söndag 4 juni 2023

Vi Fortsätter I Trädgården ...

Nu har Maj månad tagit slut och vi har kommit till Juni, som är första sommar månaden.  Det har visserligen varit soliga dagar men kyliga. Bara 6-10 grader på morgonen och det kommer bara upp till runt 18grader under dagen. 
Att gå ut på golfbanan klockan 8 på morgonen kräver sina vantar hahaha. Jodå jag hade vantar på mig de första hålen. Tycker inte om att frysa, fast det brukar bli ganska skaplig temperatur efter 5-6 hål. Jakob däremot spelar så gott som varje morgon tillsammans med sina kompisar. Jag resonerar att säsongen är lång så jag hinner nog spela när det blir varmare. 

***

Trädgården blommar, vårat Magnolia träd har aldrig haft så mycket blommor som nu. 

Den vita Rhododendron är också full i blom.

Rabarberna växer så det knakar. Och paj är något som görs ganska ofta, vilket är väldigt gott.

Nu har jag hittat ett recept på Rabarberkaka med lite kardemumma. Det var nog ett av de allra godaste rabarberkakorna vi ätit. Tänkte att ni andra som läser här på bloggen också ska få receptet, som är från Lindasbakskola. Hon har väldigt mycket bra mat/bak recept
https://lindasbakskola.se/2016/05/10/rabarberkaka-med-kardemumma/


Det som inte står i receptet är, mandelflarn, som jag strösslade ovanpå innan den gräddades.


Vad jag önskar att det kunde komma lite värme. Satte ut gurk och squash plantorna tidigare i maj, men de står helt still. I år lär vi nog inte få något av dessa plantor. Förstår inte men troligtvis är det de kyliga nätterna som gör att de inte sätter igång och växer.

En av fyra ynka små gurkplantor, tror inte det kommer att hända något mer än att sniglarna äter upp dom. 

Däremot växer vitlöken, i alla fall på höjden, har inte tittat hur de ser ut ännu.


Potatisen har kupats efter det att kortet togs. I år har vi bara satt några tidiga potatisar, som önskades vara klara till midsommar. Hahaha det tror vad man vill om, lika bra att de får vara kvar i jorden.  Och under det vita tyget är det några bondbönor.

Vallmon blommar och man blir glad av den vackra färgen som den har. Har försökt att sätta andra färger men det var inget som tog sig. Lika bra att vara nöjd med den vanliga.



Förra året strödde jag ut majskärnor, sådana som man poppar pop-corn med. Det växer upp som ett högt fint gräs. I år har jag gjort det igen, i två stora krukor. 
Vad man ska tänka på, förutom att de vill ha mycket vatten. Är att täcka över krukan. När jag var klar med planteringen, tänkte jag först att det behövs nog inte täckas över. Men så fel jag hade, för högt upp i trädet satt en skata och tjattrade. Då kom jag ju på att skatorna älskar majskärnor. Och dom lever om i krukorna så jorden skvätter ut. Har sett bilder på hur det kan se ut på balkonger osv. Därför täckte jag över krukorna med vit duk.


Under vintern gick våran stora höga enbuske av, vilket vi tyckte var tråkigt. Jakob har sågat av den tidigare i våras och sparade den andra delen av busken, som växte ihop med den stora. 
Nu fick vi lite påbackning från grannen, som inte tycker om enbuskar, att våran buske var ful och om vi kunde ta bort den? Kan hålla med om att den var inte så värst vacker från deras håll och den stod dessutom nära tomtgränsen. Så vad gör man inte för grannsämjan hahaha. Jakob gav sig på enbusken och skalade först bort grenarna och fick jobba en hel del för att få bort roten och tre stora stenar.



Vi planterade en syrenplanta där i stället, som jag hoppas kommer att ta sig.


Idag gav han sig på en jättestor stubbe, som blev kvar efter att vi tog ner Kastanjeträdet. 


Dret är bra att använda sig av kilar.
Så här blev det när han var färdig och färdig var han på flera sätt. 
Nu börjar han bli människa igen, efter en lång stund i bastun .

I ett tidigare inlägg visade jag bild på det lilla nyfödda rådjurskidet. Härom dagen upptäckte vi att det låg på utsidan i våran häck, precis vid vägen.  Vi ställde ut varningstrianglar med tanke på att bilarna lätt hade kunnat köra över det. Där låg den hela dagen och när jag gick ut och tittade fram emot 22-tiden, då var den borta. Idag har jag sett den igen och då tillsammans med sin mamma.

Trevlig söndagskväll


Kram Yvonné































9 kommentarer:

  1. Jag vet inte om vi kanske haft lite högre temperaturer än ni har eftersom jag tror odlingar kommit lite längre nere i Västergötland. Stackars små gurkplantor. De skulle verkligen behöva lite sommarvärme. Rabarberkakan lät riktigt god. Den får jag nog testa när jag kommer hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här med plantorna, tror jag inte mycket på. Fast idag har det varit lite varmare än tidigare dagar. Testa Rabarberkakan, den var väldigt god.

      Radera
  2. Matts Torebring5 juni 2023 kl. 19:34

    Rabarberkakan och blommorna gillar jag, men allt arbete byggde jag bort för tre år sedan .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag varifrån allt jobb kommer, tydligen hittar Jakob dom. Men nu så ska det vara färdigt i trädgården eller. Rabarberkaka och blommorna njuter vi i alla fall utav.

      Radera
  3. Vad skulle vi göra om vi inte hade en trädgårdatt sköta om? Jag satte potatis tidigt ihinkar och blasten är ca 60 cm....om det finns några potatisar under får vi väl se. Så roligt med söta Rådjuret och att de inte blir skrämda av bilarna. Vi har också en Magnolia buske, som är röd och har massor med blommor. Duktigt av Jakob att få bort stubben.Rabarberkakan ska jag göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du så rätt i, vad skulle vi göra då, mer än att få lite mer tid till något annat. Vi satte också potatis i hink till min mor och det är samma i hennes hink, hög blast. Hon har inte heller tittat om det finns något där, väntar till midsommar. Jakob slet ordentligt med den stubben och är nu nöjd. Baka gärna den kakan och hoppas ni tycker om den.

      Radera
  4. Ojoj vad ni jobbar på som små arbetsmyror. Ni får det så fint hemmavid. Nu får ni vila lite så ni orkar komma upp till oss som vi bestämt :) Kramizar till er fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finnas alltid något att göra eller hur. Vi kommer mer än gärna upp till er och Jakob får vila sig i stolen bredvid hahaha. Kramizar.

      Radera
  5. Vilken vacker trädgård ni har, men många fina blommor! Träd och rester av dem, som ger värme och motion på flera sätt! Ha dé gott!

    SvaraRadera