söndag 5 maj 2024

Trädgården Blommar ...

Vilka fina soliga dagar vi har haft. lördagen med en temperatur på +21 grader.
Vi har spelat golf på våran hemmabana och jag Yvonné fick ihop hela 38p, vilket var mer än godkänt. 
Har varit på 50års kalas då yngsta dottern fyllde år, hipp hurra för henne.
Haft lite att fixa i trädgården, planterade ut tomatplantorna som täcktes med vit täckduk.
Husbilen har blivit tvättad.
Fåglarna kvittrar och badar i vattenspeglarna som jag har ställt ut. Vi har ett fågelbo ovanpå en av våra markiser, där ligger en björktrast och ruvar. Och inte vill vi störa genom att fälla ut markisen. 


Vi har haft en Domherre på besök i några dagar, vilket känns lite märkligt, jag tycker dom ska komma på vintern.


En stor flock med Bergfinkar har också varit här. Minns inte att vi har haft dom här tidigare.



 Blommor och blader har exploderat nu när värmen kom, plötsligt var allt grönt. Rabarberna sköt iväg och pyttesmå vinbärsklasar har redan kommit.





Magnolian är på gång men än så länge är det mest knopp.

Körsbärsträdets blommor visar bara lite lite vitt.

 
Andra blommor har slagit ut ordentligt.

Visst är det en härligt blå färg som den här Kaukasiska Förgätmigejen har. Den står större delen av dagen i skugga, så man ser verkligen den starka färgen.










Vi har några tulpaner också men dom glömde jag fota.

Nu får vi se hur det blir med körsbärsträdets blommor, om dom stannar av när högsta temperaturen ska bli 11 grader och regnet kommer. Verkligen upp och ner med temperaturen men frost ska det inte bli, hoppas jag.

Kram Yvonné

















4 kommentarer:

  1. Visst är det underbart med alla blommor som nu kommer och du har ju massor av fina. Den där förgätmigejen hade verkligen lysande färg. Vår magnolia har liknande knoppar och jag väntar på att den ska slå ut. Jag plockar in av alla blommande sorter för att njuta av dem inne också. Vårfåglar har vi och sothönor i sjön. Alltid finns det något att titta på. Nu får vi hoppas att det inte kommer frost, för jag har planterat ut mina pelargoner i lådorna. Kram och ha det gott i vårsolen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det man blir orolig för, frosten. Då fryser kanske blommorna på fruktträden. Förstår att ni njuter av eran trädgård och tomten.

      Radera
  2. Så härligt med trädgård när allt börjar blomma efter den långa vintern. Då kan t o m vi längta efter hus och trädgård i några minuter innan vi dsansar oss igen och är nöjda med vårt val…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt har sin tid eller hur? Vi är inte riktigt där än att överge trädgårdslivet, trots att det är en hel del att göra.

      Radera