tisdag 14 augusti 2012

Krusbärskaka.....

Ni som har läst tidigare inlägg, vet att Krusbärskakan, som skulle ha varit med till Arboga, blev kvar hemma, till min mors förtjusning! Hon hade lagt in en del i frysen, så när vi kom hem, fick även vi smaka på den.
Jätte god mums mums



Här får även ni Receptet:

150 g smör
3 st ägg
2 dl strösocker + 1 msk strösocker
3 dl mjöl
1 st rivet skal av citron
250 g krusbär

Toscatäcke:

50 g
smör
0,5 dl socker
1 msk mjöl
1 msk mjölk
1 påse mandelspån, (50 g)

Tillagning

1. Sätt ugnen på 200°. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och 2 dl socker pösigt. Tillsätt smör och mjöl och rör till en jämn smet. Skölj citronen i ljummet vatten och riv skalet. Rör ner skalet i smeten. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Blanda krusbären med 1 msk socker. Tryck ner bitarna i smeten.
3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min.
4. Blanda smör, socker, mjöl och mjölk i en kastrull. Låt sjuda under omrörning tills smeten tjocknat. Blanda i mandeln. Fördela smeten på kakan och grädda ytterligare ca 15 min. Låt kakan svalna.
5. Servera den ljumma kakan med vaniljsås till.
 
Jag tycker att Muscovado socker är gott, så jag tog det och rullade runt krusbären i.
 
Lycka till
Kram
Yvonné
 

1 kommentar: