måndag 6 februari 2023

Sömnad Och Tenntrådsarmband ...

 Nog får man dagarna att gå alltid, ibland undrar vi, hur man hann allt när vi jobbade. Kanske är det så att vi tar det lite lugnare när det inte är någon tidspress. En kopp kaffe lite då och nu hahaha
Symaskinen får jobba en del med olika projekt, som dessa kläder till minsta barnbarnet. 
Här blev det en rundskuren snurrklänning, vilket är roligt nu när hon gillar att snurra runt.

Pippityget är från Elvelyckan, dom har väldigt fina mjuka trikåtyger. Retar mig på att det inte är exakt rätt nyans på de enfärgade ärmarna, trots att det är köpt för att matcha. Ljuset spelar visserligen in lite på bilden.

En tröja med magficka.

Det är inte klokt så fort dom små växer.

Viola-kjolen ser liten ut men den passar fint.


När jag bott utomlands fanns det vissa kläder som jag alltid mer eller mindre gick omkring i. Och det har följt med även här hemma. Letade i mina gömmor och hittade detta "lapa-tyg", vi sa så i Afrika när vi köpte ett sådant tyg. Vet inte varför, kanske var det själva måttet, som var lapa, att det var två stycken sammanvävda bitar. Får nog fråga mina andra afrikavänner om dom vet.
Tyget lade jag bara dubbelt och klippte ett hål för huvudet. Sydde fast en tunnel och drog i en snodd. Därefter syddes sidorna ihop en bit. Lätt som en plätt och ser ut som ett stort tält hahaha. Men så skönt.



Sedan kom Jakob på att han ville ha en Baklava?! Ja ni vet det där turkiska söta dessert/kaka på filodeg. Men det var inte det han ville ha, utan det var en Balaclava. Hittade ett gratismönster och sydde en i bambutrikå. Den ska han ha när det blir dags att cykla, så slipper det dra kallt i nacken/hals.

***
Tenntrådsarmband, det är något som Dessan i Umeå är riktigt duktig på att göra. Hon har gjort tre stycken till mig och tre till Jakob, varav han har nött ut två stycken. Man kan ju undra hur man bär sig åt att nöta ut armband? Jo han använder dom jämnt, tar bara av dom vid duschning. Minns att Börje Salming sa en gång att han nötte ut sina armband och fick köpa nya eftersom.
År 2017 när vi var i Luleå, köpte jag en hel del material för att göra just Tenntrådsarmband. Den påsen har hängt så bra på en krok och jag har tittat lite då och då på skinnremsorna, men det har inte hänt så mycket mer.
Tills för några veckor sedan, då satte jag fart. Fart och fart, det var kanske att ta i men jag började i alla fall. Hittade ett "mönster" på denna fläta som verkade vara något för mig, som nybörjare. Det finns många olika mönster att göra med stenar pärlor band osv men jag började med detta. 

Repade upp och började om, ja så gjorde jag några gånger.

Tyckte det såg bra ut men när jag synade igen, var det en tråd som inte låg som den skulle, bara att repa upp igen. Men till slut så.

När flätan var klar, syddes den fast på skinnremsan med en tunn nylontråd, tätt tätt.
När den var fastsydd, vändes skinnremsan och syddes ihop på baksidan med knapp och hälla.  

För att vara första gången känner jag mig riktigt nöjd. Framför allt blev Jakob glad när han fick armbandet.

Kram Yvonné



4 kommentarer:

  1. Så fina kläder du syr och förstår att både det yngsta barnbarnet och föräldrarna är jätteglada. Verkligen personliga och roliga.
    Tennarmband har jag många av och har fått i present. Men de ligger mest och väntar på att jag ska ta dem i bruk. Fina hantverk från Lappland men just nu har de rast och vilar sig i form.
    Roligt att du fick till det så bra. Jättefint. Kan tänka mig att Jacob blev glad över att få det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, jo det blir inte någon masstillverkning från de stora butikskedjorna precis. Jakob blev glad och sedan får jag nog öva lite mer. Kul att även du har sådana band, kanske att dom kommer att användas en vacker dag, snart.

      Radera
  2. Oh, vad duktig och händig du är! Jag tänkte också ta fram symaskinen men mitt projekt sträcker sig bara till att ta av en alldeles för kort trikåklänning i bra kvalité och förvandla den till en kjol med en bred resår i midjan. Det ska nog t o m jag klara av!
    Tenntrådsarmband är ju så fint. Jag har både halsband och armband i en låda som en jobbarkompis till mig gjorde för många år sedan. Det är nog dags att ta fram dem igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du klarar av att fixa en kjol, du är ju duktig med stickorna så det går säkert bra. Har du ett halsband med tenntråd, det har jag aldrig sett, kanske du kan visa?

      Radera