torsdag 28 november 2019

Gambia Del 3 ...

Fortsätter att berätta om våran sköna vecka i Gambia. Det känns extra kul att titta på bilderna och bombadera bloggen med dem, nu när det är blött och bara gråskala ute. Väderprognosen visar snö snart.
Nu fortsätter jag med de varma soliga bilderna och ni får gärna följa med.

Stranden, som verkar att den aldrig tar slut, gör att vi dras mot udden och rundar den och stranden fortsätter bara vidare. Om vi fortsatt söder ut, hade vi kanske kommit till Liberia (där jag bodde 86-87) hahaha
Nu gick vi norr ut, vilket visade sig bli 7km, till Bakau fiskehamn, som är väldigt liten när man jämnför med den stora fiskehamnen 15km söder ut. Ville se fiskebåtarna som är fint målade. Att vi fick se fiskmarknaden blev lite bonus eller inte, woops.

Vi sökte skugga under palmerna, trots att det fläktade, blev det varmt att gå när det var +34grader.

Vattnet var på väg ut, vilket gjorde att vi kunde ta oss fram mellan lavastenarna. Vid högvatten går det ända upp. Det gäller att se upp så man inte blir "fast" på den ena sidan.

Närmare fiskehamnen såg vi dessa stora fåglar som hade hittat fiskdelar att mumsa på.
 Det var fiskrester överallt på träborden, i sanden och doften var därefter.
Tänk så smal båten är.
 Det ser ut som kyl/frys boxarna står på taket, vilket de inte gör , utan det är en väg där. I dessa gammla uttjänta boxar förvaras fiskarna tillsammans med is, någon el finns inte just där.

På denna bild är den främsta en nybåt, den till vänster är gammal och den bruna längst bak under byggnad.
 Fotbollskillarna kom springande när de såg att jag hade en kamera och ville bli förevigade hahaha
I bakgrunden kämpade männen med att rulla ner båten. De använde gamla gasolflaskor att rulla den på.

Vi tittade runt där dom stod och rensade fiskarna och det var så klart mycket inälvor fjäll och flugor och lukten var, ja det var det, så vi ville bara gå därifrån. Det blev inga foton tagna.

Hade vi gått upp från stranden och in i själva byn Bakau, kunde vi besökt Krokodilfarmen. Vilket vi inte gjorde, det hade varit ytterligare någon kilometer. Däremot fick vi se bilder från denna krokodilfarm, som ett par hade besökt. Man fick gå in till krokodilerna och det var inte bara 1, utan en hel flock. Restrektionen var, "gå inte framför huvudet på en krokodil!" Men dom var ju omgärdade av dessa stora krokodiler och satt på huk bredvid och klappade. Aldrig att jag hade gått in där. Fick sedan höra att ibland är krokodilerna ute och går i byn, för att rastas. Nej även om jag tycker om djur, har jag respekt för dessa farliga djur. Det var bra att vi inte gick dit, tycker det vore bättre om de fick leva fritt.

Vi vände och gick de 7 kilometrarna tillbaka
Med ett stopp för en kall pilsner, Julbrew. Det är den Gambiska ölen, som fanns med två olika alkoholhalter. Vi drack den svagare som var god, hörde av andra att den starkare inte smakade lika bra, fast smaken är olika och vi vet inte.
Detta var en av de gamianska rätterna, som vi åt. Kyckling med kryddigt ris format till ett hjärta.
Kanske någon undrar: Hur mycket kostar det?
Vi räknade med att 100 Dalasis, som de gambianska pengarna heter, delas med 5. Då fick vi priset i svenska kronor.
En öl kostade 70 dalasis på restaurangerna vi besökte, vad de kostade i supermarket, vet jag inte. Ett glas vin kostade 80 dalasis.
En maträtt, som den på bilden kostade 425 dalasis. En likadan rätt på en annan restaurang, som låg lite längre bort, kostade 275 dalasis. Ungefär så är prisbilden med andra ord, vi tyckte det var billigt.

1. Man kan verkligen säga om er, den som inte reser, har slutat att drömma.

1. Så är det nog, man får försöka vara nyfiken på allt så länge man kan.

2. Jätteroligt att få se mer av och från er resa. Tycker mig känna igen vägen längs stranden till Bakau. Och tidvattnet fanns även på 70-talet. Men mycket har givetvis kommit till. Minns också den gambiska ölen. När jag läst dina inlägg känns det nästan som om jag skulle vilja åka hit en vecka igen. Nu sådär en 45 år efter det att jag var där.
    Stort tack!

1. Ja det tycker jag du kan göra, ett återbesök. Det har säkert ändrats en hel del om du jämnför med för 45 år sedan. Fast stranden är kvar och inte några hemska höghus till hotell finns.

3. Lika fina bilder och filmer som tidigare. Men oh så varmt den värmen hade jag nog inte fixat. Håller med dig om Krokodilerna de passar bäst i naturen, fast jag vill då inte möta en sådan best på promenad.

1. Ja det var varmt men det fläktade skönt från havet, vilket gjorde det behagligt.

4. Så härliga bilder från strand och värme. Det är verkligen en vitamininjektion att få lite sol den här tiden på året.
    Nu har vi ju äntligen fått lite snö och sol här hemma! Härligt!

1. Vitaminer kan man inte få för mycket av. Vi har också fått lite sol snö och ett par minusgrader.

5. Det är roligt att se dina bilder. Vi var ju där för snart 30 år sedan, det har antagligen förändrats en del på dessa år.

6. Ser härligt ut! Fin färg på båtarna, och gillar formen på riset! :)