tisdag 15 maj 2012

Festen Börjar För.....

Fästingarna nu!!!
Tänkte på det för någon dag sedan, att det börjar snart bli dags att smeta på fästingmedel på Nogger. Men så jobbade jag hela helgen och det föll i glömska, tyvärr. För i morse när han kom och väckte oss, så kände jag en sådan där liten grej, som jag inte vill känna, mellan hans öron. Blev klarvaken och tittade i hans tjocka päls och myckte riktigt, där var den och den fästingfesten hade nog pågått ett tag!
Tänk att djur begriper när något inte står rätt till och man ska hjälpa dom att bli bra. I vanliga fall, har han ingen lust att stå still på bänken. Men i morse stod han så still, medans jag fick titta med förstoringsglaset hur den lilla rackaren satt fast. När det så var dags, var det allra bäst att få sitta i husses knä medans jag drog ut fästingen med pincetten.
Den lilla delen till vänster på bilden, var den som satt kvar efter att fästingen var borttagen. Den delen hade något svart spröt i sig, så den fick också plockas bort.
Det blev ett öppet sår efter ingreppet, som tvättades noggrant och sedan har han fått varit inne hela dagen. Ville inte sätta fästingmedlet på honom, utan först se att han mår bra, så det inte blir några biverkningar eller infektion i såret.
Han har inte visat några sjukdomstecken, utan skuttar runt och äter som vanligt.

Ja vad lärde jag mig av detta då? Jo, att fästingfesten har börjat, redan!!! Och att medlet ska sättas på innan han får gå ut nästa gång.

Kram
Yvonné


2 kommentarer:

  1. Usch ja! De djuren är inte trevliga. Vi hittade en på Wilma (hunden) förra veckan, men den hade inte hunnit mer än sätta sig fast. Vi människor kan ta sprutor om man bor i ett fästingrikt område, uppgift kan får på apoteket, om var i landet det finns sådana områden. Det var länge sedan jag hade en fästing på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch dom är såå himla otäcka och våra hundar och katter kan ju inte tala om att dom har några på sig. Nu har han fått sitt medel på sig och kan få vara ute igen. Det är den 2:a fästingen han har fått på 12år.
      Vi själva tar inga sprutor mot fästingarna, man får vara lite mer uppmärksam.
      Kram Yvonné

      Radera