tisdag 27 augusti 2013

Lübben Och Lübbenau....

Hit till detta område har jag velat åka i flera år hahaha Undrar vad som fick mig till att vilja det? Kan det varit Gurkorna eller alla Kanalerna, som fångade mitt intresse mån tro hihihi.
Hur som helst, nu är vi här och det har varit värt att vänta på att få komma hit.
Det är såå fint med ett enormt stort kanalsystem. Igår övernattade vi i den mindre orten Lübben. Det var mycket folk där, för det var Trädgårdsutställning i slottsparken. Där kunde man köpa allt som hör trädgården till.

Vi tog våra cyklar och trampade runt för att titta på det enorma kanalsystemet.

Vi cyklade ca 15km på kvällen (orange linje)

Lite ost och korv och naturligtvis Gurka fick vi med oss hem från marknaden.

Här på ställplatsen var det tyst och lugnt.

Följande morgon efter en runda i orten,
 I stället för att cykla fram och åter till Lübbenau ca 20km. Bestämde vi oss för att förflytta oss med Annexet.
Sagt och gjort vi åkte vidare söderut även om det bara är en liten bit, till Lübbenau. Hamnar på ställplatsen som är inne på Spreewald Natur Camping precis bredvid slottsparken.
Den är omgärdad med kanaler, härligt

Vi tar ner cyklarna och trampar runt en sväng, stannar för en fika med stora, ja allt är ju såå stort, goda äppel och plommon kakor med vispgrädde.
Varför snåla på kalorierna när man ändå gör av med dom när vi sliter med cyklarna upp och ner över kanalbroarna. Visserligen är det rännor för hjulen men det är tungt ändå med de branta kanalbroar.
Jätte mysigt att cykla runt i naturen utmed kanalerna.
Här blev allt väldigt limegrönt och de små änderna simmade och gjorde spår i vattnet!
I stan finns det mer eller mindre vackra statyer!
Det är sagofigurerna från detta området.

Här fanns det pumpor vill jag lova! Trädgården var också så fin med massor med olika blommor.

I morse vaknade vi tidigt, till skillnad mot de föregående mornarna. Vi hade bestämt oss för att paddla kanot! Det var länge sedan vi gjorde det. Man kunde hyra kanoten för en hel dag eller per timme. Entusiastisk, som jag var, ville jag ha kanoten hela dagen hahaha Tur att man har en man som bestämmer och tänker lite längre än vad jag gör, ibland hahaha. Visst fick han rätt, vi tog kanoten för 2 timmar och det räckte mer än väl! Handskar hade varit bra att ha eller om det var jag som höll hårt i paddeln kanske?

Massor av gröna Hjärtan såg vi i kanalerna, för visst ser näckrosbladen ut som Hjärtan.
Hmm här kom vi till ett ställe som vi inte skulle komma till, om, man hade läst kanalkartan rätt
Och det var jag som läst den hihihi
Bara att vända.
Är man i ett sådant här fantastiskt kanalområde, är det nästan ett måste, att ta sig ut i kanalerna på ett eller annat sätt. Vi fördrog att bestämma själva vart vi skulle. Om man inte själv vill paddla, finns det andra sätt att se kanalerna, som så här i en stor båt med en Gondoljär.

Nu rullar vi vidare till Bayrauth, där finns ett stort fint Thermalbad, som vi tänkte besöka och få våra stela kanotaxlar uppmjukade i det varma vattnet.
Yvonné

1. Precis dit hade vi tänkt oss i sommar, men den trippen fick vi lägga på hyllan pga husbilsproblemen. Undras om där är öppet i slutet på oktober? Så härligt det ser ut, med kanoten och allt. Även i Bayrauth har vi stått, men inte besökt badet. Kanske kan det bli ett bad till hösten. Ha en fortsatt trevlig resa.

1. Lite tveksamt att det är öppet för att åka båtarna i slutet av oktober. Vi har varit på väg dit i början av oktober och hört att det är slut på säsongen men kolla med turistbyrån.
      Thermal badet var ljuvligt och det är däremot öppet året runt.

2. Vilka härliga gröna områden! Måste kolla på kartan va de ligger ungefär :)
    Idag flyger jag ner till Stuttgart :)
    Kramis

3. Härliga bilder.Ha det bra.
    Kram Lena

4. Såg riktigt fint ut där. Oj vad roligt att vara så frisk att man orkar cykla och paddla så mycket som ni gjort..o långa turer. Det skulle inte jag fixa...tyvärr. Men man tar dom korta snuttarna man mäktar med. Ha det fortsatt fint. Just nu sitter vi på färjan över till Trelleborg...semestertrippen i Tyskland är över. Kram

5. Spreewald är ett fantastiskt område och gurkorna jättegoda. Kul att se ställen man själv varit på :) Ha det fortsatt härligt. Kram

6. Vi var i närheten för några år sen, men då hade vi fokus på Prag, så vi drog vidare. Men nog skulle jag vilja göra er tur där. Ha dé!