söndag 16 januari 2022

Del 2 Besökta länder ...

I föregående inlägg blev det följande länder /städer, som besöktes mellan åren 1970-1994:

London Österrike Italien Kanarieöarna Rumänien Paris Grekland Malta Liberia USA Marocko Spanien Holland Tunisien Tjeckoslovakien Turkiet och Israel.

***

Nu fortsätter jag med ytterligare några år och länder/platser.

1995-1996 Kashmir

Uppe i nordligaste delen av Indien Himalaya är Kashmir. Där bodde jag runt 1,5 år, tillsammans med min dåvarande make. Har skrivit om  Kashmir 1Kashmir 2  Kashmir Delhi 3 tidigare på bloggen.

Delhi med India Gate

En dag på Delhis marknad
En annan dag i Delhi, klädd i Shalwar kamees, som var ett underbart klädesplagg som jag mer än gärna bar.

Även ett besök med massa saker till Moder Theresas barnhem i Delhi. Ett besök som jag aldrig kommer glömma, 150 barn var det där då. De barnens stora ögon, som stod/låg i sina sängar, ojojoj, skulle kunnat tagit med mig allihopa därifrån. De barnen som inte fått något "hem" fick bo kvar och jobba på barnhemmet.

Campen i Kashmir

Lite Golfregler på militärens golfbana, nära Pakistanska gränsen.

***
1996 Thailand Bangkok, Koh Samui, Koh Nang Yang, Koh Phangan.

1997 SydAfrica Zimbabwe Tanzania
Rundresa i dessa tre länder. Safari, Victoria Falls och Zanzibar.

1997-98 Zimbabwe
Flyttade dit 6 månader och bodde både i Harare och Mutare.
Delar av "min familj" i Harare. Här lärde jag barnen baka.

1998 Tyskland Schweiz
Från och med nu, har Jakob kommit in i mitt liv💗
Han hade besökt Ryssland på sent 60-tal, Scottland och Wales.

1998 New York Marathon
Det blev en fantastisk upplevelse att springa genom de olika stadsdelarna. Jakob hade sprungit 4 km innan vi åkte iväg medans jag hade en del spring i benen.
Vi gjorde loppet på 6 timmar hihihi
Innan starten
Här har vi gjort halva Maran.

2000 Thailand Malaysia.
Bangkok, Golden Triangel och Raya Island.
Våran Bröllopsresa.

I Malaysia blev det Kuala Lumpur, Penang och Malacca

2000 Korea Kina
Där besökte vi våra vänner, som jag lärt känna i Kashmir.
Dom hade gjort en fantastiskt program, som vi nästan höll oss till.

Seoul, vilken häftig stad det var. Höjdpunkten var absolut när vi åkte upp till Panmunjom, gränsen mellan Nord och Syd Korea. Där maken till våra vänner tjänstgjorde, DMZ demilitäriserade zonen, 38:e breddgraden och ett besök i 3:e infiltrations tunneln.
Vi övernattade där uppe och försökte somna till Nordkoreas propaganda musik, som spelades på högsta volym.
Här tittar vi över till NordKorea.

Ett besök inne i den blå baracken, där tisdagsmötena hålls, gränsen går mitt i bordet. Just på denna bild står killar på NordKoreas mark.

Och ett spännande besök nere i tunneln. Man har hittat 4 tunnlar men det sägs finnas upp mot 20.

När vi ändå var så pass nära, tog vi flyget över till Kina Beijing, med ett galet fullspäckat program.

Åter i Seoul tog vi flyget ut till ön Chedju ett par dagar, innan vi återvände till vännerna och därifrån hem till Sverige.

2001Tanzania Dar es Salaam
Andra gången för mig och första för Jakob. Här hälsade vi också på vänner från min tid i Kashmir.
Vi spelade golf, där greenerna var oljeblandad sand.
Bongoyo Island fick besök av oss.
Safari, bland annat Ngorogorokratern

Kilimanjaro, med snö på toppen.
Trots att Jakob var jättedålig i magen och själv var jag väldigt förkyld med halsont. Vi tog oss upp till första lägerplatsen på 2700 meter. Vi hade inga planer på att gå längre, detta var bara en bonus på resan.

Resan avslutades med några dagars bad ute på Zanzibar. Även en tur med båt ut till Prison Island där det fanns ett naturreservat/sjukhus för skadade sköldpaddor.
Här var vi på taket till restaurangen Emmerson&Green.

Detta var mellan åren
1995-2001
Kashmir, SydAfrica, Zimbabwe, Tanzania, Thailand, Malaysia, Korea och Kina

Yvonné

1. Så många spännande platser och resor! Minnen för livet!

1. Absolut det har varit fina spännande resor och en del platser som kanske inte är så vanliga att ta sig till.

2. Vilka härliga tillbakablickar! Indien var ett land som fascinerade mig otroligt! 2007 åkte jag runt i Rajastan i tre veckor och 2010 luffade jag tvärs över under fyra veckor. Man vet inte om man älskar eller hatar landet. Moder Theresas barnhem i Delhi var vi också några som besökte.

1. Indien är fascinerande med naturen och alla färger och dess goda mat. Den Gyllene Triangeln har jag varit i Delhi Agre Jaipur och naturligtvis Taj Mahal. Visst är barnhemmet hjärtskärande att besöka.

3. De bodde tillsammans, tre syskon i våran by, två damer och en man. På ålderns höst sa dom om sin bror: "Arvid har i alla fall gjort beväringen (lumpen) så han har varit utanför socknen." Detta överträffar ni med råge.

4. Jätteroligt att hänga med på resorna och även denna gång var det flera platser där jag fick aha upplevelser. (Inte minst i Kina där vi bodde och jobbade i drygt 4 år)Fantastiska minnen och upplevelser.
    Roligt med bilderna. Jättefina de också.

1. Förstår att du varit runt en hel del och jag tänkte just på dig när jag skrev om Beijing.

5. Nu har jag haft en trevlig stund med era resor. Alltid roligt med återblickar och mycket känns igen, dock inte Indien. Har varit på väg många gånger, men alltid har nåt kommit emellan, senast -21, då det var en viss pandemi som bidrog till avbokning. Nåja, en förhoppning om att det blir av finns kvar...någon gång?
    Skall försöka mig på en retroaktiv sammanfattning av 2021, det minsta vi har rest på många år, men en och annan tripp blev det ju trots allt.
    Ha det underbart och tack än en gång för härlig läsning! Kram!

1. Roligt att åter "höra av dig" och kul att mitt inlägg gav dig en stunds trevlig läsning. Förstår att det rycker i eran rese-tarm. Ni som alltid, mer eller mindre varit på resande fot till så många spännande platser. Vi hoppas att detta elände kan ge vika snart.
      Kram till dig också

6. Roligt att du tyckte om detta. Visst är det så, att var tid har sin sak. Och husbilen är verkligen ett härligt resande som tar oss till platser man inte skulle ha hamnat på annars.

7. Oj vilka härliga resor och minnen du delar med dig av!!

1. Visst var det härliga resor vi har gjort.