söndag 22 mars 2020

Vad Gör Vi Pensionärer ...

Tänk det är så skönt att vara pensionär, att vakna och ha dagen "blank". Utan några måsten och kunna göra vad jag vill och framför allt, när, jag vill göra det, om jag nu över huvud taget, vill göra något. 
Självklart, har jag/vi saker att göra, var dag dessutom. Det bara dyker upp den ena grejen efter den andra. 
 I trädgården finns en del att göra, har rensat bort fjolårets grenar på björnbären, satt upp nät runt rabatten där det finns tulpaner. Trots att det legat granris över tulpanerna har rådjuren redan mumsat i sig en del av bladen. Några blad finns dock kvar.
 
Pelargonerna, som har stått i dvala under vintern, har klippts ner lite och nya skott har planterats i ny jord.
Blommorna inne, togs ut och fick ny jord. Små skott fick större krukor. Hoppas dom inte blir helt chockade av att få ny jord. Det kan jag säga, ny jord har nog inte skett de senaste 10 åren. Jag vet att man bör göra det si så där varje vår.
Bättre sent än aldrig hahaha

Jakob fick hjälpa mig med kniven, att få loss porslinsblomman som vuxit sig fast i krukan. 
Porslinsblomman fick min mor när jag föddes och jag gör mitt bästa att hålla den vid liv. Den brukar blomma två gånger per år. Nu håller jag tummarna att den överlever omplanteringen.
 Jakob håller på att lägga några plåtar på bodens tak, då det blev några över efter stora tak bytet.

 Lunchrast ute i solen, kaffe och varmkorv.

Promenad i parken, där det fanns mycket av krokus.
Min arbetskamrat har fått en liten baby pojke och jag gjorde ett kort.


 Sydde en så kallad Kuvert tröja. Där själva hals öppningen blir större då fram och bak styckena ligger omlott. Väldigt roligt att sy smått, det går ju så fort och man ser resultatet på en gång.
 Ett par plysch byxor också.
Det har blivit några plagg till mig också.
Denna trikå jumper med en kort polo och liten puffärm.
 Den här vita t-shirten är från Jenny Hellströms mönsterbok, fast jag har ritat om de vanliga ärmarna, till puffärmar. Sydde mönstersömmarna med svart tråd för att få lite kontrast.
 Ett par lite vida Lola byxor/leggings med fickor i trikå från Zicca fabrics.
 Avskurna bak, där jag använde svart trikå.
 Mossgrön manchesterkjol i omlott har det blivit av tyget som köptes i höstas när vi var i Lubeck.
Den blommiga infodringen, är från ett gammalt påslakan, som passade bra i färgerna.
 Hade några stora träknappar hemma, som blev bra i kjolen.
 Sydde en presentpåse i samma påslakanstyg. Två bitar 30*40cm, (kolla storleken på flaskan) vikes dubbel, ena kortsidan och långsida sys ihop och för att få en botten sys hörnen av. Därefter träs de i varandra och sy en söm upptill.
Passar till en vinflaska
På "Klippbordet" där finns en bit blåmönstrat tyg som ska bli en modell jeansjacka.
 Har sytt upp en sådan provjacka i ett annat gammalt påslakan hahaha bra att använda påslakan till detta. Nja inte helt bra, kommer bli några små justeringar.
Nu när man inte bör använda så mycket plastpåsar, har jag sytt några nätpåsar till frukt och grönt av ett gammalt myggnät. 
Pastabagaren Jakob fick för sig att göra egen pasta.
 Jakob var den som knådade degen, vilket var ganska tungt, inget för mina händer. Egentligen ganska enkelt, när man får till en bra deg. Då är det bara att köra igenom ett par gånger i maskinen och hänga på tork en liten stund. Ska man spara pastan kan man rulla ihop till bollar innan den torkar till helt.
Så här har jag fått mina dagar att gå, i början av pensionärstiden. Riktigt skönt med andra ord.


Kram
Yvonné

11 kommentarer:

  1. Det låter som om du/ni har fullt upp från morgon till kväll. Jag är så "impad" över allt häftigt du syr, manchesterkjolen är så läcker med sin blommiga infällning. Vi längtar hem för där har vi också massor att sätta Hä derna i, både ute och inne!
    Visst är det skönt att råda över sina dagar och inte är det ett dugg svårt att vänja sig vid pensionärstillvaron...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi lyckas fylla dagarna utan stress, det är så skönt.
      Hoppas att ni kommer med flyget hem nu.

      Radera
  2. Ni verkar då inte vara sysslolösa :-D man känner ju sig riktigt lat i jämförelse!!!
    Vilken snygg bild ni har som toppbild på bloggen, var är den tagen?
    Jättesnygga byxor! Måste vara hur bra som helst att kunna få vilka kläder man vill i vilken färg och material man vill - Avis!
    Ha det härligt!! // Nilla @vårahusbilsresor.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sysslolösa är vi inte, det finns alltid något att pyssla. Sedan har det nog varit lite extra mycket senaste tiden med tak och solcellernas. Tror absolut inte ni är lata.
      Bilden är från förra årets resa i Österrike utmed vägen Hochtannbergpass. https://joytillsammans.blogspot.com/2019/09/genom-lechtal.html
      Att sy är väldigt roligt som ger mig ett lugn, så länge det inte jeklas vill säga hahaha Hittade bilder där jag var 15år och hade klänningar på mig som jag hade sytt.
      Ha det bra i husbilen

      Radera
  3. Visst är det skönt att "äga sin tid". Förstår din känsla till fullo. Jag slutade jobba när vi flyttade hem från Peking 2011 och jag var då 62. Har aldrig annat än gillat det. Sen har jag haft resejobbet då och då men det är så roligt. Nu vet jag inte alls hur det blir i rådande tider. Men jag håller tummarna för att viruset snart ska vara under kontroll. Många drabbas ju så hårt. Och på olika sätt.
    Du är ju helt fantastisk med att sy och få till spännande plagg och annat. Vilken förmåga och kreativitet. Och roligt att kunna designa dina plagg själv.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte förrän nu när jag gått i pension förstår jag hur skönt det är att vara ledig. Vet inte om jag hinner så mycket mer när jag kan göra saker och ting när jag vill. Kanske att jag går in och jobbar lite extra, vi får se i dessa coronatider.
      Sömnaden är en hobby som är rolig att hålla på med, så länge det vara. Man vet aldrig, snart kanske mina målarpenslar kommer fram igen hahaha
      Ha det fint du med och jag "följer gärna med" på dina promenader

      Radera
  4. Är så avis på er som kan vara ute på tomten och pyssla på med diverse saker. :-) Fina bäbiskläder som du sytt också kommer att glädja mottagaren. Fina kläder till dej själv också som jag redan sett :-)) Det är ju så kul att kunna sy sitt egna och alltid ha möjlighet att fixa det man själv vill ha för stunden och inte jaga på stan. Sköt om er, Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att vi ligger lite före med Vårbruket än hos er. Fast Våren kommer till er också snart. Ja du vet ju hur det är att sy bäbiskläder, så roligt eftersom det går så fort.
      Kramizar

      Radera
  5. Varm korv med bröd ute i trädgården, få saker smakar bättre som mellanmål.

    SvaraRadera
  6. Vilken inspirationskälla du är! Visst är det underbart att rå om sin tid och göra vad man vill. Tyvärr blir man också lite lat med åren (åtminstone vi)....är uppe sent och kollar på TV , sover längre också av den anledningen, men nu när solen är uppe så vaknar man ju tidigare. Här har det bakats och även sytts lite också och mer ska det bli. Handarbete av alla slag är roligt. Trädgården ska fixas, men då vill jag ha lite mer värme. Så snygga kläder du skapat! Ha en skön dag!

    SvaraRadera