tisdag 18 juli 2023

Trädgårdens Blommor Och Bär ...

För runt 10 dagar sedan vaknade jag tidigt av att Björktrastarna tjattrade högt och tjuvade våra körsbär. Jösses vilket väsen och dom hoppade runt bland körsbärsträdets grenarna. Dom är hopplösa på att äta omogna körsbär. När trädet var betydligt mindre, gick det att täcka med nät men inte längre. Nu blir det i stället en kamp om bären. 


I förrgår klättrade jag upp och plockade bären som mognat. Visserligen finns det mer högst upp i trädet men de får nog vara kvar.
Vi har lite olika teknik att ta ur kärnan. Jakob använder en urkärnare som köptes på en loppmarknad i hans hemby i Schweiz. Själv använder jag handskar och pillar ut kärnan.
Efter att alla kärnorna är borta blev det 2 kg körsbär, som gav 4 burkar sylt.

Nu börjar Dahliorna att slå ut. Vilken sort det är som blommar, vet jag inte. Tyckte jag var smart och stoppade ner hela pappersbiten där all information stod på. Hade jag tänkt efter så hade jag inte gjort så, eftersom pappersbiten luckras upp i den fuktiga jorden. 

Läste någonstans att man ska plocka av blommorna, för att det ska komma nya. Klippte av och tog in några som hamnade i vasen.

Luktärtorna i år, blommar som aldrig förr och det är lika där, klipper av för att ge mer blommning.


Kransveronica, en blomma som humlor och bin älskar.

Olika sorters Alunrot, som har tagit sig bra sedan förra året.

Tre olika färger på Stjärnflocka, en vacker lite äldre skir blomma tycker jag.

Det var lite bilder på blommorna. Vi har några plommon också eller rättare sagt mängder med plommon, grenarna hänger ner ordentligt. Om nu alla utväxlas lär det bli riktigt mycket,

Myntan växer och växer och tar över snart hela kryddlandet. Vi gillar färsk mynta the.


I år ser det ut som vi kommer få en bra skörd med Squash. Förra året tror jag vi fick 2-3 stycken, det var bara enormt stora blad. Men nu ser vi flera stycken mellan bladen och har redan skördat två stora.

Däremot vet jag inte hur det ska bli med gurkorna hahaha. Det är inte mycket till gurka fast det finns en början till något.

Idag plockade vi av Krusbären, 4 liter blev det. Hade kunnat blivit mer men vi har fått delat med oss, den här gånger med Rådjuren. Visst är det konstigt att dom äter krusbär? Det är andra gången, som vi märker att dom äter av busken. 

 Även 1 liter Svarta Vinbär plockades, som det blev kräm av. Tycker det är så gott med kräm och mjölk när det är bärsäsong.
Tidigare i somras ströddes popcornkärnor ut i en stor kruka och täcktes med lite lite jord. Man måste bara komma ihåg att lägga något över krukan som skydd mot skatorna. Dom ställer till det i krukan annars och sprätter runt med jord och kärnorna. Nu har det vuxit upp och blivit ett fint dekorations gräs.


***

En god lunchmacka, Dagobert-macka med kyckling och en väldigt god Curry mango sås.


Receptet på Curry Mango sås från victoriasprovkök.




***


Visst är den söt den lilla figuren som har flyttat in i trädstammen hihihihi



Kram
Yvonné




7 kommentarer:

  1. Ni har så mycket vackert i er trädgård och mycket som är gott att äta vet jag. Lilla trädtomten/vätte måste Ellie gilla att titta på:) Ni har mycket jobb också att ta hand om allt som ni har hemmavid, men det vet vi ju att ni gillar. Aldrig sysslolös :)) Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi spar lite jobb tills ni kommer hihihihi Kramizar

      Radera
    2. Haha du är rolig du :)) Kan plocka och äta lite av bjärnbären :)) Kramiz

      Radera
  2. En trädgård med frukt, grönsaker och blommor är verkligen en rikedom. Ibland kan vi sakna det men i nästa andetag kommer vi ihåg hur mycket jobb det är och nu vill vi vara fria. Skogens guld har vi ju fri tillgång till och äpplen kan vi också få om det är ett äppelår…
    Fina bilder och tänk luktärtor är en av de vackraste blommorna som finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också luktärtor och i år så blommor dom som aldrig förr och doftar ljuvligt. Jo visst är det mycket jobb med hus och trädgård men än så länge vill jag inte vara utan det hihihi. I år har vi inte fått några äpplen på de nyplanterade träden, nästan år lär det nog inte heller bli några.

      Radera
  3. Oj, oj vad mycket vackra blommor och goda bär, inte minst körsbär. Inne i byn i Rubicone,Italien, fanns en Gelateria som sålde glass med hela körsbär i. Tjejen i Gelaterian tittade med stora ögon varje gång jag beställde 3 kulor av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med om att glass med körsbär är väldigt gott. Däremot choklad och körsbär är inget jag tycker om.

      Radera