fredag 30 december 2022

Näst Sista Dagen År 2022 ...

Tänk, nu är det inte värst många timmar kvar på detta år 2022. Ett år, som inte startade bra, utan med ett krig i Ukraina som har sedan dess fortsatt och trappats upp. Att hoppas det ska sluta, är en stor önskan på nya året 2023. 
***
Mellandagarna har varit riktigt lata sköna dagar, då vi inte har gjort någonting. Jo vi har varit på go-fika hos äldsta dottern som hade gjort mängder med olika sorters godisar. 
Vädret har inte varit det bästa, en av dagarna regnade det från morgon till kväll. Vi sa båda två, skönt att man inte har hund som man måste gå ut med. 

På Moderna Museet pågår fortfarande utställningen Hilma af Klint. Den ska vi gå och titta på innan den avslutas. Filmen med samma namn, med Lena Olin som den äldre Hilma, har vi tittat på, tv4Play. Den var bra.
***
Vi har även tittat på serien Nattryttarna, som många kanske redan vet, handlar den om en hästgård utanför Stockholm. En dokumentär där ridläraren förgrep sig på hästtjejerna osv. Fastnade och såg alla avsnitten efter varandra på tv4Play. Så hemsk den var och vi tänkte så klart på vårat barnbarn, som har varit på ridläger, som tur var inte på en sådan hästgård. Tror att detta beteende även förekommer i andra sporter, där barnen ser upp till tränare/ledare och dessa i sin tur använder sin makt över barnen. Det var i alla fall en obehaglig serie och det finns även som bok att läsa. 
***
En bra bok som jag har läst ut nu, är den här

En berättelse, som handlar om Träskflickan som bor ute i träsket. Går som film på bio eller har i alla fall gått. Man kan se och hyra den på Viaplay också, för 60-70kronor.
***
Den första boken som Tina N Martin gav ut heter Befriaren, en spännande bok. Nu har jag hennes nya bok att börja på, Åskmakaren, ska bli spännande att läsa den.

Vi passade på att ta en promenad idag medans solen visade sig en kort stund.

Sjön har frusit och hade ett lager med vatten på, det såg ut som om det vore öppet vatten.




Plötsligt kom det en ensam man åkandes på långfärdsskridskor.

I morgon är det årets sista dag, Nyårsafton. 
Maten är inhandlad och vi kommer laga middagen tillsammans, vilket är roligt. Jakob har valt Toast Skagen till förrätt och jag valde desserten som kommer bli Citronsorbet med bubbel. Till varmrätt blir det pepparstek med cognacssås och sparris och potatisrosor.  Så är i alla fall tanken, men man vet aldrig vad som kan gå fel.
Det märkte jag i alla fall på Julafton när jag skulle sköta tryckkokaren med potatis hahaha. Det är Jakob som har skött den här nya tryckkokaren, och nu fick jag en snabb genomgång. Hur svårt ska det vara eller hur? Det tycker man väl inte ska gå fel men potatisen kokade torrt och det luktade bränt. 
Det finns en insatts där tex potatisen placeras och i botten på kastrullen har man vatten.
Ändå stod Kristina och jag i köket och pratade, tryckkokaren pyste och fräste, vilket jag kommenterade. Men jag hade glömt att sänka värmen på kastrullen! Hade ändå tur att potatisen inte hade tagit smak. Värre blev det med Jansson Frestelse. Nu var det kanske inte mitt fel men potatisen var hård trots att den stod inne Hur länge som helst, vilket slutade med att det blev ingen Jansson.
Ja man kan inte lyckas jämnt hahaha.
***
Med det önskar vi er alla 

Ett gott slut på 2022 och ett riktigt 
Gott Nytt År 2023

Kram Yvonné Jakob





9 kommentarer:

  1. Här har vi också haft lata mellandagar med dagliga promenader (utom den dagen det ösregnade hela dagen)… Vi har också läst/lyssnat på böcker och lite stickat har det blivit.
    Visst är ”Där kräftorna sjunger” en riktigt bra bok.
    Vilken härlig nyårsmeny och skoj att laga mat tillsammans. Vårt bidrag till nyårsfirandet i år är champagne och tilltugg så jag bakade petit chouxer, parmesanflarn och ostinbakade oliver igår.
    Ha en fin nyårsafton! 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att ni kunde vara tillsammans med era vänner och smart att ha knytis.

      Radera
  2. Tror att vi också ska ta och se filmen men just nu är det mycket skidor i alla dess former på tv. Tryckkokare är verkligen bra men den tar stor plats i husbilen. Det kanske finns mindre modeller också.

    SvaraRadera
  3. God fortsättning och hoppas att er nyårsafton blev bra på alla sätt.
    Skönt med lata dagar och att "hinna i kapp". Utställningen på Moderna har jag sett och gillade den. Och en kan ju också se en del annat när en är där. Såg filmen också, men på bio. Går gärna på bio och vi har ju nära toll trevliga Victoria på Götgatan. Såg där också filmen "Där käftorna sjunger". Gillade filmen mer än boken. Böckerna av Tina Martin gillade jag också. Kan rekommendera en bok jag just avslutat "De bortglömda namnens bok" av Kristin Harmel.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om när du besökte Hilma utställningen och som du nämner det finns så mycket mer att titta på där också. Kul att du också läst Tina Martins böcker, hon är dotter till våra vänners vänner och ny som författare. Vi har också en liten biograf här, men har missat när det var premiär på dessa filmer. Den boken du rekommenderar ska jag titta efter. Tycker det är roligt att äga bokem, i stället för att låna på biblioteket. Vilket så klart är superbra att man kan göra, inget ont i det. Det händer att jag lånar något, beror på vad för information jag letar efter.
      Önskar dig också fina dagar, nu när det börjar snöa lite lätt.

      Radera
  4. Verkar som om min kommentar försvann...Men jag har läst.

    SvaraRadera
  5. Vackra foton med solen över isen! Önskar en god fortsättning på det nya året!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ligger det ett tjockt lager med snö på isen. Vi går inte ut på isen längre, tidigae åkte vi långfärdsskridskor men inte längre. God fortsättning till er också.

      Radera