tisdag 30 augusti 2022

Björnbär ...

Medans maken befinner sig ute på Saltsjöbanans GK och spelar tävling med 80+ gubbarna, tar jag hand om Björnbären. Vi säger så gott som varje försommar, att i år blir det nog inte så mycket Björnbär. Men vad händer, jo de två taggfria buskarna levererar med besked. Vi har redan plockat av några liter och Kjell o Dessan plockade också med sig lite hem. Idag har jag plockat av 9 stycken kartonger fyllda med bär. Att många av bären är 3cm stora, är förstås bara ett plus. Det är två olika sorter, tyvärr minns jag inte namnet på sorterna. Dessa som är så stora och sedan kommer den andra sorten något senare och är lite mindre. Fast i år, går de lite i varandra tidiga och senare bär.  Torra och fina att plocka då det inte har kommit så mycket regn. Blir dom blöta då blir det ganska kladdigt att plocka, speciellt de stora bären.


 Ännu mer lär det bli med tanke på att det finns en hel del kart.



Nu blir det till att koka sylt och efter alla dessa års kokande, har jag äntligen skaffat en Sylt tratt. En tratt med stort hål som man placerar i burken och på så sätt inte får stänk och kladd, överallt när sylten hälls över. Ja bättre sent än aldrig eller hur?



Kram Yvonné

2 kommentarer:

  1. Jisses vad björnbär, trots att det varit så torrt, eller har de fått en extra ranson? Vi hade björnbär när jag bodde i Varnhem och en del år var buskarna rent välsignade och så är de ju taggfria. Så goda bär dessutom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte trodde vi det skulle bli så mycket just med tanke på att det inte har regnat. Men tji fick vi, nu dignar grenarna.

      Radera