tisdag 27 februari 2024

Magnus Reslow Ensamseglaren Min Vän ...

Det har gått ett bra tag sedan jag skrev om min vän Mange. Ensamseglaren, som steg i land på Aruba i november 2023 efter 88 dagar till havs. 
Så äntligen i november, fick jag ett samtal då han säger precis som om vi pratat dagen innan med orden:
¨Hej Yvve jag är på Aruba¨ Det var liksom inga konstigheter att han varit till sjöss så länge. Jag däremot blev så glad att jag grät och kunde inte prata, då säger han ¨Det var inte meningen att du skulle bli ledsen¨
Så typiskt Mange, lugnet själv.

Efter att han varit ett tag på Aruba, seglade han vidare till Santa Marta i Colombia för att där hämta upp sitt nya pass. Det var inte nästgårds precis att hitta en ambassad som ordnar pass.

Ambassaden fanns inne i landet, i staden Bogota, dit han åkte buss och fick en händelserik resa på dryga 1000 km enkel väg. Beställde och betalade sitt pass. Ganska dyrt var det att få det skickat ner till konsulatet i Cartagena, där han senare skulle hämta ut det. 
Under tiden han var borta från sin segelbåt som låg på svaj i marinan. Hade han fått inbrott och bestulen på det mesta av sin utrustning. Magnus försörjde sig på att laga och sy segel kapell och hade som tur var sin symaskin utlånad till en familj han lärt känna i hamnen. Han hade tidigare blivit rånad på pengar mobil och bankkort. Ja så nu var det inte mycket kvar att ta ifrån honom. 
Han fick hjälp av vänner i hamnen och övriga vänner med en penga insamling till ett konto på Go-Fund-Me och Western Union.
Problemet var att han inte kom åt sina pengarna på sitt svenska bankkonto. Det blev strul med banken, som skulle skicka nytt kort, vilket aldrig kom fram. 
När det blev dags att hämta ut sitt pass på svenska konsulatet i Cartagona, dryga 22 mil enkel väg. Sa personalen där att han skulle betala 100 us dollar. Han hade redan betalat allt som skulles. Han sa att han ville inte betraktas som en tjuv och bara ta sitt pass, som låg där och vände sig om för att gå ut. Då kallade personalen tillbaka honom och han fick sitt pass. Han bad om att få ringa till banken i Sverige men fick ett Nej. Han fick två ruttna bananer och lite vatten! Tack och adjö. 
Alltså vad tusan är det för personal som arbetar på konsulatet som behandlar folk så?

Han beslutade sig för att lämna Santa Marta efter att han hade fått sitt pass och skaffat lite nya grejer till båten. Hans siktet var inställt på Panama för att sedan segla i Stilla Havet, som han sett fram emot länge. 
Sagt och gjort han gav sig iväg 29/12 2023. Ja vad som hände sedan kom som en chock då han blev attackerad av pirater. Inte bara en gång utan tre gånger. Kan ni ens tänka er att råka ut för det, en gång, nej det kan inte jag, och detta var tre gånger! Mange blev återigen bestulen på mesta han ägde, så även sin symaskin. Han blev dessutom knivskuren, som tur var med en slö brödkniv som tog i revbenet.  Mellan den andra och tredje attacken, hade han fortfarande sin mobiltelefon och fick iväg ett samtal till Peter i Sverige som i sin tur kontaktade den så kallade sjöräddningen eller vad det kallas. Dom kom ut och räddade honom och fick bogsering tillbaka till marinan. Sjukhusbesök blev det så klart också då han var ganska medtagen efter allt som hänt.
Om man vill läsa mer och höra Magnus själv berätta, finns det en hel del att hitta när man söker på ¨youtube magnus reslow¨

Man kan lugnt säga att det händer alltid något runt denna mannen.

 När vi pratade för ett tag sedan, då frågade jag honom om jag även fick skriva att han blivit rånad och bordad av piraterna. Javisst det tyckte Mange jag skulle berätta, han tyckte det var roligt att jag nämnde honom på min blogg. För någon vecka sedan frågade han om jag skrivit något, eftersom jag brukade berätta när inlägget var klart så han kunde läsa det. Men jag hade inte fått klart något då det kom en förkylning och mammas flytt emellan. Jag sa att det skulle jag ta itu med. 

Och nu är det dags, sitter här och skriver om min finaste Mange❤️ Det skulle absolut inte vara detta jag ville berätta om. Tårarna rullar ner för mina kinder, svårt att skriva och berätta att

Han har omkommit! 

Nej Nej Hur har detta gått till? Han var ju på väg ut från marinan den 15/2 och lade ut en film när han lämnade marinan. Det var så gott som stiltje och han fick vifta med rodret för att komma framåt. 
Nyheterna som spridits nämner förlisning eventuellt självmord? Annan passagerare ombord, vilket vi är flera som vet att han inte hade. Alltså nu får dom väl ge sig. Aldrig att Mange skulle ta livet av sig! Jag är inte ensam om att ha den uppfattningen eller kan så många ha fel? Han såg ju fram emot Stilla Havet så varför skulle han plötsligt vilja avsluta livet?

Colombianska tidningarna går ut med olika bilder på båten. En bild visar båten på ett hav som nästan är stiltje den bilden tror vi är tagen ur ett annat sammanhang. Vem som tagit bilden har vi ingen aning om? En bild på båten liggandes på sida nära stranden. En kropp ska ha blivit hittad redan den 19/2. 
Vi är några som försöker hjälpa familjen att nysta i det hela. Den funna kroppen är inte ens identifierad av anhöriga, inte ens ombedda att göra det. Hur kan man då gå ut med det i tidningarna, så även i de svenska. Kroppen måste ju först bli identifierad.

Vad gör UD i det hela, ja vad vet man, med tanke på hur konsulatet fungerade  ...? Vem kan man lita?
Saker och ting är lätt att sopa under matten när ingen är där och kan hålla koll. 

Det är bara så ofattbart sorgligt. Kan inte riktigt ta in att han har förlist. Han har seglat i princip sedan barnsben. Havet, hans bästa vän, det var på land det var farligt.

Det är så mycket hysch hysch runt detta. Själv har jag en teori, det är att piraterna har varit framme och skadat honom och båten. 

Vi avvaktar och hjälper varandra att få en rätsida på detta.

❤️
Kram Yvonne 






8 kommentarer:

  1. Jag beklagar sorgen. Vad hemskt att ni inte kan få bearbeta förlusten av denna modiga man utan måste lägga energi på att få reda på sanningen om hans bortgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Det är väldigt jobbigt och ovisshet med olika teorier som skrivs och även de colombianska vännerna, som säger konstiga saker. Det är som sagt jobbigt och Vem, kan man lita på?

      Radera
  2. Ja som jag sa till dej så är detta fruktansvärt hemskt om någon tycker att dom kunde ta hans liv, det är rent ut sagt vidrigt gjort. Sen att dom hemmavid inte får veta nåt av myndigheterna där nere?! Känns lite som vem kan man lita om att detta är sant det dom skriver i tidningarna??Stackars stackars Magnus så tråkigt att detta skulle drabba honom. Jag kan inte heller smälta att han är borta, jag har ju fått den äran att prata med honom i telefon också 1 gång. Kramizar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det förskräckligt och denna ovisshet när kroppen fortfarande inte är identifierad. Svaret på frågorna kommer vi förmodligen aldrig få, men att båten har blivit sänkt på ett eller annat sätt, kan vi nog med bestämndhet säga. Kramizar

      Radera
  3. Ovissheten är hemsk! Och likaså att det inte heller blir ett slut när kroppen inte är identifierad. Ett tips vidare , im ni inte redan testat detta,kan vara att via UD i Stockholm komma i kontakt med en kvinna som arbetar här och är ansvarig för Latinamerika och där be om hjälp-
    (Eftersom vi är gamla seglare har vi följt honom en del och så även You Tube filmen. )
    Vad gäller att identifiera brukar ett tandkort kunna hjälpa men det kräver ju att någon på plats är intresserad.
    Tack för att du berättade och visst är det förskräckligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte för din kommentar. Det här tar ganska mycket kraft från mig. Funderar hela tiden dag som natt. Vad och Varför är det så här, inte logiskt att detta kan ha hänt osv osv. Jag förstår inte varför man som bröder, inte åker dit och identifierar kroppen. Enligt Magnus hade han ingen kontakt med sina bröder, så dom vet inte mycket om honom. Men att identifiera ska dom väl kunna göra.
      Vi som vänner med Magnus har en del ideer och funderingar, men vad jag vet har ingen av oss blivit tillfrågad i detta ärende. På UD, Erica Kanold och Pia Popovski, är tysta och delger ingenting. Hänvisar bara att det utreds på plats. Det är väldigt frustrerande.
      Att man sedan har gått ut med ett namn på en kropp som inte ens är identifierad, det är riktigt grymt gjort.
      Ja Ditte, det är mycket som snurrar i mitt huvud, Tack att du bryr dig .

      Radera
  4. Så fruktansvärt med ovissheten. Hoppas ni kommer vidare och får klarhet och ett riktigt avsked.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna. Det är verkligen så sorgligt, om det nu är Magnus, vilket det förmodligen är. Han som har seglat sedan barnsben och korsat Atlanten flertal gånger och nu detta. Att inte bli identifierad efter så lång tid verkar väldigt märkligt osv osv. Om det hade gått, skulle jag vilja åka dit själv och se vad som händer men det fungerar inte så heller.

      Radera