onsdag 26 januari 2022

Del 4 Av Besökta Länder ...

Inte trodde jag att det skulle bli så här många inlägg om våra besökta länder/platser.  Hur som helst är det roligt för mig att göra en sammanfattning, så jag fortsätter hihihihi.

Forsätter vidare på året 2004

Då åkte vi utomlands med våran husbil för första gången. Ner genom Europa hit och dit och hälsade på släkt och vänner i Schweiz och Österrike.

Jakobs föräldrarhem.

Golf i Zell am See /Österrike med berget/glaciären Kitzsteinhorn i bakgrunden.

Tyskland och Rhen/Moseldalen

Alsace/Frankrike fick också besök av oss.
Där köpte vi tre vindruvsrankor varav den ena vindruvan har vi fortfarande kvar, den ger oss mängder med druvor.

I november samma år åkte vi tillsammans med våra golfvänner till
SRI LANKA
Där blev det 1 veckas rundresa med golfspel och 1 vecka på stranden och safari.

Sri Lanka
en sådan vacker grön ö med enormt stora te plantage.

Vi övernattade bland annat uppe i bergen på Hunas Falls, vackert.
Hela våran stora Golf familj, 11 personer blev det när vi 4 skulle spela hahaha.

Rundtur på södra delen av ön och lite safari.

Det blev även sol och bad
Kvällens middag, nyfångad hummer.

Flera kvällar gick vi på stranden fram och tillbaka i mörkret, tillsammans med Jimmy. Han jobbade bland annat med att Rädda Sköldpaddorna, i Hikkaduwa.
Han inväntade havssköldpaddorna, på avstånd, när de kom upp på stranden för att lägga sina ägg. Så en kväll kom det upp en, vi höll oss på avstånd tills hon hade grävt sin grop och äggen började läggas. Då, fick vi gå fram tyst och försiktigt. Jimmy plockade upp äggen för att sedan ta dom till sköldpadds-kläckningen.
En magisk natt fick vi vara med om.
Gropen, var så djup att jag fick sträcka ner hela min arm. Äggen, var i storlek pingisboll och som papper, när man försiktigt fångade upp dom i handen.
120 ägg blev det.
Någon vecka efter att vi kommit hem från Sri Lanka, drog den hemska Tsunamin in och förstörde även det hotellet vi hade bott på.

Från år 2004 och framåt
 rullar husbilen och vi fortsätter besöka släkt och vänner i Schweiz och Österrike.
Bland annat denna fantastiska grotta Eisriesenwelt, i orten Werfen, en bit från Salzburg. Vacker utsikt från ingången till grottan och väldigt spännande inuti.

Olika vägar väljer vi att köra hit och dit. Det blir blomsterprakten i
Nederländerna 2006

Grottor i Belgien

Spännande resor runt omkring i Frankrike
från kust till kust och upp i bergen.

2007 Turkiet, denna gången flyg till Marmaris där jag Yvonne hälsar på min vän Jack och hans sambo.

2008 blev resans slutmål Kroatien.
med besök i en av nationalparkerna
sol och bad på flera platser ute på öarna.

Resan gick via Dresden

Wien/Österike igen

Hamnade några dagar i Tjeckiens huvudstad Prag
Venedig, igen
med besök ute på öarna Burano och Murano
Garda sjön är trevligt och där har vi våran vinbonde Girardelli.

Monaco 2009

Nu har vi betat av delar i Tjeckien Kroatien Frankrike Nederländerna Belgien och Monaco, som egentligen inte är ett land.
***
Ja ungefär så rullade resorna på nere i Europa. Vi hade sällskap på några av resorna med vännerna från Nora som vi tidigare träffat i Thailand.
Roliga resor att titta tillbaka på.
På den tiden började jag göra dvd- filmer med musik text stillbilder och rörliga. Tittade just på filmen från våran Kroatien resa. Jösses den var 2 timmar lång. Tur man är pensionär och har den tiden hahahaha.
Många filmer har det blivit genom åren.

Yvonné

1. Vi har också tillbringat våra vinterkvällar med att titta på bildspel från våra resor ( några har jag gjort i lång och kort version…, en del tenderade till att bli hiskligt långa!😂).
    När jag var på Borneo vakade vi för att se om någon havssköldpaddor kom upp och lade ägg, men det missade vi. Däremot var vi med och släppte ut en ”hink” med kläckta små sköldpaddsungar, så häftigt!
    Får nog plocka fram Borneobildspelet också!
    Ha en bra helg! Kram

1. Man ska ha lite tur med havssköldpaddorna, dom kommer inte upp på beställning hahaha Kul att ni fick vara med och sätta ut småttingarna i havet.

2. Härligt! Extra stort igenkännande i detta inlägg. Har också besökt dessa platser som finns med. Mitt hjärta klappar förstås extra för Sri Lanka där vi 1981 tillbringade en månad i samband med att vi adopterade våra tvillingflickor.Reste runt mycket och besökte de platser där vi var plus en hel del till.
    Har varit tillbaka i tre veckor efter det i slutet av 1990-talet då det blev resor till både gamla välkända platser och en del ställen där vi inte varit. En fantastisk ö dit vi gärna återvänder.
    Tack för detta!

1. Visst är Sri Lanka en vacker ö, ett ställe jag skulle kunna tänka mig återvända till. Förstår att du känner igen alla platserna som vi besökt.

3. Ännu fler mysiga minnen. Tänk att få vara med om att ta hand om havssködpaddans ägg! Tack för att du delat dina minnen!! Ha dé gott!

1. Att få vara med om natten med Havssköldpaddan var verkligen magiskt. Att ha de små äggen, skört skal som papper i handen, ja det var något utöver det vanliga.