söndag 11 december 2022

Över Stora Bält Till Flensburgs Julmarknad ...

Efter tömning, var det dags att lämna Absalon Camping och då hade vi siktet inställt på Tyskland. Vädret var inte roligt när det var dags att köra upp på Stora Bält bron, bizzen pep till och det drogs 861:-
Den överfarten fick alla årstiderna att visa sig, det gällde att hålla i ratten och parera vindbyarna. Till lika snöade det en bit, sedan kom regnet, dimman och avslutningsvis sken solen.

Pust, kändes väldigt bra när vi till slut var över broarna.
Vi körde till Citti Park i Flensburg, en stor ställplats med många platser som är breda och långa. Ligger precis mitt emot ingången till köpcentrat, med vägen emellan.
 Vi upplevde inte vägen som störande trots trafiken, utan sov gott.
Här finns även tömning av toakassett och gråvatten, vatten kostar 1E/100 liter.

Citti Park hade en stor gran inne i centrumet och korvkiosk utanför, som det brukar vara.

Bussen till stan går precis vid ställplatsen. Det är inte längre än att man kan gå eller cykla, det är runt 3-4km men vi tog bussen och biljett kunde man lösa på bussen. Den gällde i 2 timmar och kostade 3,60E tror jag det var.
Redo för bussresa, där det gäller munskydd.
Flensburg med sina närmare 90 000 invånare är den tredje största staden i området Schleswig-Holstein, störst är Kiel och därefter Lübeck. Flensburg ligger inte alls långt från gränsen till Danmark, vid en vik av Östersjön. Efter Versaillefreden 1920 hade man en folkomröstning om Slesvig, för en återförening med Danmark. Men se det ville sig inte, utan med stor majoritet tillföll det stora landområdet Tyskland.
Flensburg är en av de tyska städerna som klarade sig utan skador under 2:a världskriget. Vi för nog ta oss en tur till stan i dagsljus och se oss omkring.
***
På andra sidan den viken, i industriområdet finns även en ställplats, som vi stått på för ett par år sedan.
Nu är det Julmarknad som gäller.
Flensburgs Julmarknad är ganska liten, det kändes lite mysig med spånen på marken. Och folk verkade "gå man ur huse", för att ses på en kopp av värmande slag och något att äta.

Några av marknadsstånden sålde diverse saker.

Dessa pepparkakshjärtan med kristyr är väl något som finns på alla tyska julmarknader.

Likaså stjärnorna

Kanske Jakob vill åka karusell?

Nej det blev en Glüewine och Eierpunch i stället.

Här var det XL-korvar på grillen
Och grönkål med potatis korv speck.
Vi fortsatte bort på gågatan som också hade en hel del marknadsstånd
Väl hemma igen hade det fyllt på sig med husbilar.
Och nästa morgon var det lite lite vitt på marken. Det hade pratats om 7-8cm snö, så vi var glada att det var lite.
Jakob gick och köpte färskt bröd och insåg att han absolut inte hade krafter till ett stadsbesök. Utan vi blev i husbilen och han sov sig igenom den dagen.  Gjorde även huskuren med Vicks och het vattenånga  som inhalerades under filten. Till saken hör att det här är andra gången på 25 år, som han är däckad och ligger till sängs.

När sådant här händer att man inte orkar göra något mer än ta hand om sig själv, då är ju husbilen extra skön att ha.

(I skrivande stund har vi åkt vidare och han mår bättre och orkar hänga med några timmar på marknad)

Önskar alla en fin 3:e Advent

Kram Yvonné

1. Trevligt med en tur men ställplatsen verkade i mitt tycke, utifrån bilderna, ganska trist. Å andra sidan tämligen centralt och det är ju också en fördel.
    Jag är ju inget för julmarknader men brukar en gång före jul titta förbi Stortorget i Stockholm. Förr, när jag jobbade med resor, var jag i flera år på Alsters herrgård i Värmland och julmarknaden där. Och den tyckte jag om för det var just hantverk i fokus och inte direkt tomtebetonad.
    En fin kväll fick ni men trist att Jakob blev dålig. Å andra sidan skönt att han piggnade på sig. Önskar er en fortsatt fin resa.
    PS Väldigt roligt att läsa om ert besök på Tivoli! Så fint!

1. Kan hålla med dig om att en ställplats så här, är trist, blir ju som en enda parkeringsplats. Men den ligger bra och perfekt när man vill handla. Ingen plats man stannar på i flera dagar, förutom när man blir sjuk hahaha.