tisdag 27 augusti 2024

Säffles Ställplats Och Vingåker Säfstaholms Slott ...

 När vi hade fått stödbenet ordnat hos Telemontage i Uddevalla, vände vi bilen hemåt. 


***
Gjorde först ett stopp i Säffle, som skyltar med ställplats utifrån vägen. Vi har stått på den platsen tidigare och den ligger nere vid Medborgarhuset. Ställplatsen ser man från bron, direkt ner till höger. När vi kom fram, så stod det fyra personbilar utspridda på platserna med elstolpar, där husbilarna skulle stå. 
Grrr Grr tänk att sådant gillar inte jag. Det är rent egoistiskt att göra så, "bara jag får en plats" så går det bra. 

Men om en husbil parkerar som den inte bör göra, blir det ett gnällande men när personbilar ställer sig på husbilsplatserna då? Inte okej enl mig.
Efter det har jag varit i kontakt med hamnkontoret om mina synpunkter. 
Som ni förstår åkte vi vidare på kvällen och kommunen förlorade en slant och vi hittade en annan plats, som dessutom blev gratis.

***
Dagen efter hamnade vi i Vingåker. Hade ett ärende till Gus Textil. Stor butik med underkläder för dam och herr. Det var där jag köpte mina stödstrumpor medans Jakob plockade äpplen, naturligtvis med tillåtelse.


Vingåkers Outlet, fick ett snabbt besök av oss, bara en runda runt i butiken och sedan gick vi ut efter att vi ätit en fin bakad potatis. Otroligt så mycket kläder det finns samlat i ett enda stor varuhus. Man blir helt vimmelkantig av allt.

Vi gick bort till Säfstaholms Slott.




Löste biljett och gick runt en stund och tittade i slottet, som byggdes 1666 av Gustaf Larsson Sparre. Slottet brann ner år1762 och byggdes upp på nytt år1815.
Här kan man prova olika konst hantverkformer som tillexempel målning. Nej vi gjorde varken det ena eller andra utan gick bara runt och tittade i de olika rummen.









Därifrån åkte vi direkt hem och under den sista turen, började ytterligare ett stödben smyga sig sakta ner.
Men nu är alla benen åtgärdade och vi åker glada runt på vägarna.

Kram Yvonné










4 kommentarer:

  1. Håller med er om att det är ett riktigt oskick av personbilar att parkera hej vilt på platser avsedda för husbilar, vilket väsen det blir när det sker tvärtom. Bra att du hörde av dig till hamnkontoret.
    Säfstaholm visste jag inte att det finns ett slott som heter, för mig är det bara en äppelsort som mormor och morfar hade, troligen kom den från slottet?
    Gus textil vet jag att jag beställt sockor och stödstrumpor ifrån på postorder. Det företaget måste väl ha funnits hur länge som helst….

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att ni också håller med om detta med personbilar på husbilsplatser, det är ju lättare att hitta en personbilsplats än för en husbil.
      Gus textil trodde jag var äldre men de har tydligen bara hållit på i runt 30 år.
      Säfstaholms äpplen kommer just därifrån, finns även ett gammalt äppelträd som står inhägnat en bit bort från slottet men vi gick aldrig dit.
      Kramkram

      Radera
  2. Alltid samma sak på den centrala ställplatsen i Vetlanda.
    Törs man säga något idag, typ kan du inte läsa? Nej jag gör som du, tiger och far vidare.

    Säfstaholm äpplen var det första i äppelväg, som jag lärde mig som en liten pojk.
    Vi har stannat i Vingåker lite då och då under de sista 50 åren, men aldrig besökt detta fina slott, men däremot har vi träffat bonden på gården på Öland.

    Vinåker Outlet var en besvikelse när vi var där, bara damstorlekar typ 30+.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att personbilarna parkerar på ställplatsen? Det är ett riktigt ofog och om du frågar mig, skulle de bötfällas. Men vem ska kolla det säg, ja ja tråkigt är det i alla fall.
      Jo dom äpplena kommer just därifrån och det finns ett gammalt äppelträd som är inhägnat en bit fån slottet men vi gick aldrig fram till det. Träd som träd sa Jakob hahaha.
      Outleten var stor och sådana butiker är inget för varken mig eller Jakob. Blir bara stressad av att se så mycket och vi skulle dessutom inte köpa något.

      Radera