onsdag 16 maj 2012

Naturen Bjuder På...

 Nässlor, just nu.
Jag upptäckte de små späda nässlorna nere vid sjön, när jag var ute och gick i morse. Tänkte att man borde testa att laga Nässelsoppa, vilket jag aldrig har gjort.
Att plocka nässlor, krävs vantar. Just när jag skulle gå iväg efter att hämtat både korg och vantar, upptäckte jag att vi hade egna nässlor på tomten! Toppen, bara att sätta sig på huk och skörda. Det var inte så mycket men det skulle säkert räcka till oss två.
Jakob är ingen kräsen person när det gäller mat, tvärtom, han smakar allt. Men han är ingen älskare av spenat pga att spenaten påminner om maginnehållet på fåren, som slaktades hemma på hans gård när han var liten! Så därför, lagas det inte gärna spenat här hemma. Och nässlor är ju väldigt snarlikt spenat eller hur? Men testar man inte, så vet man inte heller om man klarar av att äta det.
Jag sköljde och sköljde efter konstens alla regler och kokade och lade i kallt vatten för att färgen skulle bevaras osv osv
Slutresultatet blev helt godkännt av Jakob, som precis kom hem från golftävlingen när soppan var klar och serverades med ett kokt ägg.
Nu är inte risken stor att det ska bli nässelsoppa varje vecka framöver, eftersom det bara är de späda nässlorna man använder. Hörde av någon att man kunde använda bladen på kirskålen till att göra soppa? Vet inte om det stämmer och förmodligen är det väl de första späda bladen på dom också, kan jag tänka mig.
Hur som helst, tycker jag att det är härligt att man kan laga mat på det som naturen bjuder på. Att inte ens behöva odla det själv, det bara finns där, härligt.

Kram
Yvonné

4 kommentarer:

  1. Ja, både nyttigt och gratis kan man begära mer. Jag gillar soppor, men är inte så förtjust i nässelsoppa, kanske har den varit för dåligt kryddad...inte vet jag. Där emot åt vi spenatstuvning med stekt falukorv här om dagen, det var gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också att den var lite lam i smaken innan jag kryddat upp den, då vart den bra.
      Kram Yvonné

      Radera
  2. Njäe... nässelsoppa får vara för min del. Däremot är spenat väldigt gott. Som barn älskade jag när mamma gick ut i trädgårdslandet, skördade spenat och gjorde en spenatstuvning med stekt falukorv till. Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter jätte gott med stuvad spenat och falukorv. Men ska nog inte testa Jakobs spenat/nässelupplevelser ännu en gång, får vänta ett tag! Ha ha ha

      Radera