onsdag 26 juli 2023

Umeå Vänner ...

Härligt, nu fick vi vårat efterlängtade besök då vännerna Kjell och Dessan kom till oss. Det var ungefär en dryg månad sedan vi träffades, då vi var hos dom i Umeå över midsommarhelgen.  Vi kunde sitta ute en stund i kvällens solstrålar men det blåser fortfarande, vilket gör att man får lite tuppskinn.

Vi hade ett ärende ut till Caravanhallen och det är alltid roligt att titta runt på husbilar. Har nämnt det tidigare, jösses vad priserna har stigit de senaste året/åren.

Dessan tog den här bilden på mig och tydligen säger jag något viktigt och pratar spretar med bägge händerna hihihi

Det blev ingen ny husbil utan vi åkte förbi hos minsta barnbarnet som hade fått en present av Kjell och Dessan.

En stor grön groda som det kommer såpbubblor ur munnen på. Verkligen en uppskattad present om man lyssnade på hennes skratt som aldrig verkade vilja ta slut.

Kjell o Dessan skulle åka hem följande dag och vi berättade under middagen att vi skulle byta tältduken på husbilens garage. Då bestämmer dom sig direkt, vi stannar ytterligare en dag och hjälper er att byta den!
Alltså, kan man ha bättre vänner så säg?
Nu visste vi att dom har lite egen erfarenhet av att byta tältduk, då dom själva har haft en sådant här tält, en gång i tiden.
De två "systrarna", Dessan och Yvonné tillsammans i soffan hihihi

Efter frukosten blev det till att hoppa i jobbkläderna. Fast först, hann vi tjejer med en vända till Ohlssons tyger, det är ju nästan ett måste för oss att få gå där och klämma känna. Varsina tygbitar blev det och en stor 1000m vit trådrulle.
***
Vädret var lite si så, ömsom uppehåll och rejäla regnskurar avlöste varandra.
Tre stycken stegar hade killarna framme för att klättra upp och ner för.

Dom klurade och vek ihop tältduken så bra, att det sedan gick väldigt bra att få upp den i nock och därifrån veckla ut den så den föll ner på sidorna.

Regnet kom och öste ner, då blev det automatisk lunch och fika paus.
Hade filmat men kan inte få det att fungera med film här på bloggen, Grrrrr.
Duken hade en hel del vatten i vecken när sidorna skulle släppas ner hahaha

Allt gick väldigt bra men det var ändå tungt och svettigt att klättra upp och ner och putta runt tältduken. Superbra jobbat, till oss fyra.

Vi plockade lite röda vinbär till dessert

Gott med färska bär som gömmer sig under berget med grädde

I morse åkte dom hem och vi Tackar Världens Bästa Vännerna för ett otroligt bra jobb.

Kram Yvonné

1. Vilka härliga dagar ni fick med Kjell och Dessan,blandning av arbete och utflykter till husbilsförsäljning och tygbutiker blandat med god mat och prat. Här nere fick vi en hyfsad dag längs Göta Kanal igår (blev bara lite våta på slutet av cykelturen och fick sedan kasta in tallrikar och grill vid middagen) men idag regnar det för fullt igen. Nu har vi testat husbilen, ingen lampa tänd men däremot kan vi inte stänga av strömmen så nu blir det besök på verkstaden igen.

1. Ja det blev trevliga mysiga dagar, om än en del jobb med tältet. Härligt med Göta kanal, vi stannade till och tog rast vid Lyrestad. Det såg trevligt ut vid kanalen. Nej är det ytterligare fel på bilen, håller tummarna att de kan fixa det. Annars får vi knö ihop oss i våran bil när det blir dax för Touren hihihi Kramkram

2. Gulle er fina vänner. Visst är det så när man är systrar att man hjälper varandra så mycket man bara kan ? ;-) Det är bara roligt. Tack för fina dagar tillsammans. Kul att kunna göra lite av varje när vi ändå kan och vill. Vi ses snart igen. Kramizar till er båda

1. Visst är det roligt att göra något tillsammans och inte bara fika hahaha Kramiz

3. Vilka härliga bilder du bjuder på!