tisdag 1 november 2022

Choklad Choklad ...

Förra veckan tog jag mig en tur till Chokladfabriken på Renstiernas gata 12, uppe på söder i Stockholm.  Dom har ytterligare två butiker, dels på Regeringsgatan 58 och Dalagatan 9L. 

Butiken på Renstiernas gata, är den största och där serveras det sopplunch och tårtbuffé. Det är där som all tillverkning av praliner tårtor bakelser sker. Där kan man trycka näsan mot fönstret och se när det tillverkas praliner osv. Det är riktigt stora kastruller som används och som såg ut att innehålla choklad. Tänk vilket jobb att stå omgiven av choklad hihihi 

Husets fasad var under reparation och de stora fönstren var täckta. Denna bild är inifrån butiken och det ser ganska ödsligt ut men det var aktivitet i andra delen, som inte gick att fota.

Om man vill lära sig hur själva tillverkningen av praliner går till, finns det olika nivåer på Chokladkurser man kan anmäla sig till. Då är kurserna i den butiken på Renstiernas gata. Just en sådan kurs fick jag presentkort till, precis när pandemin slog till och hela Världen stannade av, så även deras kurser. Åren har gått och det har inte passat att få till det med kurserna. Konstigt kan det låta men de olika kurserna är bara någon gång i månaden med sommar påsk jul uppehåll osv och då gäller det att det är rätt kurs och rätt datum. Vilket det inte har varit.

När det kom ut info att man kunde förboka Chokladpralinkalendern till Jul, bestämde jag mig för att göra det i stället för kursen. Eftersom choklad är färskvara så görs bokningen nu och man får den hemskickad sista veckan november. Tänk att få äta en chokladpralin var dag fram till Julafton hihihi. 




Det var svårt att motstå deras fina bakverk och praliner. Naturligtvis köpte jag lite att ta med hem. Det blev en påse med mörk drickchoklad, gott nu till de kommande mörka kyliga dagarna. 
Felchlin Chokladen kommer från en ort i Schweiz, vi får kanske göra ett besök där vid tillfälle.

Dessa två praliner spöket och djävulen.
Spöket fick lite röda märken på sig efter att legat i samma påse som djävulen på vägen hem.

Valde två olika bakelser också.
Föll för den rosa Jubileumsbakelsen.


Den andra blev denna ChokladHallon 

Dom ser inte speciellt stora ut men oj så mäktigt, speciellt den med chokladhallon.
Vi delade så klart, man vill ju smaka på bägge sorterna. Den halva storleken på bakelse, hade räckt för oss från början. Tycker bättre om små bitar, speciellt när det handlar om choklad och mousse.

Jaha Hur smakade dom då, kanske någon undrar?
Absolut inget fel, goda råvaror och väldigt fint tillverkade och dekorerade. Bara att få till den moussen/gelen inuti Jubileumsbakelsen, snyggt gjort. 
Men, ingen aha upplevelse, ni vet när man känner att, dessa måste jag äta igen. Nej så var det inte.
Jakob är rolig och sa: "tycker bättre om när du gör en Budapestrulle". Bra betyg till mig hihihihi.
Tyvärr samma sak om pralinerna, då han tyckte det kunde varit bättre med en Marabou Schweizernöt hahaha  Nej han är absolut inget för praliner. Själv är jag lite kluven då jag inte är så förtjust i varken marmelad eller mandelmassa i choklad.
Så det blir spännande med en Chokladpralinkalender till Jul hahaha 

***
På Regeringsgatan vet jag att man kan fika och köpa deras produkter. Om det är cafe på Dalagatan vet jag inte men handla kan man så klart göra.

Kram Yvonné

9 kommentarer:

  1. Oj vilka godis saker ni ätit. Bakelserna ser ju smaskiga ut, men jag kan förstå om de är mättande. Inte ofta vi köper praliner, men någon gång kan det vara gott, jag har bara så svårt för att välja. Skulle hellre se att de var av mindre stl så man kunde testa fler sorter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Choklad är mäktigt och gott men i lagom intag hihihi. Vi köper inte heller praliner, jag gjorde det en gång för länge sedan och tänkte att vi skulle ha dom till fikat och dela på dom. Men se Jakob hade hittat påsen och mumsat i sig allihopa, det var kanske 6 stycken. Inte tänkte han på att det var finpraliner hahahaha.

      Radera
  2. Minst en gång per vecka bör dessa bakverk avnjutas och har jag semester tar jag gärna "En om dagen."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nej nej inte för oss, det kan vi lätt vara utan.

      Radera
  3. Visst ser det vackert ut trots att jag som du kanske vet skulle välja en kardemummabullar alla dagar i veckan framför en bakelse. Lars som däremot gillar gofika skulle nog sagt som Jakob; Budapest är det bästa han vet…
    Kul idé med pralinkalender; hoppas devv vi är riktigt goda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sa jag också, en god bulle sätter ribban på hur ett bageri/café är, tycker jag och väljer också hellre en bulle. Kanske därför jag bakar och det gör ju du också. Fast en Budapest är aldrig fel hihihihi

      Radera
  4. Vad trevligt! Då var du nästan i mina trakter. Här passerar jag ett par gånger i veckan och då och då tittar jag in. Söder har så många fina ställen så det är ibland svårt att välja. Men jag tycker nog Gunnarssons bakverk är bättre. Å andra sidan så äter jag väldigt lite av det söta.
    En favorit, dock inte på Söder är NK:s "Art Bakery" på Regeringsgatan. Mitt emot NK. Testa gärna om du är i stan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du rör dig runt i dessa kvarter. Och jag håller med dig att Art Bakery är bättre, så även Gunnarssons. Dom två ställena har lite mer att välja på än Choklafabriken som är mer inriktat på choklad.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera