söndag 29 januari 2023

Musicalen Hair ...

 Min väninna Lena hade fått fribiljetter till genrepet på Göta Lejon i Stockholm av musicalen Hair. 
Nog minns man filmen med samma namn Hair, hippie tiden på 70-talet med den minnesvärda scenen på middagsbjudningen, med dansen på bordet till låten "I got Life". 
Visserligen var jag ingen riktig hippie, men nog minns jag kläderna, killkompisarna med sina långa stora burriga permanentade hår, boende i kollektiv osv.
Vi hade lite förväntningar på en kväll med mycket musik som man kände igen. 

På morgonen var huvudrollsinnehavarna på plats i morgonstudion
Moonica Mac och Victor Norén.
(tog kort på tv bilden, tänkte att det var lika bra för man får nog inte foto på plats, vilket man inte heller fick)
Hade fått platserna uppe på balkong, 4:e raden och såg riktigt bra, förutom att Lena fick en storväxt man framför sig. Bara gilla läget, som man säger.


Det började med låten Aquarius och hela Hippie ensemblen var på scenen (vilket dom var hela tiden) och sjöng dansade skuttade omkring högt och lågt i en organiserad röra. Musikerna med sina instrument, var integrerade med alla andra, vilket var roligt. Bra musik och sång, många bra solonummer, inget att klaga på. 
Victor Norén var så bra och liknade lite Mick Jagger, tyckte jag, det var fullt ös hela tiden. Det blev lite lugnare när Moonica Mac sjöng sitt solonummer.

Däremot var det svårt att höra vad som sades, det blev så högt och monotont på något vis. Vet inte om det var på grund av våra platser på balkong. Vi upplevde det ganska rörigt och det förtog själva handlingen.
Vet ni vad? Vi gick i pausen, kände att det kommer inte bli så mycket mer än vad vi redan hade fått sett och uppleva. Och någon dans på bordet lär det inte ha blivit i alla fall hihihi. 

Kram Yvonné





6 kommentarer:

  1. Visst kommer jag ihåg Hair och musiken därifrån. Synd att ljudet inte var bra och hoppas de får ordning på det. Victor Noren tycker jag är riktigt bra men det känns inte som någon föreställning vi prioriterar att se.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej den förställning kan ni lugnt hoppa över. Fast läser man recensionerna fick dom ganska bra men även där klagan ang ljudet.

      Radera
  2. Vad trist! Men det kan ju ha berott på att ni satt högt upp att det inte blev så lyckat. Bra att det då var fribiljetter. Har sett "Hair " i New York" , på Broadway på 80-talet och den var helt suverän. Men jag är inte alls sugen på att se den här. Nu när jag tittat in hos dig, än mindre. Men jag gillar musiken och storyn. Tror dock inte denna uppsättning på Göta Lejon blir så långvarig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ha varit en upplevelse att sett den på just Broadway. Vi var och såg Miss Saigon i N.Y. satt ganska nära scenen och jet-leggade som vi var, råkade vi somna båda två, mycket pinsamt. Nej Hair tycker inte jag heller att du behöver gå och titta på. Man får minnas hur den var som original i stället. Vad jag inte alls hade koll på, är att det finns andra föreställningar på Göta Lejon mellan Hairs föreställningar. Såg att det kommer en tribut till Michel Jackson och även baletten Svansjön nu i februari, som jag funderar på. Däremot har dom inte några sista-minuten-biljetter med nedsatt pris. Ja vi får se hur det blir med mitt kulturliv hihihi

      Radera
  3. Tur att det var fribiljetter ni hade, för hade ju varit tråkigt att betala för en show som inte föll er i smaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst var det tur att det var friplåtar. Ja så kan det bli ibland.

      Radera