söndag 3 juli 2022

Del 2 Södra Gotland På Cykel ...

Nu går jag tillbaka till våran Gotlandsresa där vi slutade vid Högklint med duggregn.

Vi kör söder ut på väg 140 och därefter väg 504. Passerade de gult doftande rapsfälten

De grå molnen blev kvar runt Visby och vi kom fram till Vändburgsgubbens hamn och blå himmel, på sydöstra delen.

Vi passerade hamnen, som hade några ställplatser men vi fortsatte på den lilla vägen ut mot havet och då vi såg att det redan stod en husbil där, gjorde vi detsamma och stannade.

På Gotlandsbåten och turistbyrån i Visby hade vi bland annat tagit broschyren "Husvagnar husbilar på Gotland" Vad gäller egentligen? Ja det är något man vill veta för att slippa bli bortkörd, förstöra naturen och få en dålig stämpel på sig.  Ön är full av Naturreservat, närmare bestämt 147 stycken. Så det gäller att veta var man är och hur man får ställa bilen. Håller man sig till de platserna med ett P och och står max 24 timmar. Läsa ev tilläggstavlor och inte kör ut utanför vägen går det bra.

Det blåste ordentligt, var soligt men ingen värmebölja.
Vi klädde på oss med vindjacka mössa och följde stranden bortöver
för att se vad Vändburgsgubben var för en prick.
Det var raukar överallt utmed stranden, Hammarshagehällar.
och plötsligt var Gubben framför oss.

Följande morgon var lika vacker med solsken och blåsten avtagit lite. Det blev frukost ute i skydd av bilen.
Det skulle bli en cykeldag. Hade tittat på kartan och sett att vi kunde trampa till Hoburgsgubben. Först utmed havet, Hammarshagehällar, raukarna som står i vattenkanten, och där det bildats som små laguner in mot stranden.
  Raukområdet är cirka 40 meter brett och drygt 1 kilometer långt.
Kom fram till Holmhällarna, i bakgrunden står fyren på Heligholmen.
Man kan gå dit ut från sandstranden, som är lite längre bort utmed kusten. Men inget man bör göra, lär ske en del olyckor då det är strömt i vattnet och dessutom är ön fågelskyddsområde.

Visst är det fascinerande med dessa raukar som är runt 430 miljoner år gamla! Ja ni hör ju, hur gammalt är inte det oj oj oj.

Holms Fiskeläge med några små fiskebodar
Där fick vi vika av inåt tallskogen och fortsätta på bilvägen med de stora höga blommande doftande Syrenhäckarna.

Vi följde den vackra kustvägen på öns västra sida, Kättelviken, vidare ner till södra spetsen.

Stannade till och tittade läste om den Gotländska stenindustrin, kan inte varit lätt att arbeta med det.

Så var vi framme hos Hoburgsgubben, som har en målad röd näsa så man inte tar fel gubbe.

Efter att ätit en Guteglass, honung/saffran smak. Trampade vidare utmed de fina stenmurarna som fanns överallt, precis överallt.

Enbuskarna som delar hage med Finnoxeln, fick nästan känslan att det vore Olivträd
Gutefåren med de fina hornen. Det var så idylliskt.
Nästa stopp blev i Café Körsbärsgården, för att titta på trädgårdskonsten och galleriet.

Sundre Kyrka
låg utmed vägen, där gjorde vi nästa stopp. Intill kyrkan fanns ett försvarstorn, (kastral) 15 meter i diameter och 13 meter högt. Ja den fastnade inte på någon bild.
En liten fin kyrka med ett Triumfkrucifix från 1400-talet och den runda Predikstolen från 1800-taltes början.
En av de minsta kyrkorna som tidigare hade haft världens äldsta kända orgel. Den orgeln kan man idag hitta på Historiska museet i Stockholm.
Det blev en kaffepaus för oss på kyrkbacken innan vi trampade vidare med siktet inställt, husbilen.
Halva delen av vägsträckan blev samma som vi cyklat på tidigare. När vi kom fram till Pensionat Holmhällar som ligger inne i tallskogen, nära till havet och raukarna. Bestämde vi oss för att det var dags för sen lunch alternativ tidig middag. Det serveras svensk god husmanskost och tiderna är mellan 12-17.
Man står i kö utomhus och beställer och betalar i den stora öppningen där man får uppge sitt namn. Maten lämnas ut då sitt namn ropas upp, av den äldre mannen i vit skjorta och svart fluga, från fönstret som är uppställt, närmast ingången.
Matsalen inne, där även frukosten serveras, för man kan även övernatta här.
God mat och lugnt ställe med många besökare, för att ligga så pass avsides. Somliga säger att man måste besöka det, annars har man inte varit på Gotland. Så vi kan säga att vi varit på Gotland hihihi
Passerade Holm fiskebodar ännu en gång.
Med fina flistak av sandsten.
En ny dörr har fått ersatt den tidigare. Fast jag tycker den gamla var finare.
Efter 6 timmar på cyklarna, ömma bakar och på delvis hoppande underlag, kunde vi åter se våran husbil.

Vi var mer än nöjda med första dagens cykeltur på 30km på Gotlands södra del.

Yvonné

1. Mycket från detta inlägget känner vi igen från vår marsvandring förra året, då vi bl a gick förbi Holmhällar och satt och fikade i skydd av de gamla fiskebåtarna. Så härligt att cykla innan stora turistinvasionen på de smala vägarna!

1. Förstår att ni känner igen er, kändes som vi följde era spår. Absolut rätt tid att vara på Gotland, skulle inte vilja åka dit nu.

2. Vad trevligt att ni hittade en så bra plats och utan att trängas med så många andra. Dessutom en fin utsikt. (Tycker mig ha sett så många husbilar som ställer sig så att de har utsikt över en grusplan och det känns i mitt tycke jättetrist)
    En fin och omväxlande dag blev det och perfekt med en cykeltur. En hel del kände jag igen.
    Jättefina bilder!
    Ha det fortsatt bra.

1. Grusplaner är inte roligt men en natt, fungerar det också. Efter 30 km på sadeln kändes det lite ömt ett tag efteråt hihihi

3. Roligt att ni känner igen er. Tror säkert att sena hösten också kan vara fin att åka runt på. Jag sa det så sent som idag att jag skulle vilja återvända på hösten. Nackdelen när man är på lågsäsongen är ju att mycket är stängt.