lördag 22 augusti 2020

Mer Stekenjokk Och Vildmarksvägen ...

Följande morgon, efter frukosten rullade Kjell och Dessan vidare på Vildmarksvägen, medans vi stannade kvar på Steken.

Nu vet vi att det dröjer tills vi ses igen, tack för jättemysiga "bonusdagar" vi fick tillsammans.

Ännu en solig fin dag och eftersom vi inte har någon tid att passa över huvud taget, passade vi på att njuta vidare på en av Sveriges högst belägna bilvägar 876meter.

Ryggsäcken packades och vi var redo att gå upp till masten, som man ser nerifrån parkeringen.

Lika vackert blå, som Enzian, som växer nere i alperna.
En kvist lingon, som blivit helt röd.
Vad detta är för fågel vet vi inte, kanske en Orre unge? Den blev så orolig när vi kom och gick, skrek och sprang omkring. Blev tack och lov lugn när vi hade gått förbi.

Efter rasten hade vi inte såå långt kvar upp till toppen. Det är alltid lika roligt att komma upp hihihi
1040meter

Middagen blev Röding, som vännerna hade haft med sig upp till oss dagen innan. Jamen hur gott var inte det då mums mums

Steken är Steken och så vackert.

Onsdag morgon hade lite moln med sig.

Vi rullade iväg och stötte på en stor flock med renar.

Ett par kilometer senare i nerförs backen kommer en skylt med Gaustafallet. En liten parkeringsficka för cirka tre husbilar. Vi hade tur att få in bilen och gick bort till fallet. Det ligger nära vägen så man hör bruset från det.

Ett vattenfall som vi tycker om att stanna vid.
Lite längre ner efter Vildmarksvägen, precis efter första bron man kör över, finns parkering om man vill gå till Korallgrottan.

Vi har gjort ett försök tidigare att gått dit men avbröt efter ett par hundra meter in på grund av att man går på spångar och då var det september med blöta spångar och löv.
Nu var det bra förhållanden och vi tågade iväg. Redo med mygghatt och Thermocell hihihi

Gå på spång i 4 km är ingen direkt hitt, som ett alkoholtest att gå på sträck.

Framme vid Korallgrottan och ett litet vattenfall.
Vi gick ner för en ranglig trapp till grottöppningen. Det kändes ganska kusligt där nere med klippblocket hängande över huvudet. Snabbt upp för trappen igen.
Grottan får man inte gå in i utan guide och det var absolut inget som vi hade velat gjort heller.

En stuga fanns också bredvid grottan.
Samma 4 km tillbaka på spångarna.
Därifrån åkte vi vidare ner till våra vänner i Jorm och över Blåsjön var det riktigt mörkt.
Hade ett par mysiga dagar tillsammans och vi satt ute sent på kvällarna. Thermocellen fick gå på högtryck men så hade vi inte heller några myggor.
Här kommer Patrik upp från forsen efter att druckit vatten.

Tack för mysiga dagar tillsammans och lycka till med husvagnen.

Just nu står vi en bit utanför Örnsköldsvik. Ska gå upp på ett berg i morgon bitti och titta på utsikten.
Natten som varit har vi tillbringat djupt inne i skogen. Om det berättas nästa gång.

Yvonné

1. Så fint det är i Steikinjokk. När vi var där för ett par år sedan var det storm och vi kunde inte stå rak när vi klev ur bilen... Ni hade det riktigt fint. Där också.

1. Absolut det är jättefint o bra när vi tajmade vädret så bra. Vi har också varit med om andra väder där uppe, så detta var bara extra plus.

2. Åh så roligt att få se dessa välbekanta vyer! Vilket väder ni prickade in och vilka härliga vandringar ni gjorde, vandringar som inte var möjliga att göra när vi var uppe i början av juni. Det var utan överdrift liiite mer snö då? När vi passerade avtagsvägen till Korallgrottan var det över en meter snö i karmarna och ingen upplogad parkering.
    Tusen tack för alla härliga bilder på allt från blommor, vyer och inte minst den på rödingen...mmm, det vattnas i munnen!
    Nu går vi här och hoppas på en tur till Lofoten, gränsen mot Norrbotten öppnade igår, men vi avvaktar några dagar för att se om det blir permanent.
    Ha det gott och tack än en gång!

1. Det förstår jag att du känner igen omgivningarna utmed Vildmarksvägen. Nu var det visserligen snöfläckar men långt bort och dessutom höll renarna till på dem och renarna får man inte komma nära. Därför blev det inte några snöbollar gjorda hihihi.
      Jag hoppas också att ni kommer iväg till Lofoten, så du får bjuda på fler fantastiska bilder. Ni har ju så "nära" om man jämför med oss.
      Ha det bra

3. Blommor är mycket trevligare att se, än den snö som vi hade.

1. Ja blommor på sommaren och snö på vintern, då är det rätt.

4. Tack för turen hit och vackra bilder. Har varit här i trakterna för länge sen och vi skulle åkt tidigare i somras men min axeloperation kom emellan,
    Strålande väder och fina vandringar.
    Ta er gärna en tur upp på Skuleberget och Skuleskogen nu när ni är i Ö-vik. Kanske blir det även besök i något av fiskelägena Bönhamn eller Skeppsmaln. Kanske en tur till Ulvön.
    Ha det fortsatt bra.

1. Hoppas ni kommer dit upp ett annat tillfälle, hälsan måste gå först annars är det inte bra.
      Tack för tipsen, Skuleberget har vi klättrat uppför bergsväggen ett år, vilket var roligt. Och natten som varit har vi varit ute vid lilla fina Skeppsmalen.
      Önskar er fortsatta fina dagar på balkongen.

5. Haha du fotade äpplet och jag hade fotat min vattenflasta på min blogg uppe o den vackra utsikten;-) Det var så häftigt att små som myror var husbilarna där nere. Kul att ni till slut fick bilder på renarna som cirkulerade runt där i fjället. Ni stannade på samma ställen som oss...vi började gå mot korallgrottan men jag ångrade mig så vi vände om :-)) Kul då fick jag se bilder av stället nu:-) Kramiz

1. Ja det var ju lustigt, att du fotar flaskan och jag äpple hahaha Ja du ser det är tankeöverföring, som vanligt. Kul att få se renarna så nära när vi åkte ner.
      Enl Jakob tyckte han inte att det var något speciellt vid Korallgrottan men jag tyckte det var fint. Däremot jobbigt att gå på spångar så långt.
      Kramizar

6. Så fina bilder. Blir så sugen på Stekenjokk men nu ser det ut som det blir riktigt kallt där! Nog kan det vara en orrunge med den kluvna stjärten (eller något annat!? Hi, hi)

1. Vi hoppas att ni får några fina dagar och kan åka upp till Steken.
      Tack för senast och golfrundan. Kram