Visar inlägg med etikett Restaurang Asplunds. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Restaurang Asplunds. Visa alla inlägg

torsdag 23 oktober 2025

Mor Och Dotter Dag I Ulriksdal Trädgård ...

Det här vädret som går i gråskala med duggregn, suck. Hade ingen som helst lust att vara ute och såga i fuktiga ekgrenar. Vad passar bättre än att ha en mor och dotter dag, då slapp min mor städa som hon hade påbörjat, hihihi. 
Vi åkte till Ulriksdals Trädgårdar


Regnet hade gjort ett uppehåll och vi bestämde oss för att börja med en promenad bland de stora ekarna, bort till Ulriksdals Slott.




Orangeriet med café var stängt, kunde bara se de stora statyerna genom fönstret.


Vi upptäckte att det var markerat på marken för stånd. Det kommer bli höstmarknad i helgen och på en skylt som låg på marken, stod det Margits konfektyr. Vet ingenting om just konfektyren men tyckte det var lite roligt eftersom min mor heter Margit. 


Vi gick samma väg tillbaka till Trädgården. Där möttes vi av en stor äppelkrona och fint planterade blommor. Har själv erfarenhet av att gjort en äppelkrans, inte det bästa jag gjort eller så var det det. För fåglarna fick goda äpplen att mumsa på, likaså här, det syntes spår av fåglarna på äpplena.


Tror jag har nämnt det tidigare, det är balsam för själen att gå runt här. Så vackert med de olika arrangemangen i olika färger. 
Här kommer mycket färg och blommor. 










I deras stora växthus fanns det en uppsjö med Julstjärnor, närmare 25000 enl skylten.
Wow det är mycket eller hur? Och mitt i sommaren, veckan efter Midsommar börjar det planteras julstjärnor för att de ska hinna bli klara till november.



Vem är det som står och vaktar mitt bland blommorna?



Det är inte bara Julstjärnor utan det finns även hur mycket som helst med Cyklamen.
Stora mindre mini, vanliga och krusiga. Det är inte lätt att välja och dessutom alla färgerna.


 


Dessutom väldigt stora fina Amaryllis knölar. Hade inte en aning om att det fanns såå många olika sorter. Glömde att räkna hur många olika sorter det fanns.


Till slut kom vi ut med varsin kasse, mor köpte en stor ljusrosa Cyklamen och jag valde tre mindre i olika färger. 



Det var dags för lunch och vi valde att åka till Asplunds restaurang i Solna. Ett ställe vi brukar gå till, god mat och trevligt. Det blev varsin Laxpudding med fräsch krispig sallad. Kaffe tog vi hemma hos mor.



En jättemysig dag hade vi tillsammans finaste mor❤️
Kram Yvonné




måndag 3 mars 2025

Den Senaste Veckan ...

Vad har vi gjort den senaste veckan, den frågan ställer vi oss ibland. Somliga dagar har varit mycket titta tv med skidor. Nu senast med Wasaloppet och även skidskyttet osv ja det blir några timmar framför "dumburken" som min pappa kallade tv:n.
Man får ta mobilen och titta om man har tagit några bilder. Och det finns lite bilder, bland annat på min mor när vi var på Asplunds. Restaurangen i Solna, som min mor tycker så mycket om, och det gör vi också dom har så god mat.


***
Bläddrar vidare bland bilderna och hittar en på Maggan när vi var ute och gick. Isen ligger fortfarande kvar på sjön. Vi brukar ta en promenad på 6-7km medans våra gubbar spela golf.


Vi gick genom en gångtunnel som är helt nygjord. Allt gjort i mosaik och nog kan man säga att det är fint gjort, ser ut som det var målat.





Idag, blev en solig promenad men det blåste, grus och sand virvlade runt så där otäckt att man får sand i mun och ögon. Kan man säga att det är lite typiskt Vårväder. 
Getterna låg ute och njöt, även den stora grisen kom ut i solskenet. Tuppen med sina blanka vackra fjädrar pickade i jorden och från ladan hörde vi de små lammungarna.



***
Igår söndag, då hade vi lite familjekalas, Jakob har sin födelsedag i veckan. Äldsta dottern med familj ligger sjuka och kunde inte komma. Med tanke på att vädret var så fint var vi ute och grillade korv och fikade. Härligt man kände hur solen värmde, trots att det började blåsa lite.


Lilla barnbarnet tog ton och alla stämde in i Ja må han leva och sedan utbringade hon ett fyrfaldigt leve för farfar❤️ 



***
Blommor har planterats både inne och till uterummet, hittade gula hyacinter vilket var fint.









Nu har Snödropparna slagit ut.






Kram Yvonné













söndag 8 december 2024

Veckorna Går Redan 2:a Advent

 Ena dagen cyklar Jakob till golfbanan och spelar en runda.


Dagen efter har det kommit snö och det blev en skön promenad, gäller att passa på medans solen är uppe.



Nu har min hosta gått över och efter att bokat om tandläkartiden tre gånger, kunde jag äntligen gå dit. Hade bitit av en liten bit på en hörntand som jag ville få åtgärdat, som tur var hade jag inte fått ont. Men man vet ju inte vad det kan leda till om det inte lagas, nu är det fixat.

Vi kunde äntligen åka hem till min mor, vi har inte träffats sedan i början av november på grund av min förkylning. 
Hon hade så fint pyntat med den lilla granen.

Naturligtvis åkte vi till Asplunds restaurang i Solna för lunch som var fint julpyntat med kulor och blommor.

Vi hade tur att få äta stekt strömming med mos, så gott.

Sedan blev det en tur till Solna Centrum för lite shopping medans Jakob satte sig och väntade på Tomten


eller försöker han sig på att vara Tomten med sin mössa som ett svart skägg?


Hämtning från förskolan och biblioteksbesök, den här gången gick det betydligt bättre att läsa sagorna.


Att spela schack/fia ingår också

samt att titta i böckerna som handlar om djur, nu är det valar/späckhuggare. Hon är otroligt duktig med namnen på dom dessa valar/hajar, för att inte tala om alla konstiga långa namn på dinosaurier, som hon kan.


På vägen hem hade det blivit mörkt och vi gick förbi hus som har pyntat ordentligt med belysning osv.


Har fått vara med på hennes avslutning på dansen, jätteroligt att få se vad hon har gjort i en termin, gullungen.





Idag är det 2:a Advent och bordet är dukat, vi ska ha några vänner på middag i kväll.

önskar en fin 2:a Advent.


Kram Yvonné