fredag 4 oktober 2019

Upp Genom Tyskland ...

När vi körde ut från Schweiz blev det genom Bregenz, Österrike alltså. Har nämt det tidigare och nu har det blivit mer eller mindre bekräftat, detta med 3,5tons förbuds skyltar. Gps´n har tagit oss runt på alla möjliga gator i Bregenz, ut i ytterkanten och runt igen. Helt hopplöst, det är nog för att dom vill ha ut en på motorvägen och hova in pengar.
Första natten i Tyskland blev på en flygplats. Ingen stor, utan en liten för sportplan med en tillhörande restaurang. Där satt vi och tittade när de lyfte och landade.

Det blev en vacker färg på himlen när solen började försvinna.
 Vi stannade kvar en stund på morgonen och tittade när de rullade ut sina plan från hangarerna, tankade och upp i luften.

Man kunde åka rundflyg också och visst blev vi sugna på att göra en runda på 50 minuter bort till Zugspitze. Vi fick info att det blåste ganska mycket och det var absolut inget vi ville uppleva i ett litet sportplan. Nej den rundan avvaktar vi med.

Därifrån åkte vi uppåt till en liten ort Pappenheim

Ställplatsen är bredvid fotbollsplanen.
Det var söndag och Pappenheims fotbollslag hade match. Medans dom spelade, gick vi upp till Borgen.
Entre på 4euro och vi hade dryga timmen på oss att titta runt innan det var stängning. Hann inte se allt som fanns men större delen.
Här härjade de svenska trupperna under 30-åriga kriget och förstörde både stad och borg år 1633.

Fin utsikt uppifrån tornet med sina 98 trappsteg, ut över Altmüls dalgång.
Borta vid fotbollsplanen kan man skymta våran husbil.

Borgen hade en riktigt ruskig tortyrkammare.
Första gången som jag ser en sträckbänk och inget som jag skulle vilja hamna i.
 Burr tänk att sitta på dessa stora taggar.
 Eller gå runt i byn med tunnan som var fylld med skit och bara huvudet som stack ut. Det kunde man få göra om man varit ute och rumlat runt lite för mycket efter krogen.
 Ansiktsmask, ja inte sådan ansiktsmask som man kan smeta in i ansiktet, Nej den här var mycket mer obehaglig.
 Som tur var fanns det trevliga rum på borgen också.
I botten på detta huset var det en fin kyrka och där skulle det vara bröllop om några dagar. Festvåningen var på våningen ovanpå.

Det fanns en model hur det hade sett ut. De två huset till vänster, är det som är museum och kyrkan idag. Av den högra delen är bara tornet som är bevarat, resten av byggnaderna är ruiner.
Borgen är i privat ägo Grevinna Pappenheims barnbarn, som är ingift i någon annan adelsfamilj och fick ärva denna.
När vi kom tillbaka till husbilen hade hemmalaget vunnit med 5-0 och det var glada grabbar.
Åh natten blev en sådan där jobbig föhnvindsnatt, igen. Dåligt med sömn och på morgonen började det regna.
Valet blev lätt när förslaget kom upp att åka till tropikerna, igen.
Ut på autobahn och körde upp till Tropical Islands. Det blåste stark medvind hela vägen upp och omväxlande med regn.
Vi började semestern med det och då är det skönt att avsluta med ett besök där.
Följande morgon gick vi in och latade oss i solstolarna och badade i de 32 gradiga poolerna.
Vi åkte inte vattenrutschbana, däremot simmade vi ut men det regnade och Jakob tyckte att han blev blöt, så vi simmade in igen hahahaha

Lilla killen som står vid röda pelaren, väntade på att den stora baljan skulle tippa över.

Det blev ett rejält plask hahaha
Efter tre timmar var vi nöjda och skinnet smått uppluckrat.

Därifrån åkte vi upp till Lubeck och handlade lite förnödenheter.
Jag hade letat rätt på en tygbutik och dit åkte vi, Tante Thea, som hade mycket fina tyger i olika material. Prismässigt ligger det på liknande som hemma. Tyger börjar bli dyrt, om man inte hittar på rea förståss
 2 manchester bitar blev det. Ser nu att färgerna stämmer inte på bilden. Det ska vara mer rostbrunt och mer grönt. Jakob ville ha ett par "rostiga" byxor och det gröna blir kanske en kjol.
Kul att manchetern är tillbaka tycker jag.
Vidare över Stralsundsbron mot Rügen
 Vi orkade inte med några fler intryck, utan vi styrde direkt till den ställplatsen vi stod på när vi började semestern för 4 veckor sedan. Hade tur att killen i fruktståndet fortfarande hade öppet och vi kunde handla härliga stora vindruvor
och ett par flaskor Sanddorn koncentrat. Vilket är gjort av Havtorn, nyttigt och gott.
Havet låg lugnt när vi gick ner till stranden. Visst hade det varit mysigt att sitta där en stund men det var ingen värme alls när solen började gå ner.

Följande morgon (igår) kom bloggvännerna Maggan och Ingemar, som skriver på bloggen Pensionärsvil(l)an med färjan från Trelleborg till Sassnitz. Dom gjorde ett stopp där vi stod, hann prata och fika en stund, alltid lika trevligt att surra en stund.
Dom är nu påväg söderut till nya spännande resmål, kommer bli kul att följa deras resa.
Önskar er en fin resa, kram.
Samma färja som dom kom med, tog vi tillbaka till Trelleborg.
I färjeledet stod nästa bloggare: Brittmarie och Lars, som skriver på bmlarsreseblogg.
Kul att träffas på riktigt efter att man har läst deras blogg och "hängt med" på deras äventyr. Senaste från Spanien.
Middag var bokat och där satt vi och pratade hela överfartens 4 timmar, som gick väldigt fort.
 Tack Brittmarie och Lars för en trevlig överfart.
När fören öppnades och vi rullade av Stena Line hade det blivit mörkt ute och vi var åter på svensk mark.
Polisen hade nykterhets-kontroll av alla fordon som körde av båten, väldigt bra att det kontrolleras.
Vi stannade för att sova i Trelleborg, tycker inte om att åka i mörker och fortsatte hemåt i morse.
Nu har vi kommit hem och allt har gått bra, hela resans 533mil.

Yvonné

1. Jag gillar inte att köra med Go-box och jag gillar inte heller tre och ett halvt ton gränsen. Då blir det helt enkelt inga resor till Österrike med husbussen.

1. GoBox har vi ingen erfarenhet av, vi har en EasyGo+ som sitter på framrutan, ifall vi skulle komma på någon betalväg.
      De där 3,5 tons skyltar verkar vara något dom börjat med på senare tid. Inget vi heller gillar men vi tycker om våra vänner vi har där så då blir det till att åka hahaha

2. Vilken trevlig avslutning på er resa när ni fick träffa 2 bloggande par som dessutom själva kör husbilar:-)) Så kul . Ha det skönt hemmavid nu. Kramiz

1. Tack Dessan. Alltid kul att träffa bloggare.
      Kramiz

3. Så fort ett par dagar går när man kommer hem till verkligheten. Jag ska också försöka få ihop ett sista inlägg från vår resa, men i eftermiddag hamnade vi i svampskogen och sedan hade vi arbete hela kvällen....
    Hur som helst var det så kul att träffas IRL.

1. Fick ett gott skratt när jag såg era svampbilder efter det ni berättade om tidigare rensningar. Då vet ni vad ni hade att göra hahaha
      Hoppas vi ses igen.

4. Vad det är trist med 3.5 ton skyltar. Vi har faktiskt på allvar börjat fundera på att "byta ner oss" Så roligt att träffa bloggvänner! Förstår att tiden vid middagsbordet gick fort.
    Och Välkomna hem!

1. Tack nu är man inne i vardagen, nästan.
      Ser ni mycket av dessa 3,5tons skyltar också nu på eran resa? Klart att den tanken med mindre bil, har slagit oss också nu när det blev så påtagligt. tex kom vi till en rondell med 4 utfarter. 3st med 3,5 tons förbud och den 4:e gick ut till betalande motorväg.

5. Kul att du kände igen planet, själv kan jag inget alls om flygplan. Däremot trevligt att titta på när de flög iväg.

6. Välkomna hem! Jättetrevlig att följa er hemresa med olika äventyr och upplevelser.Och flera lite speciella stopp blev det ju. Flygfältet och fotbollsplanen var ju lite extra. Roligt också att träffa bloggvänner på olika ställen.
    Kanske bär det av snart igen...
    Ha det gott.

7. Tack så mycket, roligt att du varit med oss. Vi får se när det blir åka av nästa gång. Tills dess får man följa med på andras bloggar.

8. Badet var en skön avslappnade plats till hemskheterna på slottet! Kul att träffa bloggvännerna!