fredag 10 april 2020

Tips På Pussel ...

I dessa tråkiga hemska Coronavirus tider när man mer eller mindre blir ombedd att 70+are ska vara hemma. Kan det bli lite tråkigt när man har gjort det, som man längtat efter och aldrig har hunnit tidigare. Plötsligt har man kanske gjort allt det som stod på "att-göra-listan".
Har ett litet tips som ni kanske kan ta efter.

Min mor, 92år, som absolut inte blandar sig med folk, förutom att hon tar promenader. Tycker att nu har hon löst alla korsord och "lekt" med tändsticks spelet, som Jakob har gjort till henne. Det går ut på att få en tändsticka kvar i det mittersta hålet. Inte så lätt, om man inte fuskar vill säga och hoppar över tändstickan på ett felaktigt sätt.
Hon ville att vi skulle ta med något pussel. Dess värre har vi inget pussel. Däremot hade jag för ett antal veckor sedan beställt ett pussel, som hon skulle få nu till påsk.
Eftersom jag gör en del fotoböcker och använder mig bland annat av företaget, Photobox. Så har jag sett att dom även har pussel. Man skickar in sin bild som man vill ha på sitt pussel och bestämmer hur många bitar man vill ha på pusslet.
Till mor valde jag ett pussel på 500bitar, vilket blir i storlek 49*36cm.
Hade plockat ihop fyra olika bilder  på min bror o hans sambo, och min mor Jakob och jag själv.
Satte ihop de till ett foto och resultatet blev detta omslag som visas på kartongen. Blev inte den bästa upplösningen när man plockar ihop bilderna så här men bitarna såg ändå bra ut.
Vi har inte träffat min mor sedan hon fyllde år i mitten av mars. Riktigt tråkigt när hon inte har internet/smartphone så man kan se varandra vid ett FaceTime samtal.
Igår tog vi campingbord och stolar tillsammans med fikakorgen och åkte över till henne. Satte oss i solen, utmed husväggen och fikade i några timmar.
 Mor ser väldigt fundersam ut när hon öppnade paketet. Hon förstod inte hur bilderna på oss kunde vara på pusslet? Och hur skulle själva bilden på pusslet se ut som hon skulle lägga? Vi förklarade vad det handlade om och då sken hon upp och blev jätteglad. 
Inte lätt när tekniken går framåt och man inte själv har något internet osv.
 Även om vi förstår en del av tekniken, så fattar jag inte Hur denna bild uppstod och hamnade bland mina bilder? Det är när vi FaceTimar med min bror, som var ute i trädgården och jobbade medans man ser Jakob på andra halvan i bild med en bulle i munnen? Konstigt hahaha



Ha en fortsatt fin 
Påskhelg
Kram
Yvonné

16 kommentarer:

  1. Vad kul med pusslet! Visst är det lätt att det blir lite tråkigt i dessa tider. Även vi tycker att det är lite småtrist. (Jag jobbar men endast hemifrån, och alla möten, föreläsningar, event etc etc är inställda). Ännu jobbigare förstås för min mamma som är ensam. I vanliga fall har hon i alla fall några roliga saker att se fram emot, men nu är ju sånt inställt ... Sååå tråkigt! Det gäller att komma med lite ideer! Önskar en en fortsatt fin påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är pusslet med egen bild en kul ide som man kan köpa. Är din mamma också ensam, ja det blir ensamt för de äldre. Och just då önskar jag att min mor hade en smartphone så man hade kunnat använda FaceTime. Men hon vill absolut inte ha något sådant hahaha. Det var uppskattat att ha min bror på FaceTime så dom äntligen fick se varandra.
      Ni får ha en fortsatt fin Påskhelg

      Radera
  2. Hejsan och glad påsk.
    Visst är det synd att ”mamma inte har internet/smartphone”. Men vi kan faktiskt föreställa oss att hon bara är glad för det. Vi tycker oxå att det är bra mycket roligare att träffas typ ”IRL” istället för att sitta och stirra in i en skärm. Däremot är det lite typ tråkigt att vi inte kan använda ”FaceTime”! Vi kan typ endast ”prata videosamtal”! Mycket bra ide med pusslet, det ska vi försöka använda oss av någon gång. Det är ju lite störande att samhället förutsätter att vi som är lite till åren har bredband och kan använda internet och den nya tekniken hur lätt som en plätt. Just nu är vi på rull i härliga BLEKINGE. Vi önskar er en fortsatt fin PÅSK.Mvh Maj Jan o LOKE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är på gott ont med internet men det skulle vara roligt om det hade fungerat med FaceTime i alla fall när min bror bor i Småland. Ja det är som det är och vi alla får finna oss i detta läge och hoppas det är övergående.
      Visst tar samhället för givet att alla har internet, vilket jag märkte av när det var dags för matbeställning online åt min mor. Det blev ett pyssel att lösa det när hon inget bank-id hade osv Nu har vi löst det och hon får hem matkassar.
      Ha det fint i Blekinge.

      Radera
  3. Vilken kul idé med pussel av sina egna bilder. Jag gör också våra fotoböcker hos Photobox. Tycker de är prisvärda. Det är inte lätt att bli gammal med all ny teknik vi har. Jag tycker också mycket av det här är svårt och jag minns när vi skulle försöka få min mamma till att lära sig skriva sms. Vi fick ge upp... Ha en fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Photobox och Önskefoto använder jag mig av när det gäller fotoböcker. Nu har man verkligen tid att gå igenom alla foton och göra böcker. Har precis fått hem en bok från en av våra resor 2018, bättre sent än aldrig.
      Nej äldre och internet fungerar inte så bra. Det blev vi varse när vi skulle göra matbeställning online, då mor inte har något bank-id. Efter lååånga väntetider i telefonköer hit och dit, har vi äntligen löst det och hon får nu hem mat. Förstår att ni fick ge upp, min mor klarar inte heller det och vill inte försöka ens hahaha.
      Ha det bra

      Radera
  4. så skönt att din mamma kunde få besök av er. Det piggar upp!
    Själv längtar jag efter barn och barnbarn men det får vara kontakt via datan.
    Ha en riktigt GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vart det ett roligt avbrott och vi höll oss på avstånd, kändes konstigt att inte kunna kramas.

      Radera
  5. Du har ju berättat om detta pussel som du beställt till din mamma....så kul att ni fick fint väder och kunde åka dit och fika med henne utomhus :-) Förstår verkligen att hon uppskattade att ni kom så ni fick ses efter så lång tid, för det är verkligen jobbigt för dom äldre just nu. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du vet ju hur det är med din mor som också lever ensammen. Det blir dryga dagar. Hon säger att pusslet var svårt men å andra sidan har hon tiden hihihi
      Kramizar

      Radera
  6. Din idé med fotopuzzel ska jag ta efter. Kan vara en bra födelsedagspresent eller julklapp till barnbarnen också. Jag gör också fotoböcker men väldigt sällan. Tiden räcker inte till, då jag vill både väva och sy också. Jag får väl ta mig i kragen och sätta igång. Så roligt att ha en mamma i livet och så pigg hon ser ut. Påskkram på er båda. 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu förstår jag att vi pensionärer inte får tid till allt man vill göra. Det är mycket nu eller hur, hinna sy väva trädgård och fotoböcker hahaha Vi tänkte göra ett pussel till Jakobs syster också bara vi hittar en bra bild.
      Min mor hon är pigg och ute går var dag runt berget, som hon säger. Tur att hon har en balkong och kan sitta på den när värmen kommer.
      Kram

      Radera
  7. Vilken bra idé med pusslet till din mamma. Här får hon helt klart lite omväxling. Kul tanke att beställa ett pussel här. Jag har förut beställt fotoböcker via "Apple" med bilder från min MacBook men undrar om det finns kvar. Måste se efter. Men annars blir ditt tips jättebra. Kanske ska jag beställa pussel till barnbarnen som du gjorde till din mamma, med färre bitar förstås.
    Roligt att ni tog en tur för att besöka henne och utomhus kan man ju helt klart ses.Jag träffade döttrar och barnbarn i fredags utomhus i Uppsala och det var verkligen uppiggande. (Fick bilskjuts dit för nu åker jag inte kommunalt annat än med färjor och båtar där man kan vara ute.)
    Önskar dig fortsatt fina påskdagar men med mindre blåst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här blåsten tycker jag kan avta, gillar inte att vara ute då.
      Det finns olika antal bitar till pusslet så det passar barn bättre, mor fick 500 bitars så hon har att göra ett tag.
      Det finns en del olika förtag när det gäller fotoböcker, om nu inte ditt Apple fungerar längre. Kul att hålla på med i dessa tider.
      Ha en bra avslutning på Påsken.

      Radera
  8. Åh, vilken rolig och kreativ idé med pusslet! Det hade varit nåt för snart 93-åriga svärmor om det inte hade varit den lilla detaljen att hon är blind...och glömsk...
    Fint också att ni kunde träffa henne utomhus.
    Ha det gott i vårsolen...här snöar det för fullt...suck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då kan det vara knepigt värre med ett pussel om man är blind och glömsk. Mor tycker det är knepigt och har bara fått ihop lite i ett hörn, kanske att det blir klart till Jul, säger hon hahaha
      Har sett bilder från våra vänner i Piteå och Junesuando och det finns rejält med snö där. Ni får Vår också, snart.
      Vi har haft lite hagel till och från idag.

      Radera