söndag 18 december 2022

Tönder Och Sverige ...

Efter slottsbesöket i Glücksburg, med en övernattning i Flensburg. Körde vi vidare över gränsen till Danmark. Där blev det ett lunchstopp på gränskroen i Rudböl, där Eggakaka med bacon beställdes.

Därifrån hade vi inte långt kvar till Tönder. Där skulle vi övernatta på Tönder Camping, som har ställplats med el och alla annan service för 180:-
Hyacinten som varit med oss under hela resan, från liten knopp, har slagit ut.
Självklart blev det en sista Julmarknad även i Tönder. Ställplatsen ligger nära med en kort promenad in till stan
 fina hus och på vissa ställen kullerstens gator.
Staden Tönder ligger på Jyllands västra sida, nära tyska gränsen och har runt 8000 invånare. Tönder är den äldsta köpstaden i Danmark och stora företag som, Ecco Hartman och Hydra finns där.
En gång i tiden, år 1993, blev den utnämnd som "Årets Juleby".

Lite juligt inne på den lilla lilla gården, där Tomtens kläder hänger på tork.

Absolut en gullig liten liten Julmarknad med fina ljusdekorationer.
Tyvärr hann bodarna stänga (lite innan stängningsdags) klockan 17, innan vi ens hade hunnit titta in i dom. Ja vi fick en rykande varm kopp med blaskig Glühwein, att värma händerna på hahaha.

Däremot fick vi äntligen träffa Tomten, den första Tomten vi sett på hela resan.

Det huset som är mest upplyst på bilden, är Det Gamle Apotek.
Ett hus som från 1989 gjordes om av Erik Tygesen, som tyckte om julen och nostalgi. Husets besökare skulle få en upplevelse. Vilket jag verkligen kan instämma i, det är en upplevelse att gå runt på dessa 1200 kvm, som är fördelade på 46 rum! Har aldrig tänkt på att räkna rummen och tydligen är det många.
Nu ska ni också få se detta vackra hus med stuckaturer och målningar i taket och självklart allt annat.

Följ med in genom denna vackra entré.

Detta var en bråkdel av allt, som fanns på de olika våningsplanen.

Därefter gick vi tillbaka "hem" och belysningen gjorde sig bättre när mörkret lagt sig.

Morgonen därpå sken solen och vi gav oss iväg över Stora Bält bron och vidare Öresundsbron.

Ja så var vi åter i Sverige.
Vilken himmel vi fick se.
Körde upp till Örkelljunga där vi stannade för natten och kopplade in oss på ström, det skulle bli en kall natt.

När vi vaknade och tittade ut hade det kommit ett tunt lager snö och det var kallt -10.
Vi kom in i ett riktigt snöväder med en sikt som ställde till det och valde att ta av för en rast.
Det blev både fika och en kort ZzzZzzZzz
Plötsligt sken solen och vi gasade snabbt iväg, innan nästa snöfall skulle komma.
Vi såg en stor långtradare som hade hamnat mellan körfälten och vikt sig åt olika håll. Det blev lite kö och somliga tror fortfarande att det är sommarvägar. Visst finns det försiktiga lastbilschaufförer också, jag ska inte dra alla över en kant.

Det hade börjat skymma när vi kom fram till vännerna/bloggarna B-M och Lars  .
Det var så mysigt att komma in i deras juliga hem med ett fint dukat middagsbord och god mat.
Tack så mycket för en mysig kväll.

Ännu en kall natt med en fantastiskt vacker morgon.

Sista etappen hem gick också bra. Känner mig riktigt nöjd med att ha kört hela resan själv och haft Jakob som min bästa bisittare.
Hela resans rundtur ser ut så här och enl Google Maps har vi kört 216 mil. Vi hamnar säkert runtomkring det, med några ytterligare mil.

Nu önskar vi en Trevlig  🕯🕯🕯🕯Advent.

Om en vecka har vi hunnit till Juldagen.

Kram Yvonné

1. Först och främst är det vi som tackar för att ni kom vägen förbi, lika trevligt som vanligt!
    Sedan kan jag bara konstatera att är det något land vi varit otroligt lite i så är det Danmark. Tönder ser ut att vara en riktigt mysig stad. Vi får väl se om vi börjar åka över broarna istället för att ta färja så vi får se lite av Danmark också.
    Tänk att det är Juldagen om en vecka, snart vår, eller???

1. Tycker absolut att ni ska åka runt lite i Danmark, finns en hel del att upptäcka. Ni kan ju ta båten från Göteborg över till Fredrikshamn och broarna tillbaka. Vi har kört runt lite hit och dit i Danmark.
      Hahaha du är roligt Vår, det är nog att ta i men man vet aldrig. Kram

2. Vilken trevlig resa ni gjort med en hel del att se och uppleva. Och byta miljö är alltid trevligt.Roligt att du testade att köra hela vägen och många mil blev det.
    Är ju inte direkt så mycket för julmarknader i sig men när det finns så mcyket annat att ta sig an blir det ju speciellt- Fastnade verkligen för den fina danska staden Tönder som hade så mycket.
    Jätteroligt också att stanna hos BM&Lars på hemvägen-
    Stort tack för resan och fina bilder från trakter där jag aldrig varit.
    Välkomna hem

1. Tack så mycket. Det blev en mysig resa och skönt med miljöombyte som du nämner. Är vi i husbilen så finns det inte så mycket annat att göra än Här och Nu. När man kommer hem så sätter hjärnan igång på högvarv om allt som bör fixas.
      Danmark har mycket att upptäcka, många fina små städer.

3. Vilken fin tripp ni gjort och mycket fina tips har ni gett oss. Har aldrig tänkt på att även Danmark har julmarknader. Kanske nåt att tänka på till ett annat år. Förstår att det var jobbigt att köra i snöglopp. Ni ser ut att ha haft det skönt i husbilen i alla fall. Välkomna hem och ha nu en fortsatt trevlig vecka fram till jul. Kram.

1. Tack Maggan. Vi hade en mysig tur. Roligt att vi har inspirerat er till att besöka Danmark, som har många trevliga små städer.
      Vill ni läsa mer om Danmark och Julmarknader hittar du en hel del i registret på höger sidan på bloggen.
      Önskar er också en fin vecka. Kram