söndag 15 januari 2012

Fredagens Middags Recept

Nu ska jag berätta om middagen, trots att det var fredag den 13:e, så gick allt på räls hi hi hi Inget blev bränt eller tappat i golvet eller så!

Bord, duka dig!!
Och det blev så här:
Duken, har jag vävt en gång i tiden, när jag bodde i Liberia!
Bomullsvarp med lininslag och tillhörande servetter.

Till Välkomst drink blev det en
Aperol Spritz,
det är bara Proseccon som ska fyllas på här
 Förrätt en Toscansk soppa
Ribollita

Ribollita Receptet:
1 gul lök, hackad
4 vitlöksklyftor, hackade
1 stjälk blekselleri, skivad
2 morötter, tärnade
1 bit vitkål, skuret
4 msk olivolja
ca 100gr rökt sidfläsk i bit, som skivas
1 liter vatten
1 hönsbuljongtärning
några blad salvia
några kvistar timjan
1 burk stora vita bönor (380gr)

Bryn lök, vitlök, selleri, morot och kål i olivoljan tillsammans med sidfläsket, utan att det tar färg.
Häll på vatten, buljongtärningen, salvia och timjan och låt sjuda under lock ca 20 minuter.
Lägg i bönorna och smaka av med salt o peppar.
Servera med bröd och ringla lite olivolja över soppan.
Jag lagade soppan dagen innan och lade dessutom ner 2 stycken rostade skivor bröd, som jag hade gnidit in med vitlök. Sedan fick soppan stå till följande dag, då den värmdes upp.
Därav namnet Ribollita=återkoka
Jätte god.

Till varmrätt blev det
Fyllda kycklingfiléer inlindade med bacon
också en rätt som kan förberedas
Kyckling Receptet  6 pers
6 kycklingfiléer
2 paket bacon
Fyllning:
1 kruka basilika
15 marinerade soltorkade tomater
1 dl chilimarinerade vitlöksklyftor
2 msk olja från soltorkade tomaterna
lite svartpeppar

Jag brukar dela kycklingfiléerna längs med, så de blir lite tunnare. Dom ska sedan bankas ut.
Fyllningen körs i en matberedare, till en grov smet.
Fördela fyllningen på filéerna. Själv tycker jag att det blir mycket fyllning, så det är svårt att rulla ihop dom. Så jag brukar lägga lite i formen o sedan använda resten till måltiden, ev tillsammans med creme fraich. Det gör man som man vill.
När så filéerna är ihop rullade/vikta. Linda baconskivor runt så dom håller ihop. Anv. tandpetare om det är svårt att få dom ihop.
Bryn dom sedan runt om i lite smör i stekpanna, tills dom har lite färg.
Hit brukar jag förbereda.
Därefter ska dom in i ugnen på 200gr i ca 20 minuter.
Gott Gott

Till de har vi stora pastasnäckor och sallad.

Till dessert blev det så klart
Tiramisu
det är bara såååååå gott och kan ätas hur ofta som helst!
Ja, nästan i alla fall ha ha ha

Summa Summarum
blev det lite Italienska smaker!!!

Vi avslutade med
När och Fjärran spelet!!
Vilket lag som vann?
Hmmm, det beror på i vilket lag man spelade i!
Vi fick i alla fall gnugga de små geniknölarna!

Kram
Yvonné







1 kommentar:

  1. Vad det låter gott och trevligt, med den maten och spelet. Spelet har jag aldrig spelat men det låter spännande med När och Fjärran.

    Jag har fortfarande problem med att svara på vissa bloggar. Hoppas det gått bättre för dig-

    SvaraRadera