måndag 26 augusti 2024

Mösseberg Och Väninna Från Österrike ...

När vi var hos BM och Lars i Falköping. Hörde min väninna Brigitte av sig, hon bor i Zell am See, Österrike. Då är hon och hälsar på sin syster som bor i Falköping. Vilket sammanträffande eller hur. Självklart att vi såg till att träffas några timmar. 
Vi träffades uppe i Mössebergsgården, som jag tror att kyrkan driver. Där finns ett väldigt bra café och man kan sitta ute i trädgården och med fin utsikt över Falköping.
Går man lite högre upp genom skogen och passerar den gamla kuranstalten. Kommer man till en liten djurpark, som är gratis, med ett par åsnor dovhjortar kaniner grisar påfåglar och prickiga Appenzellerhöns, vilket Jakob tyckte var roligt eftersom Appenzell ligger i Schweiz. Även en lekpark.


Brigitte var min chef när jag och min bästa kompis var 17 år och tog tåget ner, för att arbeta uppe på Grossglockner i restaurangköket, som Brigitte och hennes man ägde. 
Än idag har vi fin kontakt och träffas när hon kommer till Sverige eller när vi åker ner till Österrike.

Dagen till ära tog Jakob på sig sina Lederhousen och rutiga skjortan.


Högst upp på höjden finns Mössebergs utsiktstorn, byggdes år 1902 av Mössebergs Vattenkuranstalt. Det enda torn i Sverige som byggdes bara för att vara ett utsiktstorn. I rött tegel som är 35 meter högt och med sina dryga 200 trappsteg, fick man en riktigt fin 360 graders utsikt . 









Kram Yvonné




4 kommentarer:

  1. Tänk att jag faktiskt skäms! Här bor jag i Falköping och passerar utsiktstornet allt som oftast men tror du jag varit uppe i det? Icke då! Det blir väl ofta så med det som är för nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar ju vara så, man har det för nära. Men nu vet du i alla fall hur det ser ut och trappstegen upp hihihi
      kram

      Radera
  2. Så trevligt och en riktigt god vänskap rostar aldrig

    SvaraRadera