onsdag 18 mars 2020

Solcellerna På Plats Och Bara Lite Om Covid-19 ...

Måste då säga att vi har haft bra flyt på detta takbyte. Och vädret har verkligen varit med oss och framför allt dom killarna som har gjort jobbet. Endast vid två tillfällen har det duggregnat och då har det bara varit några timmars finlir med plåtjobbet, för en man. 
Plåten på plats och vi tycker det blev riktigt fint med det svarta taket. Vilket grannarna, som ser taket också säger.
Växelriktaren är också på plats
 Bilen kom med alla solcellerna och fyra grabbar.
 Snabbt gick det när dom kunde använda ställningen och lyfta upp de stora solcellerna.

Samtidigt kom det två elektriker, som drog in kabeln från växelriktaren.
 Han fick trycka på en del för att komma genom stenen och hoppas komma in rätt i elskåpet.
 Vilket han gjorde och det blev bra. Det är även uppmärkt ordentligt vilket som är till solcellerna.
Jakob får genomgång med appen i mobilen för att hålla koll på solcellerna.
Så här ser det ut när Jakob skickade upp sin drönare.
 Nu väntar vi på att Vattenfall ska komma och byta mäter, innan vi kan koppla på systemet. Vilket kan ta mellan 2-5 veckor. I och med att Vattenfall gör det, innebär det att vi kan använda strömmen som produceras i systemet. Sedan måste vi ha ett El-certifikat från elmyndigheten, för att kunna sälja ström. Det har vi också ansökt om nu.
Det blir nog ordning på det här också till slut ska vi tro.

***
Bara lite om Covid-19, som börjar ta över allt i tv radio och snart också våra liv.
Nu stänger man även Sveriges gränser från i morgon och kommer vara så i 30 dagar, säger dom på radio just nu.
Vi har ju släkt i Schweiz. Där får de som är över 65år, inte gå ut, restauranger barer stängda. Antalet avlidna är uppe i 80stycken.
Min väninna i Zell am See, meddelar samma sak. Allt har stängt ner, skidliftar restauranger hotell osv. Inte vara ute och gå.
I Las Palmas där en annan väninna bor, har utegångsförbud.
Våra vänner i Frankrike, i skidorten Chamonix, sitter hemma i husarrest, eftersom dom är över 70år. Där blir det böter på 136euro om du går ut, utan intyg. Vad det är för intyg vet jag inte. Dom har i alla fall en underbar utsikt mot Mont Blance.

Undrar vad vi lär oss av detta?  Inte vet jag hur andra tänker, som går på gympa pass, frissan tandläkare osv trots att de uppmanar att de över 70år inte ska vara ute bland folk. 
Min mor sa till en av sina väninnor, som ville dom skulle träffas på ett fik, att det var helt otänkbart för henne att gå ut bland folk. Jag blir så trött på hur man hanterar saker och ting. Är man i en riskgrupp så varför vill man inte försöka hålla sig ifrån folk? Vill man bli sjuk eller tänker man bara att det drabbar inte mig och så här har jag alltid gjort? 
Vi tar i alla fall avstånd för sådant och har avbokat/ombokat både frissa och tandläkare. Med det sagt kanske vi insjuknar i alla fall och faller platt ner och dör. Det vet vi inget om och ingen annan heller. Fast vi försöker se till att vi inte träffar andra och för något vidare till de som är i riskgrupper. 
Vi känner oss friska och hamstrar inte toapapper hahaha
Min mor, som fyllde 92år i söndags, vill jag absolut inte ska bli smittad. Vi åkte hem till henne med en nybakad Budapestrulle, som är hennes favorit. Ordnade med handling och apoteksärenden. 
Nu får vi se till att hon inte går ut i butikerna, medans hon kan vara ute gå, vilket hon inte vill göra just nu. Tur att hon har balkong och kan sitta ute.
Då har jag fått skriva av mig om Corona, som inte handlade om den goda ölen hihihi

Avslutar med en färgsprakande bild på ett bomullstyg och ett trikåtyg, från företaget
 "Vintage in my heart"
Det väntas på att bli klippt och sytt hihihi


Kram
Yvonné

10 kommentarer:

  1. Så fint det blev med taket! Verkligen snyggt! Perfekt också med solcellerna.
    Vad gäller viruset så är jag två riskgrupper och är varsam. Men mina dagliga promenader avstår jag inte från om jag inte måste. Men jag väljer platser där det inte är "trångt". Tror att det är bra att fylla på grundkonditionen nu så länge det går. Några restaurang och cafébesök blir det dock inte. Och sparsamt med umgänge. Inte träffar jag heller barnbarnen vilket är väldigt trist.
    Ha det så bra du kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vi är väldigt nöjda med taket. Nu väntar vi på Vattenfall.
      Det är lite trist att behöva tänka sig för var man rör sig. Härliga dagar har det varit nu o skönt att kunna vara ute,

      Radera
  2. Visst blev det bra, ert nya tak och solcellerna.
    Vad corona beträffar tänker nog inte många längre än till sig själva. Självklart minskar man ner sitt umgänge även med nära och kära, medan vi verkligen längtar hem och kan ta en riktig skogspromenad. Vi får väl sätta oss själva i frivillig karantän efter flygresan som vi hoppas blir av om en vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har verkligen inte fått en resa som ni önskade. Coronan explodera snabbt efter att ni rest iväg. Hoppas ni kommer hem. Vi är glada att vi har trädgård och nu kan vi jobba ute.

      Radera
  3. Dina solceller och debet & kredit, får vi talas vid om vi ses någon gång eller kanske du redovisar på blobggen. Känns jättespännande att veta hur det kommer att gå för er.

    För oss går livet vidare som vanligt, trots Corona hotet. Vi jobbar, vi går till kyrkan, vi handhälsar inte och vi kanske sitter mest i ett hörn i av köket och äter. Vi tog den vanliga influensa sprutan förra veckan. Fast den hjälper ju inte mot Corona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är spänd på hur det kommer att fungera när väl Vattenfall kommer och fixar sin del av avtalet. Vilket kan dröja upp till 5 veckor.
      Precis som du skiver så hjälper inte den sprutan mot Coronan. Man får använda sitt sunda förnuft så långt det räcker.

      Radera
  4. Så perfekt det blev med panelerna. Och snyggt! Det du skriver om covid 19 stämmer för Spanien också. Utegångsförbud och undantagstillstånd. Och där har de redan sett att antalet smittade avtagit något. Därför förlänger de troligen detta beslut till över påsk. Jag tror det är klok. Vi håller oss undan och när vi handlar använder vi alltid kundvagn för då blir avståndet till andra kunder per automatik större.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi är nöjda med allt så här långt och hoppas Vattenfall också sköter sin bit.
      Det händer något varje dag i Coronans framfart. Vi går och handlar när butiken precis öppnar och då brukar vi bara vara 3-4 personer i butiken. Och vi är så glada att ha trädgården, naturligtvis tar vi promenader också.
      Måste vara skönt för er att kommit hem ordentligt.
      Kram

      Radera
  5. Det blev ju superfint erat tak nu med fullsmockat med solceller :-) tummen upp för ett bra jobb till er. Jo det är lite skräck stundvis för mej också trots jag är hemma...eftersom jag tillhör riskgruppen. Hoppas verkligen att allt detta kommer att gå bra för alla och för min familj framförallt. Jobbigt är det också för våra äldre mammor som inte vågar röra sig fritt som förut...och för att jag inte vill att mamma ska gå så mycket på affären, man får skydda det man kan skydda....o hjälpa till med handling tex. Fint tyg vännen...vad blir det av det tyget ? för det har jag inte hört nåt om ;-D. Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får använda sitt förnuft och göra det bästa av det hela. Ja just det, tyget ja hihi vi pratar ju om så mycket att det har glömts bort hihihi Tanken är en jacka och klänning men det kanske blir något annat.
      Kramizar

      Radera