tisdag 23 augusti 2022

Del 10 Nordvästra Fårö ...

Det går riktigt långsamt att få ihop denna Gotlandsresa här på bloggen. Kanske det tar lika lång tid som vi hade på ön, 3,5 veckor.

Hursomhelst, efter Blå Lagunen åkte vi bort till färjeläget, Fårösund, där färjan skulle ta oss över till Fårö.

I den färjekön står vi max ett par minuter innan vi rullar på. Man blir lite fundersam när vi såg skyltar som visar både 1 tim och 1,5 timmars väntan. Tänk en varm sommardag med bilen fullpackad med grejer och hela familjen trött.
Då har vi verkligen valt en bra att tid att besöka Fårö.
Vi körde fram till Fårö Kyrka och tog vänster ut mot Lauterhorn där det fanns en ställplats i hamnen. Strax innan vi kom fram till ställplatsen, svängde vi in höger på en nyasfalterad väg.
Vi följde vägen som gick utmed havet och kom fram till Digerhuvud.
Det är Sveriges största raukfält med hundratal raukar i olika former och storlekar. Hela 6 km långt och mellan 100-200 meter brett. Det är imponerande mycket det.
Det fanns flera uppmärkta P-platser, somliga med torrdass, som man kunde övernatta på. Att bada utmed kusten är inte att tänka på med tanke på att berghällarna fortsätter ut under vattenytan och där de slutar stupar en undervattensklint 50-60 meter ner, undervattensströmmar. Varningsskyltar fanns uppsatta.
Många bilder följer

Vi stannade vid de fina små fiskebodarna, Helgumannen.

Nicke Nyfiken tittar in

Vilket fantastiskt ljus det blev på kvällen.

Följande morgon vaknade vi till en klarblå himmel.

Tog fram cyklarna och fortsatte vidare bort till nästa raukområde, Langhammarshammaren.
Framme vid raukområdet, där de kända raukarna finns, som är avbildade på baksidan av
200 kronorssedeln.

Ja då skulle jag försöka fota oss båda tillsammans framför den stora rauken.

Har lyckats bättre med det hahaha Hade varit roligt om hela rauken kommit med.

Vi cyklade vidare via enbuskar och snår.
Kom ut på stora vägen och cyklade fram till Kutens Bensin/Creperi Tati. Det är en nedlagd bensinmack och känslan av 50-tal fick man direkt. Gamla rostiga bilar, neonskyltar, oljefat mm. Rolig inredning och mycket att titta på. Där serveras galetter och crepes. Åt jag en riktigt god crepes Satisfaction.

Med lite i magen fortsatte vi vidare med ett stopp vid Bergman center, där hans basker hade fått en bra plats vid entren.
Vilka stenmurar!

Kom fram till Fårö Kyrka och tittade in för att tända ett ljus.

Gick inte fram till Ingrid och Ingmar Bergmans grav som fanns där på kyrkogården.

Än var vi inte "hemma" hade cirka halva sträckan kvar. Vid kyrkan trampade vi samma väg som vi hade kommit med husbilen. Fast vi gjorde en avstickare till ytterligare ett raukområde Gamlehamn. Börjar någon bli trött på raukarna, det började vi i alla fall bli. Men rauken Hunden ville vi inte missa.

Ännu en fantastisk kväll.

Våran cykelrunda såg ut så här cirka 25km.

Med en titt på Fåren i backkameran, lämnar vi den delen av Fårö och åkte vidare till Ekevik.

Yvonné

1. Det gör inget att du spar på inläggen från Gotland. För varje inlägg blir vi lite mer sugna på att tillbringa några veckor på ön innan högsäsongen börjar. Vilken tur att vi har 52 veckors semester (varje år)!
    Ha det så gott! Än är det shortsväder i norr! Kram

1. Jo det kommer bli fler inlägg från Gotland med tiden hihihi. Instämmer att det är underbart med dessa semesterveckor, som dessutom aldrig tar slut.
      Njut av shortsvädret i norr Kram till er

2. Visst är det extra fint att besöka dessa trakter som kan vara fyllda med turister i lågsäsong. Stort tack för turen. Kände igen mig väldigt väl överallt eftersom jag förr i världen var en del somrar just på Fårö-
    Har också ofta varit här på lägerskola med elever och bo bott både på vandrarhem och i stugbyn i Sudersand. Vi cyklade då ofta längs havet och även på fantastiska Norsta Auren-
    Ser fram emot mer från er fina resa.
    Jättefina bilder.
    Ha det bra!

1. När man som vi var där innan högsäsongen började, har vi väldigt svårt att ens tänka oss att vara där under semesterveckorna. Nej vi är priviligierade som kan välja tidpunkten. Förstår att du känner igen dig från Fårö. Det var så fint, även där. Jodå det kommer mer hahaha
      Ha det så bra och Välkommen hem.