i morgon bitti, antar att vi inte är själva där….
    Ha det fortsatt fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, han tycker det är så roligt att träffa alla. Och du har även rätt ang mina öron som behövdes vilas hahaha Hoppas ni får riktigt trevligt på Elmia. Kram

      Radera
  2. Så roligt för Jacob att träffa sina gamla skolkamrater och se sina hemtrakter. Förstår om det var svårt att hänga med på deras språk. Alla mina tyska språkkunskaper, jag hade en gång, är borta. Öl är inget som vi dricker. Jag gillar det inte och Ingemar är allergisk mot malten, så han föredrar vin. Nu börjar även jag att se fram emot vår vinterresa, men än finns mycket att göra. Ha en fortsatt fin resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han ser verkligen fram emot dessa träffar. Och det är inte lätt att hänga med i schweitzer-tyskan och det är en hel del ske-ljud och dialekter! Min hjärna går ner på Error och då är det toppen att ha husbilen att kunna dra sig tillbaka i.
      Visste inte att Ingemar var allergisk mot malt, då förstår jag att det blir druvor i stället. Tack vi rullar vidare.

      Radera
  3. Det tycker jag var häftigt att åka så långt på en klass träff, det måste vara extra trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det trevligt att kunna träffa skolkamraterna och den övriga släkten och vänner. Man får passa på så länge man kan och orkar åka.

      Radera