onsdag 22 maj 2024

Öland Böda Sand ...

Böda Sand
Sveriges största camping med 1350 campingplaser och närmare 130 stugor. Matbutik, bageri, frisör, klädbutik, flera restauranger. Lekplatser, paddelbana, motionsspår och golfbana. En sandstrand runt 2 mil lång med ljuvlig sand. Har säkert glömt nämna något.
Kan inte ens föreställa mig hur det är vid fullbeläggning på sommaren!

Det finns eller har funnits ett tv program som spelats in på just Böda Sand. Inget som vi har följt men har sett något skymta förbi och blivit snudd på lite avskräckt. När så vännerna BM och Lars (med bloggen bmlarsreseblogg) hörde av sig och undrade om vi ville hänga på till Böda Sand? Det var två par, "our.third.home" och "jikitasäventyr" som ordnat en husbilsträff under Kristi Himmelsfärd. Det visade sig att det blev runt 220 husbilar. Det var klart att vi ville åka dit, dels för att åka till vackra Öland i maj, träffa likasinnade och sedan, som ett "studiesyfte" att besöka campingen, som vi förmodligen aldrig skulle åkt till annars.

När vi hade installerat oss, och klockan blev 15, gick vi till Beach baren. Där dom som ville samlades på eftermiddagarna.

Vi tog en sväng runt på den stora campingen och den är gigantisk.

Vädret hade med sig kyliga vindar, trots solen, det blev till att ha tjocka kläder på sig när vi satt ute vid långbordet på kvällen.

Tack Kjell och Dessan för denna supersköna hoddie, som räddat mig från att frysa.

Att bada i havet var inte att tänka på, men att gå barfota på stranden var härligt.

Uppe bland sanddynorna hittade jag en fin rofylld plats, där mina tankar gick till Magnus, som vi nu vet har blivit identifierad, som omkommen i Colombia. Så sorgligt ledsamt.

Golfbanan som tillhör campingen, fick besök av Jakob och Lars. Det är en 9-håls bana och så här tidigt på säsongen var det provisoriska greener. En av dagarna var det partävling som killarna anmälde sig till. Här står dom förväntansfulla och laddade inför tävlingen.

När tävlingen var slut visade det sig att dom placerade sig på 5:e plats, av 19 par, och fick pris, varsitt paket golfbollar. Prisutdelning och fotografering. Grattis till dom.

En dag var det veteranbilsträff inne på campingen. Som sagt det är en stor camping så det kan hända mycket där.

Sista kvällen på campingen gick jag ner till havet som låg helt platt, visst är det vackert.

Under dessa fyra dagar, var det inte något som var organiserat, utan man gjorde vad man själv kände för. Vi gjorde utflykter med våra cyklar, som kommer berättas om senare.

***

Idag har vi haft vilodag från trädgården. Började med en tidig golfrunda, då temperaturen var bara 10grader men det blev snabbt varmt. Direkt från golfen till dotterns lägenhet där vi inväntade en reparatör. Det där att vänta på reparatörer/hantverkare kan ta hur lång tid som helst. Vi satt på balkongen och åt lunch och fikade. Till slut kom han och fyra timmar senare lämnade vi lägenheten. Då hade Jakob följt med reparatören, som inte hittade så bra, till affären för att införskaffa material, som han inte hade med sig! Det är skönt att man är pensionär i sådana lägen och kan ta det med ro.

Kram Yvonné

1. Matts Torebring22 maj 2024 kl. 11:26

I sommar är det över 50 år sedan vi kom dit, vi förälskade oss i Norra Öland och Lyckesand strax norr om Böda Sand och har återkommit varje sommar sedan dess. Det är bara priset som det är fel på Böda Sand.

1. Förstår att man lätt förälskar sig i Öland och den långa fina sandstranden på Böda, Vi var aldrig ner till naturistbadet på Lyckesand, det var inte riktiga badtemperaturer.

2. Fint reportage från Böda. Det är nog 30 år sedan vi vevade ned husvagnens stödbenen på Böda camping. Campingen var stor redan då och jag misstänker att det utökas med varje år som går. Förra året bilade vi runt på Öland men då blev det hotell i Färjestaden.

1. Det är verkligen en väldigt stor camping och husbilarna blir större större. Vet inte om själva campingens mark blir större. Men de stora bilarna behöver även större platser 1,5 plats, vilket gör att platserna blir dyrare.

3. Vilken camping. Verkar nästan som en liten stad som fylls med invånare under sommaren.

Att ha hjälp när hantverkare ska komma är guld värt. Min mamma var snäll nog att släppa in målaren samtliga dagar som hon behövde för att fixa i ordning min hall. Annars hade jag fått ta tre dagar ledigt från jobbet då hyresvärden vägrar ge ut extranyckel trots att det är en målerifirma som dom har samarbete med.

1. Vi sa också det, en egen liten stad som man inte behöver lämna, förutom att åka till systembolaget. Men så fel vi hade, det gick ju att beställa alkohol till matbutiken.
      Att invänta hantverkare kan ta lång tid och då var det toppen att vi kunde vara där.
      "Läste en historia om just en hantverkare som sa till sin kund att han skulle komma någon gång mellan klockan 9-15. När hantverkaren frågade kunden om portkoden?, blev svaret: koden är mellan 0-9."

4. Ja, käre tid vilket område och vilken tur vi var där under lågsäsong… vilja fina bilder från sista kvällen med det stilla havet. Det är verkligen tur att ni kunde passa hantverkaren år dottern. Då fick ni lite rast/vika samtidigt!
    Ha det fint och njut så länge govädret varar. Det kan bli två månader regn om det vill sig illa. Vi ska åka upp till Kinnekulle och titta om ramslöken blommar ordentligt nu innan vi är bortbjudna på lördag.

1. På den stora campingen skulle det vara lätt att virra bort sig och inte hitta hem hahaha
      Fin bild på ramslöken ni visade, kunde nästan känna doften. Kramkram