söndag 14 juni 2020

3 Veckor Sedan Sist ...

Nu var det länge sedan jag skrev något på bloggen, drygt 3 veckor. 
Tack och lov, är vi fortfarande friska, vilket är det viktigaste.
Ibland tänker jag att jag hinner inte med någonting. Fast det hinns med en hel del, när man börjar tänka efter. Kanske just därför det stannat upp på bloggen, det är den som inte hinns med, likaså att läsa alla andra trevliga bloggar.
Gör nu en sammanfattning av veckorna, så jag, i alla fall kommer ihåg vad som har hänt.

***
Golf, står på dagordningen, så gott som var dag. Vi värmer upp med en 4km cykeltur till banan. Skönt att gå ut på morgonen, ibland är det blött i gräset från nattens dagg och solens värme kommer snabbt. 

  På skylten, vid hål 4, står det att en 4-boll bör ha kommit dit på 35 minuter. Det är ett rekommenderat speltempo. När vi fyra spelar, det är Jakob jag och två av hans gubbkompisar, brukar vi vara klara med 18 hål på knappt 3 timmar, vilket är ganska bra tempo. Nu är våran golfbana inte kuperad eller har långt att gå mellan hålen, vilket gör att man spelar snabbt eller ... Jo jag vet det beror på andra saker också, som att leta boll och femtioelva provsvingar osv osv.
Därför är det skönt att gå ut tidigt och sedan har man resten av dagen kvar att göra "ingenting".

***
Vi har haft ett snabbt trevligt besök av Kjell, 
 som flög ner från Piteå/Luleå till Arlanda för att hämta sin husbil från en firma, som haft bilen inne till försäljning.
Om det kan man läsa på deras blogg Vardags-glitter här: svea-husbil-i-vaddo-ena-riktiga-skitar.

***
Jag har sytt en del, bland annat en klänning till min mor. Hon ville ha en blommig klänning och valde detta tyg. Klänningen är med en halvcirkel kjol, vilket är en fin vidd.
Hon har även en önskan om en prickig klänning med v-ringning. Den är nu klar förutom uppläggningen. Så den får hon till Midsommar.
Sydde en rund bordsduk och satte i resårband. Nu sitter duken kvar och inga fladdrande hörn, perfekt.
 Ett bomullstyg med golfbollar och peggar, har jag haft legat i ett par år. Har inte vetat Vad, jag skulle sy. Men så hade jag "inget att ha på mig" nu när det blev varmt. Så det blev en byxkjol med trikå i fickorna och mudd till linning. Blev riktigt bra.

***
När vi satt i uterummet, fick det bli med solglasögon på, pga att bordets skiva reflekterade. Trots att vi har gardiner i taket. Bordsskivan hade jag målat, tror det var förra året, i svagt syrenlila, vilket inte vart bra. Stolsitsarna har fortfarande kvar den ljusa färgen. 
Nu har jag slipat och målat i en rosa färg, vilket blev bra. Nu behöver vi inte använda solglasögon inne hahaha 
Från början var detta ett furubord och har målats i en ljusblå färg och efter det blev det lite svart laserat ovanpå det ljusblå. Men nu ska det förbli rosa, i alla fall denna sommar hihihihi.

***
Trädgården har lite blommor. Fast nu är syrenerna på slutet, likaså vallmon.
Den vita ljuvligt doftande rosorna kommer kanske kunna klara sina blommor, fram till Midsommar.
Annars är det andra blommor som tar över nu.
 Kastanjen, som kapades i våras, blommar fint.



Rosenbönan blommor och hoppas ge några bönor.

Förra året sattes ett litet Bi-hotell upp och det var ett enda bi som bokade in sig där. Tydligen blev det ett bra besök och ryktet spred sig, för nu har vi många besökare som bokar rum. Det fyller på sig för varje dag.


Jakob har slutfört arbetet med träd och ved och snickrat träribbor på boden, vilket blev fint.

***
Vi hade ett par ärenden i stan och tog cyklarna in till den kungliga huvudstaden Stockholm, tur och retur 42km.
Visserligen har vi el-cyklar, vilket var bra då det blåste en hel del men man måste ändå trampa.
Ett stopp på höga Skanstullsbron för fotografering ner till Hammarby kanalen och den lägre bron.
 Slussens bygge fortgår.
 Guldbron under plasten.
 Vi gjorde ett stopp hos dottern i hennes salong, där kunde vi ladda batteri och fika.
 Lugnt med bilar och folk nere på Kungsgatan.

 Nästa stopp blev i Hammarby Sjöstad på Trattorian Grazie. Där åt vi väldigt god pasta, Jakob åt med salami pesto walnötter parmesan. Min rätt var med portabellosvamp pumpa chilli parmesan. Deras vitkålssallad med citron var också bra, det har vi tagit efter och gjort. Gott och fräscht med citron.
Efter den goda lunchen fortsatte vi hemåt men först ett stopp hos son o sambo, där de ordnade med fika ute i trådgården.


 Äldsta barnbarnet hade fotbollsmatch igår kväll och vi cyklade dit. Den här gången blev det förlust, trots att han är en duktig målvakt.

Kram
Yvonné

14 kommentarer:

  1. Så skönt att höra att allt är bra med er! Du blir väl värsta golf proffset efter alla dessa rundor??
    Vilken häftig byxkjol du sytt, kanonläcker!
    Ha det fortsatt gott i sommarvärmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker om byxkjolen hihihi. Proffs, nja dit lär jag aldrig komma, du vet ju hur det är med golf, ena gången bra och nästa dåligt. Fast idag på första hålet, par 4, gjorde jag en Birdie sååå roligt. Slutade på 30 poäng.
      Vi får kanske mötas upp för en runda?
      Kram i sommarsolen

      Radera
  2. Härligt att ni kommer er ut på golfbanan lite också....och hälsa på några av barn och barnbarn.Hammarbykanalen såg lite ut som Venedig :-) Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Golfa är skönt och framför allt på morgonen.
      Kramiz

      Radera
  3. Golf har jag aldrig vågat börja med. Ja du kanske inte skriver lika ofta som jag, men när du skriver blir det så mycket mera. Vad skönt att både ni och vi håller oss friska.

    SvaraRadera
  4. Ja jag har samma problem....hinner inte med bloggen. Vi håller på att fixa en del skador på stugan och det tar tid. Hemma är det trädgården som ska ses över och alla blommor som ska planteras ut. Sen har även jag suttit vid symaskinen del på sistone. Tiden går alldeles för fort. Sen ska man ju njuta av vädret också. Härliga promenader ni får genom golfen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bloggen hamnar lite på sidan nu och det finns ju en del att ta hand om utomhus. Kul att du har sytt, såg den söta klänningen du gjort.

      Radera
  5. Testar! Skrev en lång kommentar som bara försvann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hopplöst när det blir så, tack att du gjorde ett nytt försök.

      Radera
  6. Vet inte varför kommentaren försvann! Kommer en ny i kortare variant. Jätteroligt att läsa om vad ni gjort och jag verkligen beundrar din kunskap i att sy och få till så fina och praktiska saker/plagg- Din mammas klänning är jättefin- Verkligen.
    Kul med golfen och friskvård är det ju.
    Kunde på bilden från Skansbron se vårt hus på kajen-
    Tack för dina fina tips om er resa längs Vildmarksvägen. Har läst och ska läsa igen. Vi planerar vidare-
    Önskar dig en fin fortsatt vecka och en trevlig midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Datorer lever sitt eget liv ibland och inte förstår jag vad som händer när det blir så.
      Golfen är som du skriver, friskvård och skönt med en tidig runda för att ha resten av dagen till något annat.
      Nu har jag sytt en prickig klänning till mor som hon ska få till Midsommar.
      Ha det bra i Midsommar

      Radera
  7. Hej Yvonne! Skrev ett långt och innehållsrikt svar till dig som försvann i cyberperiferin...och jag orkar tyvärr inte upprepa! Men du, jag uppskattar DIG, det är budskapet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vad är det som händer med min blogg när både din och Dittes kommentarer försvinner. Så rart av dig att du uppskattar mig hihi tack så mycket.
      Önskar en Trevlig Midsommar.

      Radera