fredag 11 oktober 2024

Travemünde Till Malmö Och Alnarp Slott Park ...

Med tanke på att min blogg inte alls hänger med på var vi befinner oss på resan. Låter jag sista inlägget från våra passvägar i Schweiz göra ett uppehåll och sticker in med, Var, vi befinner oss nu.

***

Vi bestämde oss och bokade om färjan från Travemünde till Malmö, Finnlines, en dag tidigare, just med tanke på att stormen Kirk skulle komma in över Sverige. Roligare kan man ha det är att må dåligt på en båt i cirka 9 timmar.
Vi bokar alltid hytt med fönster även om vi åker dagtid, så gjorde vi även den här gången. Den här båten Finnswan, var mycket finare och rummet kändes fräschare än Finnpartner. Lämnade Travemünde med duggregnet hängande över oss och 30 minuter försenade, lade båten ut.

Det var onekligen ett tag sedan vi åkte förbi här med båten. Dessa bruna hus har vi inte sett tidigare, har för oss det fanns en ställplats där på kajen eller har vi fel?

Vi hade en lugn överfart och sov gott tills det var dags att äta middags buffén. Om man ska säga något negativt så är det buffén. Visserligen fanns det olika sorters sallader oliver tomater osv. Det varma skulle man kunnat önska mer av, speciellt smakmässigt. Det fanns: skivad karré, pannbiff, någon slags pasta rätt. Själv åt jag fisk och nog hade det varit gott om det varit kryddat och med kokt potatis till istället för ris och med lite extra sås. Men men vi blev i alla fall mätta, kan ha berott på efterrätten glass och frukt.

När vi kom i land, då hade båten kört in förseningen och vi blev 15 minuter tidigare. hDet hade blivit mörkt och vi valde att köra 10-15 minuter bort till Alnarps slottspark, Där övernattade vi när vi skulle åka iväg till Travemünde i slutet av augusti. Så det blev favorit i repris, bra att övernatta på.
Vaknade på natten av att det började regna och det höll på hela natten och en bit in på förmiddagen. Att det hade regnat syntes när jag tog en promenad i parken innan vi åkte vidare.
Nu kommer det en hel del bilder från just parken. Det som jag tycker om i den här parken, är att det finns informations lappar på träd och buskar med namn och oftast när det planterades.
Många riktigt stora träd, när man går under träden är det lite mörkt.

Det här trädet Platan, hade en väldigt vacker stam och hade planterats år 1880. Barken är tunn och skör och barken flagnar lätt då den inte hinner med det snabba växtsättet. Kan bli upp till 30-40 meter höga, hur högt detta träd är, vet jag inte. Bladen är femflikiga och liknar lönnbladen, blommorna är små små enkönade oansenliga men det finns både han och hon på samma träd, de sitter i runda samlingar.
Som sagt det finns så många vackra stora träd i denna park.

Eftersom det regnade och trädstammarna blir mörka och blöta, blir det mer effektfullt mörkt och trolskt.

Som den här stora, Hängbok, med sina slingrande stammar.

Prydnadsapel

En stor buske Eldtorn, hade planterats 2003 och lyste upp med sina röda bär på långt håll.

Gick vidare i regnet och upptäckte många fina buskar

En sådan här Japansk Trollhassel skulle jag vilja ha i trädgården, väldigt vackra blad.

Det här var bara bilder från stora parken. Det finns även en stor del med perenna blommor i Sortimentträdgården. Väldigt roligt att se en trädgård med höstfärgerna, oftast tänker man sig att allt ska  blomma men höstens färger är också vackert.

Det första jag fick syn på som lyste upp hela trädgården var dessa kornblå Ametiststormhatt, vackert med Blomsterfunkian framför med sina höstfärgade blad.
Ja tack, sådana vill jag också ha men skulle tro att det blir rena smörgåsbordet för mördarsniglarna. Kanske ändå värt att pröva.

Det här var också en växt som föll mig i smaken, Bergomrot, lågväxande.

Sedan kom jag till de gula vackra blommorna, som jag är svag för. Tänk att det fortfarande blommar så rikligt, märks att Malmö är en helt annan växtzon.

Nu blir det inte fler bilder på träd och blommor från Alnarp Slott och Park. Tror att vi måste återkomma ytterligare en gång, det finns mer att titta på och besöka byggnaderna. Bland annat en Magnoliaskog den ska man se på våren då Magnolian blommar, Skånska lantbruksmuseet, restaurang.

Är ni i närheten nu på hösten, gör ett besök där.

Själv ska jag ta mig en funderare på om det är något som kan planteras hemma hos oss hihihi

Kram Yvonné

1. Välkomna hem till Sverige och hösten! Alnarp låter som ett härligt ställe som definitivt ska få ett besök nästa gång vi har vägarna förbi!

1. Tackar nu är vi också hemma i höstmörkret. Alnarp är värt ett besök om man tycker om fina parker med träd buskar osv.

2. Välkomna hem fina ni. Oj vilken fin trädgård med jättemånga fina buskar o blommor av olika slag, tyvärr går dom nog inte plantera hos oss i vår kalla zon. Träden var också fina med sina krokiga stammar. Kramizar

1. Tack så mycket och nu har vi rullat in på gården. Jösses så mörkt det är. En väldigt fin park som är härlig att gå runt i. Det är så klart stor skillnad på alla växtzonerna, vet inte ens om det skulle fungera här hos oss. Vi får se hur det blir med det. Kramizar

3. Så mycket vackert på slutet, jag skulle också vilja plantera vissa av dem. När vi åkte på långresa var det för att vila, ni behöver nog i stället ta tid och vila upp när ni kommer hem, så mycket som passerat revy på er resa.
    Allt gott

1. I den parken finns mycket fint och nog skulle jag önska att det gick att plantera hos oss, men med olika växtzoner så kan det bli svårt. Tänk så olika man uppfattar en resa, vi tycker att vi har tagit det lugnt. Det viktigaste är inte målet utan resan dit. Vi startar själva resan när dörren stängs hemma och åker ett antal timmar för att göra stopp och upptäcka den platsen vi stannat på. Det blir så klart många stopp och platser som passerar.