fredag 18 oktober 2024

Schweiz Unterwasser Klassträff Och Tyskland ...

Då var vi tillbaka i Unterwasser hos Monika och Rainer och deras ställplats. Trots att man står med vägen bredvid, är det tyst under natten, vi sover i alla fall väldigt bra.

Våra vänner Hedy o Armand, som vi hälsade på innan vi åkte över St Gotthardpasset, för ett par veckor sedan. Kom nu till oss.
Jakob lånade köket och lagade en rätt, som hans mamma gjorde, Türkäribbel. Känns den rätten igen? Men det blev inte riktigt rätt då mjölet/kornen inte var det rätta, det ska bli mörkare. Grynen lades i mjölk under natten och på morgonen kokade och sedan stektes det. Gjorde lite kokta äpplen till. Tyckte det smakade bra, fast det var lite delade meningar om det. 
Ser ut som mannagryn i kastrullen när det svällt, men det är det inte.



Vi fick en kanondag med strålande sol, som vi njöt av uppe på Iltios restaurangen 1350meter. Dit upp tog vi shuttel bussen eftersom det pågick reparation av bergbanan och nytt lifthus håller på att byggas. Det ska bli handikapp anpassat. Man får hoppas att allt har blivit klart till skidsäsongen börjar.



Här uppe på Iltios byter man till den stora kabinen, om man vill ända upp till Chäserrugg, 2262 meter. Där uppe låg lite av snön kvar efter de 40cm som kom tidigare då ovädret drog in. Nu skulle vi inte åka upp den här gången, utan nöjde oss att stanna på Iltios.
Oj vad jag är tjatig om dessa berg i bakgrunden som Jakob vandrat på med sin far. Visst är dom vackra där dom ligger på rad?

När man släpper lös tre vuxna som vill leka, blir det så här. Oj vad jag flög upp i luften när killarna kastade sig bakåt hahaha

Efter maten satte vi oss i sofforna och drack kaffe. Ser ni solstolarna bakom soffan, japp en sådan lade jag beslag på och slumrade skönt i solen.




Vi tre valde att gå ner medans Armand tog bussen ner, behövde vila sin rygg och då sliter det lite väl mycket att gå nerför i den lutningen. som det blir.

Doftade så gott av det nyslagna gräset som bonden hade dragit ihop i långa rader.



Kvällen avslutades tillsammans med Monica o Rainer. 


Följande morgon blev det uppställning för fotografering innan vi sa Hej Då och åkte vidare.


***
Nu var det dags för Jakob´s andra klassträff, som var i hembyn Krummenau, på Restaurang Adler. 
På vägen dit blev det stopp i trafiken. Det här var inte några kor som flyttades ner från alpen och har vackra blommor och stora bjällror på sig. Nej dessa skulle bara byta betesmark och nyfikna som kor är, går dom lite fram och tillbaka och tittar. 



Klockan 11 träffas alla för en Apro ute i solen. En timme senare serverades Mittagsessen, som även denna gång blev en tre rätters + glass! Ska tilläggas att denna tillställning pågick i 6 timmar.


Även den här gången drog jag mig lite avsides och tog kaffet ute, för att sedan gå en promenad.
Kyrkan i byn som har orgeln framme och inte något altare.



Den här ljusa kossan var väldigt nyfiken på mig när jag gick genom hagen. Och på min mobil när jag fotade henne. Mobilen fick jag lov att gömma bakom ryggen innan hon slickade i sig den hihihi.




Fram emot kvällen åkte vi hem till Jakobs syster, som också hade varit med på denna träffen och tog det lugnt.
Dagen efter blev det en familje middag med alla tre sönerna, på en restaurang.
Och dagen efter blev det kramkalas och Hej då tills vi ses nästa gång.



***
Vi lämnade Schweiz via Konstance och körde runt Bodensee till en ställplats mitt bland äppelodlingarna i orten Markdorf.   47.6951  9.3406




Kram Yvonné



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar