lördag 23 november 2019

Morbus De Quervain ...

Har ni hört det namnet tidigare? Det hade inte jag gjort, däremot är det något som jag har just nu. Vilket är: en lokal inflammatorisk process med smärta och ibland svullnad över det 1:a dorsala senskidefacket vid processus styloideus radii.
Ni fattar eller hur? Jag har fått en inflammation över min högra handled. Vilket man kan få av ovana eller monotona repetitiva rörelser i tumme/handled. Vilket av dessa jag har fått det av, vet jag inte. 

Det började efter höstens semesterresa när jag återvände till jobbet, Då fick jag ondare i min högra tumled, som jag har ont i av och till, arbetsskada sedan 4 år tillbaka. Men tänkte inte mer på det.

Plötsligt en kväll började jag se blixtar. Efter samtal med Ögon-akuten blev det ett besök dit och rådet att ta det lugnt, inte lyfta, då det bland annat var glaskroppsavlossning. Just det kändes lite oroligt med tanke på våran resa. Vad händer om den "grå gardinen" ramlar ner för ögat när vi är i Gambia? 
Efter 10dagars sjukskrivning med vila, visade återbesöket att det var ok att flyga och blixtarna är borta nu.

Tillbaka till jobbet och smärtan i handen kom tillbaka och svullnad över handleden. Sedan reste vi till Gambia och där hade jag ont varje dag o natt, tur att Alvedon finns. 
Hemma och åter på jobbet med smärta och svullnad, tummen är inte lika rörlig som tidigare. Chansade och ringde ortoped doktorn, som gav mig cortisonspruta i tummleden för ett år sedan. Hade tur att få en tid dagen efter, igår. Då fick jag den här diagnosen: Morbus de Quervain. Erbjöds cortison men vet att det kan göra såå vansinnigt ont i flera dagar. Avvaktar med den sprutan och fick tabletter i stället som ska ta ner inflammationen, förhoppningsvis. Blir det inte bra, är operation ett alternativ. Fast nu prövar jag vila och tabletter. Inte enkelt kan jag säga när jag är högerhänt. Det blir pekfingervalsen när jag försöker skriva med vänsterhanden hahaha Bloggen och Gambiaresan kommer uppdateras lite långsamt framöver.

Det blev ett sjukdomsinlägg så här på lördagen

Fortsatt trevlig helg
Kram
Yvonné


4 kommentarer:

  1. Som en av mina äldre arbetskamrater så sant sa för några år sedan; Man ska inte tro att det bara är pensionen som kommer när man blir 65...
    Själv går jag på artrosutredning för ett knä som svullnar, är stelt och smärtar.
    En dag i Petras trappor gjorde inte saken bättre så nu gäller Voltaren och Ipren igen.
    Men visst ska vi bli "fit for fight" igen både du och jag! Vi hoppas på det bästa!

    SvaraRadera
  2. Jag fick operera båda tummarna för att ha jobbat med musen på datorn. Det fanns inte platta eller rulle då.....Inga kännIngar efter op...
    vet inte om det är damma problem, men roligt är det inte..

    Lycka till och vi hoppas på det bästa.

    Soliga hälsingar från Spanien.

    SvaraRadera
  3. Mycket som kommer med åren! En del är långt ifrån roligt. Krya-på-dig- kramar!

    SvaraRadera
  4. Aj aj aj det lät inte skönt alls. Hoppas det ger sig å det snaraste!
    Krya-på-dej kramar!

    SvaraRadera