måndag 26 juni 2023

Semester I Norr ...

 Ja semester har vi förstås alltid men nu är det ledigt från hus och trädgården. Det har vi lämnat över i andras händer. Väldigt skönt kan jag säga, kanske mest för att jag tyckte det växte så dåligt i trädgården innan vi åkte iväg. 

***
Alltså, vi är på rull och började med att åka upp till Söderhamns Golfklubb. 
Ingen bra början blev det, då jag, Yvonné, blev sjuk så fort vi kom fram. Då började frossan och en öm rinnande mage, ja resten får man tänka sig. (Det visade sig vara ett virus på barnbarnets förskola, som dom inte berättat om. Inte bara jag som blivit sjuk, tyvärr)
Följande morgon var det golfspel och långt ifrån utvilad, fullföljde jag de 18 hålen. Spelade dessutom min bästa runda för säsongen med ett resultat på 39p. Banan var så förstörd efter vintern och inget vatten. Annars var det en intressant bana som vi säkert kommer att återvända till.



Efter lite vila, fortsatte vi vidare upp till Höga Kusten för övernattning. Blev ganska korta sträckor med tanke på min mage och att det bara är jag som kör. 

Bilden på bron tagen klockan 23,40

och här var klockan 04 på morgonen och solen började lysa på bron.

Visst är dessa ljusa nätter magiska.

Följande förmiddag rullade vi vidare med ett stopp vid Skuleberget. 

Man kunde se en hel del klättrande personer på bergets soliga bergssida. Något som vi också har gjort för många år sedan och absolut inget vi skulle göra om denna gången. 
Vi tittade bara in lite snabbt i Naturum
och kunde konstatera att det verkar vara en fin utställning med mycket bra information om landhöjningen 
och mycket mer.
En kopp the i skuggan var jag mest intresserad av och att få sova, innan vi rullade vidare.
Ja det blir inte alltid som man tänkt sig. Vi fick bara ta det lugnare och dessutom har vi redan besökt dessa platser tidigare.

 Midsommar afton närmade sig och vi skulle fira den tillsammans med Kjell och Dessan uppe i Umeå. Vi ville inte ta med oss något virus till dom, så vi tog ytterligare en övernattning. Det blev vid 
Olofsfors Bruk, ett järnbruk i Nordmaling som har anor från 1762. 
Vi tog en fika ute i trädgården hos Cafe Anno. Det fanns mycket gott att välja bland och Jakob njöt av en rabarber jordgubbs mazarin. Själv, blev det en kopp the.




Vi gick en lite sväng runt omkring i Bruket. 
Herrgården som har en restaurang.




Här bakades det både hårt och mjukt tunnbröd
  
Det märks att det är början på säsongen, då alla byggnaderna inte var öppna osv 

***
Det tog runt 5-6 dagar innan min mage blev helt återställd och till slut kom vi fram till vännerna Kjell och Dessan i Umeå och fick fira Midsommar tillsammans. 

Kram Yvonné











 


6 kommentarer:

  1. Så fint det är norrut och en natt vid Högakustenbron är verkligen fint.
    Att sedan barnbarnsbaciller inte är något att leka med är en annan sak. Min jobbarkompis kallade barnbarnen för pesthärdar när de smittade henne som värst….

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha pesthärdar, ja det kan man kanske säga. Den här gången blev inte barnen sjuka utan bara vuxna.
      Ja visst är det fint i norr och detta ljuset är gudomligt.

      Radera
  2. Tänk vad fotad denna bro är vid höga kusten:) Inkl jag har fotat massor där. Det var bra att du började piggna till innan ni kom till oss. Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog är den bron fotad alltid, man måste ju ta åtminstone en bild vaje gång som man stannar eller åker över hihihi. Kramizar

      Radera
  3. Så trist med din mage men sådant händer. Höga kusten i sig är absolut en favorit hos mig och jag har i flera år varit där i juli månad på olika resejobb- Finns så mycket fint att se och uppleva , inte minst fiskelägena en bit ut. Och förstås att vandra och klättra. (Nej ingen klättrrng numer för mig heller)
    Högakustenbron är ju mäktig så ett stopp här är nästan nödvändigt.
    Fint med extra stopp innan ni kom till Umeå så att du hann bli bra.
    Önskar er en fortsatt fin resa och trevlig träff med vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra året blev det en runda på Höga Kusten som är väldigt vacker. Har läst en del av dina inlägg från denna delen av Sverige. Höga Kustenbron är svårt att passera, ett stopp där tillhör liksom.

      Radera