måndag 2 april 2012

SmörgåsTårta.....

till Påsk kanske?
Då har jag ett kanonbra recept. Enkelt lätt och jätte gott.
Själv, är jag egentligen ingen älskare av smörgåstårta men den här är något speciellt...........

Receptet:

6 skivor landgångsbröd, skär bort kanterna, pensla skivorna med mjölk innan fyllningen lägges på.

Fyllning 1
2 hårdkokta ägg, hackas
 200gr crabbfish, hackas
2 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 tsk curry
Allt blandas ihop.

Fyllning 2
1 burk röd stenbitsrom
1 dl creme fraiche
1/2 dl majonäs
1/2 dl hackad gräslök
Allt blandas ihop.

Garnering
1 dl creme fraiche
1dl majonäs
Blandas ihop och stryk över hela tårtan och kanterna. Kan gärna stå så inslagen med gladpack tills det är dags att dekorera. Jag har den stående över natten.

Dekoration ovanpå
400gr räkor
1 burk svart stenbitsrom
200gr hackad gurka
citronskivor

På sidorna
2 dl hackad dill/persilja

Jag lägger ut 2 skivor bredvid varandra och smetar ut fyllning 1.
Därefter tar jag nästa 2 skivor och lägger dom tvärsöver, så dom "låser ihop" tårtan. Man får skära till dom lite. Och på med fyllning 2.
Och överst 2 skivor bredvid varandra.

Om man vispar creme fraichen innan man blandar ihop fyllningarna, så blir dom inte så "rinniga". Speciellt fyllning 2, kan bli lite lös annars.
Smeta på garneringen och täck med gladplast, låt stå tills det är dags för att dekorera.
Till sist, på med räkorna o den svarta stenbitsrommen och skivade citroner och det gröna på kanterna.

Därefter är det bara att sätta sig till rätta och äta och njuta och kanske knäppa upp, så man orkar en bit till!!! För sååå god är den.

Lycka till och låt mig gärna veta vad ni tycker.

Kram
Yvonné






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar