tisdag 19 november 2019

Gambia Del 1 ...

Nu är vi åter hemma efter 1 vecka med 34grader i Gambia, dit vi reste med Ving och Sunclass Airlines (fd Thomas Cook) Måste ärligt erkänna att det var en bra vecka att vara hemifrån, med tanke på att vädret varit sååå regnigt trist.
På Arlanda var granen redan pyntad.
 Det där med att flyga är inget som jag ser fram emot. Är väldigt rädd vid start och landning då jag knappt andas, får som kramp i halsen och tårarna rinner. Det är en pärs. Inte blev det bättre då det var ett väldigt stort plan som skulle upp i luften, hua hua. Toaletter fanns det en trappa ner och dit ner gick jag inte, tur att det fanns en längst bak också.
Ordentligt utrymme mellan stolsraderna, benen gick att sträcka ut och alla hade en monitor för film. Vi hade beställt mat och flygningen var lugn och fin, tills maten kom fram. 
Det är väl typiskt, då började det hoppa. 
 Ett plan passerade under oss, då vi var uppe på lite över 12 000meter.
 Solnedgången var fantastisk vacker och sedan blev det kolsvart, innan vi landade efter cirka 7timmar.
Ljuvlig värme slog emot oss när dörrarna öppnades och vi gick nerför trappen.
Ankomsthallen, med el-ledningarna hängde kors och tvärs i taket var ljusår från Arlandas haha Det var ett transportband, som så småning om startades och de första väskorna började komma. Varifrån kom alla dessa hjälpsamma personer, som ville hjälpa till med väskorna? Vilken röra det var hahaha
Vårat hotell, Balafon Beach Resort låg direkt vid stranden. Det var runda "hyddor" med 2 rum på markplan och 2 rum på ovanvåningen. Vårat rum 63, till höger i bild var på markplan, bredvid poolerna och restarurangen rakt fram i bild.

 Riktigt stort rum med ac och fläkt, myggnät, vattenkokare kaffepulver och kylskåp så även kassaskåp fanns på rummet. Vi pratade senare med resenärer på andra hotel som varken hade fläkt eller myggnät, någon kunde köpa till det på sitt hotellet. Något man bör se till att man har med tanke på malaria-myggen.


 2 pooler
 Några hade "egna pooler" 
 Jakob hänger i receptionen.
Det var inte så tokigt att ha restaurangen så nära havet och äta frukosten.









 Vi hängde med på en rundtur in till Banjul
 Stora vattenmeloner såldes utmed gatan


 En runda inne på den lokala marknaden, var ingen plats som jag skulle vilja gå och handla min mat på. Jösses såååå galet mycket flugor tror jag aldrig jag sett någonstans tidigare. 
Där inne tog jag inte ens fram kameran.

Lunchstopp vid havet.


 Gambiska ölen JulBrew smakade bra i värmen, likaså kycklingrätten.

Fortsatte vidare till monumentet  Arch 22 med sin höjd på 35 meter.
Fin utsikt där uppifrån den lilla balkongen.
Hemma vid hotellet fick vi se en fin solnedgång.


Där försvann solen ner i havet

***
Har haft lite svårt att få över film och bilder till datorn, börjar med dessa så länge.

Kram
Yvonné



9 kommentarer:

  1. Välkommen hem igen! Och stort grattis i efterskott.Förstår att ni haft det bra. Lg gott år alla som dök upp på flygplatsen - så var det redan i slutet 70 -talet. Och då var landningsbanan mellan träden och mindre plan som landade. Ert hotell ser ju väldigt fint och modernt ut. Vet att vi också åkte med Vingresor och bodde på ett "Sunwing" hotell vid stranden. Men då hade inte hotellen pool. De låg ju vid stranden. Jag förstår ju inte varför man har pool om hotellet ligger vid stranden. Men det är jag det...
    Härliga bilder och jag ser fram emot mer från er resa.

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt att lämna Sverige i november. Vi har just börjat vår sista dag i Jordanien och kommer hem i morgon bitti. Ser fram emot era fortsatta upplevelser i fårgstarka Gambia.

    SvaraRadera
  3. Oj nu hände det igen...här hade jag skrivit ett långt svar och så försvann det ut i cyberrymden!
    Men jag tar nya tag och börjar med att jag förstår att ni hade en härlig vecka i värmen, speciellt nu när det är så mörkt, trist och regnigt här hemma. Jag njuter av dina färgsprakande bilder av människor, mat, frukter och inte minst blommor...bananblomman är så läcker! Gambia har jag inte varit i själv, men har ärvt lite vackra masker och annat hantverk sen föräldrarna var där och firade moderns 60-årsdag 1980. Afrika däremot har jag besökt ett antal gånger och har man väl fått "bacillen" så återvänder man igen och igen. Nästa sväng blir till Kenya och Tanzania i januari. Förstår att du har många fina minnen från kontinenten då du dessutom har bott där, även om det var länge sedan?

    SvaraRadera
  4. Välkomna hem igen! Förstår att det varit spännande i allra högsta grad. Jag gillar inte heller att flyga. Man måste hitta rätt gate och sedan hitta bilen när man landat. Tacka vet jag att åka husbil.

    SvaraRadera
  5. 50-årsdag ska det vara förstås...but who cares?

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig resa för er båda :) Att få fira din födelsedag där i värmen måste ha varit skönt. Jättefint boende fick ni också ser jag...superfint . Flyg gillar inte jag heller och tur är det att man inte flyger så ofta:-D . Kramiz

    SvaraRadera
  7. Vi känner nog lika när det gäller flyg. För mig räcker det med ca 3 timmar i ett flygplan även o jag många gånger längtar efter att få besöka sådana där länder som ni just gjort. Så fina bilder de gör att man blir allt lite avis. Säkert var det behövligt med sol och värme för hemma är det ju lika grått som här i Tyskland. Vi ser fram emot att få träffa våra små barnbarn och hoppas på att det blir lite snö. Ni får nu leva på minnena från Afrika.

    SvaraRadera
  8. Ser ju jättefint ut! Och GRATTIS i efterskott!

    SvaraRadera
  9. Vilken resa ni gjort! Härligt hotell och område! Mycket att utforska i omgivningen.

    SvaraRadera