onsdag 2 augusti 2023

Stopp Med Husbilen ...

 För ett tag sedan, ville min mor åka och hälsa på min bror, som bor nere i Småland. Måste säga att hon är väldigt duktig, 95 år, att ta sig fram utan hjälp eller hjälpmedel. Fast nu var det vi barn, som tyckte att hon skulle slippa åka med en långfärdsbuss i 6-7 timmar eller vad det nu tar. Så min bror och jag bestämde oss för att mötas på halva vägen. Visst låter det smart? Söderköping skulle bli en bra plats trevlig plats för att träffas och också äta lunch tillsammans. 
Sagt och gjort, vi gav oss iväg med husbilen, och min bror från sitt håll. Under resans gång, bokade Jakob golftid och ställplats på Jönåkers golfklubb. Dit skulle vi åka efter att vi lämnat över mor och där skulle vi övernatta för att spela en runda dagen efter.
Men det blir inte alltid som man tänkt sig.
Några kilometer innan Söderköping började trafiken gå långsamt och så hamnade vi i broöppningen. Vilket innebar att då står man helt stilla. Stängde av bilen och ringde min bror, som precis hade anlänt till Söderköping från södra hållet. Trafiken börjar rulla och jag vrider om nyckeln, bilen ger ifrån sig en suck! Inget mer händer, Vad var detta? Försökte starta igen men inget hände. Trafiken framför oss rullade iväg en bit och vi kunde konstatera att vi stod kvar. Inte den bästa platsen, för just där är det bara en fil. Kändes inte så bra, med tanke på att det var kö bakom oss.

Som tur var, trodde Jakob att vi kunde stå i lite utförslutning och friläge lades in. Ja det gjorde vi och bilen började långsamt röra på sig. Nu vet nog de flesta att det fungerar inte som det ska med bromsarna. När jag bromsade, stod jag på bromsen och bilen bromsade knapp in. Det blev till att dra i handbromsen, så nu vet vi att den fungerar i alla fall hahaha. Ungefär 300 meter innan bron, finns en avfart ner till en camping och dit, till avfarten kunde vi rulla och få hejd på bilen. 


Min bror kom till oss från andra hållet och där satt vi tillsammans i bilen och fikade, i väntan på att bärgaren skulle komma. 



Med lite undersökning av batteri osv kunde bilen startas med hjälp av startkablar. Därefter åkte vi av stora vägen och bärgningskillen gick igenom lite olika saker. Han sa att vi kunde köra men inte stänga av bilen! Där och då fick våran mor byta till bilen som gick söder ut, tillsammans med min bror.
Bara att boka av golfen på Jönåker och ta siktet på hem. Vi kom hela vägen hem utan att stänga av motorn. 
Senare på kvällen ringde bärgningskillen och frågade hur det hade gått för oss. Det tycker jag var fint gjort av honom.
Nu har ett nytt startbatteri monterats in och bilen startar åter igen.

Kram Yvonné













16 kommentarer:

  1. Men vilken otur med bilen men verkar lösa sig bra ändå. Vi var på Gotland när bränslepumpen gav upp. Det fick bli bärgning och sedan hyrbil i Nynäshamn för att kunna ta oss hem. Inte en enda bil fanns att hyra på Gotland och det var väl kanske tur i oturen. Räckte alldeles väl att lösa logistiken kring att få hem bilen från verkstaden. Visby ligger inte nästgårds precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi hade tur ändå, om man tänker att det hade kunnat varit ute i skogen och mörkt. Bränslepumpen är inte något roligt att råka ut för. Ni klarade av det också och det är väl så man får se det, det löser sig till slut.

      Radera
  2. Men vilken pärs. Tur att det gick så bra. Verkligen omtänksam bärgare och din mamma är en superkvinna 💪

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma får vara med om en del på äldre dagar hahaha Och bärgaren var verkligen fin som ringde hem.

      Radera
  3. Vi tänker bara tanken om ni inte stått i en nedförsbacke och kön växt bakom er, vilket kaos…..Ibland ska man ha lite tur i oturen. Nu fick ni lite husbilsfika i väntan på bärgaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sa det när vi satt och fikade, Vilken tur att man har husbil där det finns kök och toa. Hade vi stått på plan mark, då hade nog kön snabbt växt till Norrköping hahaha.

      Radera
  4. Plötsligt händer det! eller vad dom nu brukar säga (;-) allt brukar lösa sig till slut men just då var det väl inte så roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha ja så kan man verkligen säga. Trots att vi stoppade upp trafiken, var det ingen som började tuta.

      Radera
    2. Den 4. Juli åkte vi mot Göteborg och färjan till Kiei och vidare till Schweiz. Utanför Lerum sa det pang, spiralfjäderbrott och däckexplotion och det på motorvägen. Bärningsbilen kom nästan direkt men fick vänta på MDAbilen. Bilen kördes på flak till bilskadecenter i Gbg. Det blev panik för det var ju semstertid. Det var en mekaniker som var otrolig bra som tog sig an bilen. Han fick tag i en fjäder, den ända som fans, och på 3 dagen på förmidag var bilen klart. Kunde boka om då vi hade flexibiljet. Vi kom till Schweiz trots extremvärme, 55 gr i solen. Phu.

      Radera
  5. Hej! Nu var det ett bra tag sedan jag tittade in hos er så jag har läst i kapp en del. Så snöpligt med bilen som inte ville samarbeta men det gick ju fint till sist och din mamma kom vidare.
    Väldigt trevligt att en av bärgarna ringde för att höra hur det gått för er. Hoppas nu att allt är bra och att en ny tur snart väntar.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade verkligen tur att vi stod i början av lutningen. Annars hade det blivit trångt och förmodligen tråkig stämning i kön. Håller med att bärgaren var verkligen en fin man som ringde oss.
      Nu är allt återställt och vi kan rulla runt igen. Kram

      Radera
  6. Jag hade fått panik i en sådan situation. Jag blir stressad bara av tanken att ha kö bakom mig och inte få igång bilen eller husbilen,
    Vad fint av bärgningskillen att tänka på er och slå er en signal. Hoppas att det ska gå fortsatt bra så att ni snart kan ge er ut på en tur igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var väl inte utan att jag blev lite lätt stressad, men kön bakom höll sig lugn, dom såg ju inget framför oss. Lite otäckt var det när servon inte fungerade och jag fick dra i handbromsen för att få hejd på bilens 4500kg. Nu har vi ett nytt batteri och allt fungerar bra.

      Radera
  7. Jag tycker att ni hade tur i oturen, tänk om ni kört på en 2+1 väg? Vi har tillbringat en hel hel midsommarhelg på autobahn utanför Göttingen för samma sak, så vi vet hur det känns och dessutom 600 € fattigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var precis det vi gjorde, körde på 2+1 väg och stod på den enfiliga. Tack och lov lyckades vi få bilen i rullning så vi kom av en liten bit. Nu är allt bra igen med nytt batteri.

      Radera
  8. Jo jag minns att vi pratade i telefonen med er just när detta hade hänt. Tänkte bara om det blev för jobbigt för din mamma men det verkar ha gått bra för henne. Det gick ju bra trots allt. Kramiz

    SvaraRadera