lördag 25 april 2020

Ytterligare En Vecka Har Gått ...

Veckorna går fort och inte hinner jag göra någonting i mitt syrum, i alla fall känns det så. 
Golfar en del, vilket är roligt, det är skönt att röra på sig. Speciellt nu när vädret har varit soligt men lite kyligt tidigt på mornarna när vi gått ut.
 Att resultatet är katastrofdåligt gör att det bara kan bli bättre.
En dag hade vi en liten hund tillsammans med sin husse, i bollen. Ibland önskade jag också att jag vore hund och fått sitta i korgen, under golfvagnen.

***
Mycket tid och då menar jag många timmar har jag lagt för att beställa matvaror on-line. 
Suck pust det är inte lätt. Själva beställandet är väl helt ok, det kan man nästa säga tar lika lång tid, som att gå i butiken och handla. Men så händer det något när varorna är levererade och upptäckten görs att det saknas en del varor. Det är då jag får ett smärre utbrott och framför allt får Jakob det bekräftat: att det inte kommer fungera.
Jag har trott att varorna packas i den butiken, som man väljer att beställa ifrån, men så är det inte. Inte här i Stockholms området, då packas det i central lagret och körs ut. Varför väljer man en butik då, undrade jag vid ett av alla mina telefonsamtal med kundservice?  Svaret blev att man väljer den butiken man vill "stödja."
Här i Stockholm kan man välja bland flera butiker, när man uppger sitt postnummer. Då ser man också att de olika butikerna, trots samma butikskedja, har olika utkörningspriser, allt mellan 0-69:-
Var tvungen och fråga kundservice om det också och svaret var att varje butik bestämmer det själva, finns de som tar upp till 150:- för utkörning.
Nu senast vi fick varor, så saknades en kasse med mejeriprodukter och kött. Hoppsan vart tog den vägen? Ingen som vet, ingen som vet. Det är just det som tar tid att ringa, vänta i telefonkö osv osv ja ni vet säkert själva. Till slut ordnade det upp sig och vi fick våra varor levererade dagen efter från den butiken vi "valt att stödja" och det blev, nästan rätt, hahaha.
Värre är när det inte fungerar på min mors beställningar. Även där har vi fått bra hjälp av butiken, som vi valt åt henne. Dom har också kört ut en extra leverans till henne. Och i fortsättningen ska hon kunna göra sin beställning, direkt, till den butiken. Då kan jag bara skicka ett mail dit. Toppen tycker jag och hoppas verkligen att det kommer fungera.
För detta har varit riktigt stressande för mig.

***
Trädgården sprakar och knakar för varje dag.
Plommonträdet har börjat slå ut.

 Igår såg jag inte några blommor och idag ser dom ut så här!
 Krusbärsbusken börjar blomma
 Och grannen har fyllt på med lite mer björk till oss hahahaha
Jakob har kvistat och grannen har kört över de stora stockarna med traktorn.

***
Det kom ett paket här om dagen, från min bror, alltid spännande.
 Innehållet var en bunt med paprika skott och en tomatplanta hahaha
Nu gäller det att jag lyckas med denna tomatplanta, hmmm.
Flertal fröpåsar med ängsblommor. Hoppas att fröerna tar sig och vi får sådana blommor som bin och humlor behöver.
 Har separerat plantorna och några gav jag till grannen.

Det är väl vad som har hänt under den gångna veckan.
Vi håller oss fortfarande friska.

Trevlig helg
Kram
Yvonné

8 kommentarer:

  1. Vad trevligt att spela golf! Men det tar ju sin tid så jag förstår att du inte direkt hinner sy så mycket. Kan tänka mig att det även är en del att göra i trädgården.
    Trist att det ska strula med matbeställningarna. Vi handlar själva och det fungerar bra. Inte alls trångt.Det finns ju en del butiker att välja på inom en radie på 700 meter och det bidrar till att folk sprider ut sig. Har fungerat bra. Och vi handlar ca 1 g/ vecka. Fint att det nu fungerar bra med leveransen till din mamma. Och att du fått bra hjälp när det krånglat.
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så som ni gör att gå till butiken och handla, det är vad Jakob också tycker vi kan göra. Men det är något jag absolut inte vill då han är mer än 70+. Troligtvis kommer man inte att klara sig undan detta virus men vi "kämpar" vidare med denna online handling hahaha
      Önskar dig också en fortsatt fin söndag.

      Radera
  2. Härliga blommor och mycket ved. Golf kan jag inget om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi ytterligare några dagars jobb med veden.

      Radera
  3. Vi har tur som kan be barn och barnbarn om matleverans. Är det något som är slut ringer dom och kollar med mig. Även här blommar det för fullt nu och värmen satte väldig fart på rabatterna. Ingemar fixar på huset och vi är glada för att vi inte behöver jobba med veden längre, nu är det målning som gäller. Vill också sy, men har de senaste dagarna suttit vid vävstolen innan blev det plantering av Gladioluslökarna och lite frön. Kram på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det underlättar när barnen handlar åt er och man får varorna. Vi hoppas att det ska bli bättre och att det kommer fungera.
      Tycker det är skönt att vi har något att göra i trädgården även om det ser ut att vara väldigt mycket träd som ska tas om hand. Som sagt det finns alltid något att göra när man har trädgård.
      Spännande med din sömnad och vävning, hoppas få se vad du gör för något.
      Kram till er

      Radera
  4. Det här med handel är inte lätt. Lars dotter har handlat åt oss eftersom han också hör till riskgruppen på flera sätt. Nu har jag dock åkt och handlat i en så gott som tom butik tidigt i ottan. Bara att hoppas det går bra. Annars tillbringar vi också en hel del tid på golfbanan med varierande resultat. För min del varierar det mellan dåligt och katastrof...
    Ett par nätter i husbilen hann vi med i veckans underbara väder, men nu ska vi hålla oss på hemmaplan och klara av alla måsten, lite målning, lite trädgårdsarbete och lite städning.... (inte lika kul)
    Ha det fortsatt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att ni får hjälp med handlingen. Jakob är också inne på att "smyga" in på butiken i ottan, men än så länge bromsar jag honom.
      Jadu det där med golfen är knepigt, precis som du skrev, ena dagen dåligt och nästa katastrof, samma här hihihi
      Ha det så bra med alla måsten.

      Radera