måndag 12 december 2022

Julmarknad I Kiel ...

Oj vad Jakob har sovit och på morgonen hade hans huvud återgått till "vanlig storlek", som han sa. Inte frisk men så pass bra att vi kunde släppa handbromsen och ge oss av till Kiel. Nog märktes det ute på åkrarna att det hade kommit snö och dimman låg lågt.

Plötsligt börjar solen ge sig till känna

Framme i Kiel kör vi även där till Citti Park ställplats. Nu var denna inte alls så som i Flensburg, kanske att dessa 10 platser är provisoriska. Då det pågår ett stort bygge vid personbilsparkeringen, bara en gissning att det blir något för oss husbilsåkare där.
Där jag står och fotar, är ett varuintag till inköpscentrumet, vilket jag vaknade av då lastbilarna backade in där vid 04-tiden på morgonen. Det är trafikleder också runt omkring där och för att komma in i centrumet får man "följa den gröna banan" i vägen, åt det motsatta hållet. Gå in via personalingången och därefter är man inne i centrumet. När man väl gått igenom det enormt stora centrumet och kommer ut på personbilsparkeringen, hittar man bussarna som går till järnvägsstationen och Julmarknaden. Man bör ha lite koll på bussens tider, då det till exempel inte går några bussar alls på söndagarna. Då är nämligen hela Citti Park stängt.
Centrumet stänger klockan 20 på kvällarna och eftersom vi som ska till ställplatsen måste gå genom centrumet, undrar jag hur man gör då, när det är förbjudet med fotgängare på dessa vägar? Skulle inte ens vilja chansa att gå utmed de vägarna, med snabb trafik. Man får helt enkelt se till att vara hemma till klockan 20 eller kanske ta en taxi ända fram till ställplatsen.
Vi såg till att vara hemma i tid, blev inget nattsudd med min sjukling hihihi
Dessa grantomtar fanns utanför entrén till Citti Park
Det kördes mycket med eldrivna bussar och här står en på laddning.
Där bussen stannade i stan, vid järnvägsstationen, var det inte många meter ner till hamnen där det låg två stora fartyg.
Ja så var vi i stan och mittemot järnvägsstationen var en enda lång byggnad, i två våningar med butiker, ett stort inomhuscentrum.

Vi gick igenom och vidare bort i sakta mak till Julmarkanaden och tittade bland stånden.
Började med en korv potatis lök speck och grönkål

Själv är jag så där lagom förtjust i stora mängder av det.
Det blev en friterad potatisplätt med äppelmos för mig gott gott.
Här var det varma äpplen med olika fyllning.

Det här tycker jag är gott, känner mig varm i hela magen efter en sådan kopp.

Vi tittade in i St Nicolai kyrkan, som är den äldsta byggnaden i Alter Mark. Kyrkan skadades mycket under andra världskriget och man blev tvungen att riva den för att byggas upp igen, 1950.
Det finns en dopfunt från 1300-talet, altaret är från 1460, triumfkorset från 1490 och en träsnidad predikstol från 1705.

Det hade blivit mörkt när vi kom tillbaka "hem"

Så mycket mer orkade inte Jakob, tyckte han var duktig ändå som kämpade på i några timmar.
Vi får göra Kiel en annan gång och titta på byggnader osv.

Kram Yvonné

1. Vilken härlig resa ni gör. Hoppas Jakob kryar ordentligt nu👍🤗, kör försiktigt👍. Ps, Kiel julmarknad besökte vi för några år sedan, utan husbil.

1. Hmm, glömde, Stefan Bohman skrev nyss

2. Tack Stefan jo han blir bättre och i princip sitt vanliga "jag" igen.

2. Oj, här kommer inläggen så det sprutar om det. Vi har stått på ställplatsen i Kiel framför Citti så vi hoppas det blir bra när de röjt klart där. Förra gången var vi bara där och handlade och då stod vi där på baksidan och följde gröna linjen. Skönt att Jakob har kryat på sig och att han har en så bra privatchaufför.
    Vi ses snart!

1. Baksidan på Citti är då ingen höjdare men bra att den finns. Han är seg gubben min och som sagt i princip på banan igen. Tur att han har sin chaufför, speciellt när han var krasslig. Ses snart.