söndag 4 februari 2024

Gofika Och Mat ...

Nu har det varit mycket av det goda ett par dagar. Kanske lite för mycket, speciellt när det kommer dagarna efter varandra.  
Först blev det födelsedagsfika för äldsta dottern och barnbarnet. Hon är duktig på att baka och ingen risk att man gick därifrån utan att vara sockerstinn. En drömtårta som var 80cm lång, väldigt gott var alltihopa.


I lördags var det dags för nästa kalas. Då blev det middag på restaurang The Public tillsammans med min mor, bror och sambo.

Fem personer och fem olika rätter beställde vi, då fick köket jobba. Alla var nöjda och tyckte sin maträtt var väldigt god. 
Nu blir det matbilder hihihi
Min bror åt Biff Rydberg
Hans sambo tog en stor Toast Skagen

Min mor, en ugnsbakad torsk med räkor


Jakob fastnade för oxkind med tryffelpure och confiterade små lökar. Köttet var väldigt mört.


Själv fastnade jag för ankbröst med pumpapure, svartrot och rödvinssås.
Kan inte minnas att jag har ätit ankbröst, i alla fall inte de senaste 45 åren. Det var absolut gott tillagat och smakade bra men är ganska säker på att jag inte kommer beställa igen eller själv tillaga det. Eftersom jag inte hade några förväntningar på ankbröst, hur det skulle smaka. Blev jag lite förvånad när det var så pass köttigt, inte alls som kalkon kyckling, mer mot fläskkött. 

Alla var vi mätta men en dessert slank ner ändå.
Sorbé och creme brulée.


Ja som om detta inte var nog, åkte vi hem till mor och gofikade. 
Min bror är en riktig godisråtta och hade köpt med sig några mini bakelser. Han kan äta hur mycket som helst och inget fastnar på hans kropp. Och visst är det gott med dessa minisar, då kan man äta många. Men igår var jag lite för mätt, det blev en liten eclair med after eight choklad.



Jodå eftersom vi fick med oss några minisar hem, har vi ätit idag också.

Fast nu är det slut på dagarna med gofika och vi ska försöka glömma bort att det finns lite i frysen. Det går inte att mumsa i sig så här var och var annan dag.
***
Till något helt annat, så såg vi att Snödropparna har kämpat sig upp ur det kalla frusna jorden. Ser ni att det till och med är en knopp i nedre vänstra hörnet. 

Snön har så gott som försvunnit på tomten men tittar man på hur vädret kommer bli i veckan, så kommer det mer snö. 

Trevlig vecka
Kram Yvonné




















8 kommentarer:

  1. Herre min Je, vilka frossarkalas!
    Vi förstår att era godsaker får ligga till sig i frysen åtminstone några dagar. Så god er middag såg ut. Jag hade valt din mammas torsk alla dagar i veckan. Sedan hade jag nog gått loss på kolasnittar och chokladkakor med pärlsocker. Så tråkig är jag men det vet du vid det här laget. Bakelser och annat lämnar jag till Lars....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir det inget fika för våran del på ett tag eller i alla fall några dagar hahaha. Inte är du tråkig och jag vet att just sötsakerna blir till Lars. Kramkram

      Radera
  2. Oj vad mycket god mat och godis, allt i en trevlig miljö, sådant gillar jag ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev många mat bilder och en trevlig middag.

      Radera
  3. Oj oj där ligger vi i lä.....annars är vi också ena riktiga godisgrisar. En fika utan goa kakor är ingen fika. Problemet är att här nere är det choklad i allt!! Det gillar Ingemar, men inte jag. Jag vill helst ha riktiga bullar eller wienerbröd och det finns inte här. Då får jag baka själv. De där godsakerna hade jag inte sagt nej till. Maten såg också god ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig bulle som du nämner, är absolut det bästa, sätter lite poängen på bageriet. Ja nu blev det lite för mycket av det goda i flera dagar och inget vi brukar äta flera dagar i sträck. Bra att du är duktig bagare och kan fixa gofika i husbilen. Ha det gott på alla sätt och vis. Kramkram

      Radera
  4. Sådana godsaker är svåra att tacka nej till. Ibland kommer sådana tillfällen då man unnar sig för att sedan knappt vilja titta åt något sött.
    Vad hoppfullt att se vårtecken, även om det inte är i mina trakter. En påminnelse om att det går åt varmare tider. Det behövs med tanke på hur vitt det är utanför mitt fönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika sötsugen som jag kan bli, så kan det vara nej tack också. Man får se till att sprida ut dagarna med gofika. Snödropparna tittar upp med lite snö runt sina så kallade fötter. Vi har bara fått någon cm medans jag har hört att somliga fick 35cm.

      Radera