onsdag 7 februari 2024

Isgata Höns Och Trolldeg ...

De senaste dagarna har det varit ganska halkigt att vara ute och gå. Inte blev det bättre när nattens 2cm snö kom och lade sig ovanpå isen. Våran pulkabacke består bara av is, vet inte hur barnen ens kan ta sig upp där. Det kanske inte går och därför var det inga som åkte i backen.

Det är så förrädiskt med blankisen under snön.




Vi gick och tittade till hönsen som en familj har i området. Dom är så tysta, först trodde vi inte dom var ute men dom gick omkring i sin inhägnad och kom och tittade på oss. Vad detta är för ras, har jag ingen aning om. Vet däremot att det finns över 100 olika raser och tamhönsen härstammar från en fasanfågel som heter Gallus Gallus eller Röd djungelhöna. Den lever fritt i skogen i länder som Indien, väldigt färggrann.  
Tänk om man skulle skaffa sig några hönor? Kanske några söta Silkeshöns? Är förstås inte det optimala när vi åker iväg med husbilen, måste ju ha någon som ser till dom. Blir lite svårt att ha hönsen med i garaget. Räcker med mig som kacklar hihihi



Vi lämnade hönsen och halkade vidare hemåt. 
***
En dag har vi haft barnbarnet och lekt med lera i många timmar. Tänk att det är så roligt att knåda forma och kavla i timmar. Dels var det lite glitterlera och slime, alltså slime, usch det är både kletigt och kallt att ta i. Jag gjorde en gammal klassiker Trolldeg: 
2dl vetemjöl, 1dl salt, 1dl vatten och 1msk rapsolja. 
Det var den som var roligast att leka med. Vilket framgår på bilderna.





Avslutar med bild på en prickig spindel eller är det kanske något annat djur.

Kram Yvonné





4 kommentarer:

  1. Tänk att trolldeg har jag nog inte gjort sedan mina tjejer var små men skoj är det. Igår var jag inte utanför dörren men idag ska jag strax gå bort till fysioterapeuten och då blir det Icebugs på, eftersom det troligen döljs både det ena och det andra under det tunna snölagret och jag har definitivt inte tänkt bryta något mer.
    Tänk att ha ett par hönor i garaget på Annexet och kunna gå ut och hämta färska frukostägg, det vore något det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Broddar behövs verkligen i det här väglaget. Vi har fått runt 5cm snö i natt, så nu är det helt hopplöst att se isfläckarna. Visst vore det fränt att ha höns med sig men undrar om man är välkommen in på en camping/ställplats.

      Radera
  2. Haha hönor har jag haft i trädgården för många år sedan. Tuppen (en av kycklingarna blev tupp) han väckte oss tidigt på sommaren med sitt kukeliku! Några ägg hann vi inte få, vi skänkte bort både hönor och tupp. Roligt hade vi och barnen med dem hela sommaren. Idag regnar det för första gången här nere och det behövs. Passar bra att sitta vid datorn då. Trolldeg är roligt det brukar jag också göra med barnbarnen. Kul att du lade ut recept för det vet jag inte var jag har nu. Gå försiktigt när ni är ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni har haft höns men var det inte konstigt att ni inte fick några ägg. Har ni regn så får du kanske göra trolldeg nu när du har receptet hahaha Kram

      Radera