måndag 25 september 2023

Grövelsjön ...

Efter att våra vänner åkte hem på fredagens morgon, höll vi oss kvar i naturen.
När frukosten var avklarad, drog vi oss långsamt vidare upp mot Idre. Dimman hängde långt ner i skogen när vi körde. Man har inte en aning om vad som finns bredvid vägen, är det fjäll eller inte? Stannade till vid ett kalhygge för att leta lingon. Eftersom det var på gång med jakten, ville vi inte vara inne bland träden, utan höll oss väl synliga i våra röda kläder och oranga mössa. Då var det bra med kalhygget.

Det första vi hittade var goda smultron, mums, det känns så lyxigt med smultron.

Skam den som ger sig, vi hittade lite fler lingon här på hygget än vi gjort tidigare.

"Gubbe på Stubbe"
Den här bilden säger väl allt, Jakob gav upp letandet och tog igen sig på en gammal stubbe.

Nu var vi ju så nära Grövelsjön, tyckte jag, vilket visade sig vara 15 mil hahaha. Men vi var ju ändå åt rätt håll, så vi fortsatte upp på väg 70 till Idre, där vi stannade och handlade lite mat.
Där i Idre delar sig vägen och 70:an går in mot Norge. Vägen som vi valde upp till Grövelsjön, måste man köra fram och tillbaka på. Om man inte vill ta av en sväng in i Norge och möta upp 70:an efter ett antal mil. Vi hade den tanken att köra runt men med tanke på vad väderleken hade sagt, regn, följande dag. Valde vi att köra direkt upp till Grövelsjön.  Följde vägen tills den slut och då hamnade vi framme vid   Grövelsjöns Fjällstation. Där var bara en vändplan och parkering för de som bor på fjällstationen. Ja, där fanns ingen plast för oss att parkera.

Kom ihåg att vi sett en vägskylt cirka 1,5 km tillbaka, som gick upp till Grövelfjäll. Tidigare hade vi mött ett par, på lägerplatsen i Älvdalen, som pratade om en parkeringsplats men vi mindes inte riktigt var den skulle vara. Bestämde oss för att åka tillbaka och upp till Grövelfjäll.
Där möttes vi av en ganska ödslig blåsig plats, som inte alls var inbjudande att stanna på. Hade det varit strålande sol, kanske vi tyckt annorlunda. Visserligen en vidsträckt utsikt men inte så mycket mer.

Ställplatsen/parkeringen hade öppna elstolpar, dessa platser gick inte att boka, utan det var Drop-In. Här var det självservice som gällde och man checkade in själv. Vi kom aldrig fram till vad det kostade att övernatta på grusplanen. Tyckte det var lite luddig information, men efter den 1/10 var priset 295kr/natt men vad det kostade när vi var där, fanns ingen information om. Eller så var det priset på campingen, ställplatsen som låg bredvid.  I alla fall hittade vi inte den informationen. Vi var inte de enda som försökte hitta någon information.
Som sagt, förutom grusplanen, såg det ut att vara en liten camping, ställplats eller plats för långliggare precis bredvid. Vi gick inte dit bort och tittade, så vad det egentligen var, vet vi inte.

Själva huset vid Grövelfjället, med restaurang var tydligen stängt under sommaren. Men man kunde ändå gå in och använda ett litet kök, toalett. Ville man duscha kostade det en peng. Om dörren var låst, fanns ett anslag utanför med koden.
Vi tyckte det var lite si så där och bestämde oss för att åka tillbaka samma väg vi kommit.

Några dagar senare träffade vi ett annat par som berättade, att man kan åka in vid skylten som leder fram till Sjöstugan. Den skylten är nästan uppe vid fjällstationen/vändplanen och går in till vänster, när man kommer nerifrån. I slutet av den vägen kan man stå parkerad utmed vägen, gratis med husbil, upp till 7 dagar. Bra att veta till nästa gång, om, det blir en nästa gång.

Vi lämnade Grövelsjön och stannade till vid ett av de små vattenfallen som är utmed vägen vi åker. Något kaffe ute blev det inte då det började dugga.

Fortsatte ända ner till Idre och svängde in på Foskrosvägen mot Idre golfbana. Efter bara ett par hundra meter, tog vi av vänster på en liten skogsväg och kom fram till denna fina plats vid älven. Platsen finns i appen Park4night
N61* 51´ 60". E12* 42´ 4"

Började med att leta efter lingon och fick ihop några dl.
Jakob satsade på att göra upp elden i stället, innan myggen började komma.
Väldigt rogivande att bara sitta och njuta titta på vattnet som strömmade förbi. Det är ett ganska högt vattenstånd och det rinner fort. Att fiska var inte att tänka på, sa dom som kunde det där med fiske. Och till dom kan inte vi räknas, lika bra att lyssna och låta bli fiskespöt.
Kvällens middag blev hamburgare.

Och ostkakan fick bli lite varm också.

Det kom ytterligare en husbil, med två tjejer och två fina hundar, dom var från Nederländerna. Roligt att prata med tjejerna som var så förtjusta i Sveriges natur och allemansrätten. När dom satte fart på sin eld, vecklade dom ut en tampong och tände på och elden tog sig fort, smart.

Vi sov riktigt gott till lite smatter på taket.

Kram Yvonné

1. När vi var och vandrade i Grövelsjön för två år sedan bodde vi på den lilla campingen vid Sjöstugan. Det var fin utsikt över Grövelsjön, åtminstone när vi fick plats på första parkett. Sedan utgick det en del vandringsleder därifrån. Vi blev lite begränsade i och med att pandemin gjorde att vi inte fick gå in i Norge. Tänk så fort vi glömmer hur det var.

1. Ja jag kom ihåg att ni varit där uppe och vandrat och fick flytta runt på campingen. Den campingen var vi aldrig fram till då den var fullbokad och det var regn på ingående. Den måste ligga mycket finare än denna grusplan vi var till hihihi.

2. Vid Grövelsjön har Ingemars bror en stuga, själva har vi varit där en gång och då inte sovit över. Om ni var ute efter lingon skulle ni kommit hit istället, finns/fanns massor i skogen. Själva har vi mycket kvar i frysen och jag har ju inte kunnat gå i skogen i år, varken för att plocka svamp eller lingon. Ha en fin tur i vårt fina land med allemansrätten. 😀

1. Jaha där ser man, perfekt att ni har en stuga att stå vid när ni åker upp. Vi skulle frågat er om lingonställen, men det får bli nästa höst.

3. Bästa bilden är husbilen ute i en nyplanterad skog, den bilden gillar jag

1. Ser lite roligt ut, som om det växer bilar på kalhygget.

4. Härligt att kunna åka ut i naturen och parkera vid vattnet dessutom. Sen kan man känna lugnet och inga måsten. Kramiz