söndag 13 oktober 2019

Tre HöstMässor ...

Det är höst och då är det mässornas tid.
Igår var vi på Caravanhallens höstmässa, där vi bland annat träffade bloggvännerna Lennart och Irene
Nej vi ska inte byta bil, fast man funderar lite när alla dessa förbuds skyltar på 3,5ton börjat dyka upp ute i Europa. Till och med på 2ton nere i Kroatien, som Maggan och Ingemar berättar om i sin blogg. 
Trots det är det kul att titta på de lite mindre bilarna. Och äta en korv, som dom bjöd på ute i duggregnet,
Vi köpte nya tallrikar i melanin, lite svagt turkosljusblå, vilken förklaring av färgen. 
Det var en gummiring under, vilket verkar bra så dom inte skramlar i skåpet eller halkar iväg.
 En 3liters vattendunk, blev det också.
 Idag blev det Älvsjömässan, som hade två mässor samtidigt.
Bo&Bygg 



Den andra var 

Det gräddades i stora ugnar och doftade nybakat bröd




Det fanns hur mycket choklad och praliner som helst.
Är inte så förtjust i praliner, tycker mest om att titta på dom. 


 Kul att se "chokladklubbar" säljas, sådana har jag gjort tidigare. 
Värm mjölk och sedan ner med chokladklubban i mjölken. 



Däremot tycker jag om vanlig mörk choklad, gärna lite bitter.
I en monter, hittade jag chokladen Zotter, från Österrike.
Om man inte vet vad man vill ha så kan man alltid välja ett av alla olika omslag, som dessa bitar har.
Jag smakade bland annat på dessa fyra som hade olika kakao procent och från olika länder. Choklad som choklad men så är det verkligen inte. Alla olika smak trots att det bara var choklad utan massa tillsatser av olika smaker. Den med 90% var så där bitter sträv, vilket jag gillar att ta en pytteliten bit av.
Den vita som egentligen inte är min smak, passar till vitt vin. Jakob tycker om vit choklad, ska bli intressant att smaka den till just vitt vin.
Roy Fares Trophy
Det var baktävling för barn mellan 10-15år.
Dom skulle baka CupCake på tid, 40 minuter.
Jätteduktiga och kul att se när dom jobbade. Det här var en av deltagarnas Cupcake, som var nertryckta i en kopp och dekorerad med kaffebönor. 
Det var två deltävlingar och därefter final. Dommarna var Leila Lindholm, Magnus Johansson, Roy Fares och förra årets vinnare, nu minns jag inte namnet på flickan.
Den här bilden behöver man knappast säga så mycket om hahaha
Roy och jag.

Kram
Yvonné


7 kommentarer:

  1. Mässor kan vara trevliga att besöka. Eftersom vi inte tillhör husbilsfolket så har vo npg bara någon enstaka gång varit på en sådan mässa. Undrar just nu om det inte är mindre husbilar på gång om skatten på husbilar ska höjas så rejält. Eller ska de börja gå på el och var ska de då laddas.
    Dottern var på "chokladmässan" men jag har bara fått en smärre rapport så fint att du delade med dig.Hon är en fena på att baka tårtor från grunden, de mest fantastiska varianter och fick nog en hel del idéer här.
    Tack för besöket här och trevlig vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst undrar man hur det blir med alla husbilar framöver. Snart finns det inte plats för alla bilarna och fler och fler förbudsskyltar kommer det upp.
      Chokladmässan var trevlig att besöka och det fanns en hel del saker att köpa till bakning, kul att du har en dotter som bakar tårtor.

      Radera
  2. Vad lustigt att du skriver om just det vi pratat om...jag sa i helgen att vi kanske får byta ner oss till en mindre husbil framöver....Kul att ni kunde gå på mässor också...och varsin mässa:-) Den vattendunken som går att trycka ihop har vi också och den är jättebra, vi använder den när vi campar på vintern. Kan tänka mig att du njöt av att stå bredvid din bakidol Roy Fares :-) Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hur ska det bli med alla husbilarna, bra för försäljarna men för oss som är ute och rullar blir det svårare ju fler vi blir. Och alla dessa förbudsskyltar, Jakob säger: vi får skaffa segelbåt hahaha
      Roy, ja du förstår vilken lycka det var hahaha
      Kramizar

      Radera
  3. Så läckert för en chokladnörd, jag älskar choklad trots att det inte är bra varken för hy eller figur...men, vem bryr sig när man har passerat 60-strecket? Mässor i sig har jag lämnat därhän efter alla mina aktiva år, som utställare vill säga, men visst, får jag nys om en chokladmässa i min närhet då blir det svårt att hindra mig, mmm. Bakelser, fikabröd och annat i den vägen har jag däremot lätt att avstå ifrån, som tur är. Roligt och smakrikt inlägg...tackar och bockar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Choklad är gott och får oss att må bra, i lagom mängd vill säga. Det är då som den riktigt mörka chokladen passar bra, en liten liten bit och jag blir nöjd.

      Radera
  4. Ni har hunnit med flera mässor! Trevligt med nya intryck och inspiration!

    SvaraRadera