måndag 5 december 2011

Bageriet Öppnade Tidigt Idag!!!

Efter en god natts sömn, vaknade jag tidigt och tyckte att det skulle behövas lite i kakburkarna!!!
                                                     En av Jakobs favoriter är, Cocostoppar.

Så det, blev det.
Snabbt och enkelt att baka, jag tog lite saffran i smeten!
Det doftar såå gott när man bakar med saffran, tycker jag. Nu ska man kanske inte ha saffran i allt, bara för att det närmar sig jul. Men i vissa grejer tycker jag att det är spännande att testa med den kryddan.
Jag är lite sugen på att göra Saffranskladdkaka!!
Hmmm undrar hur det blir, kanske degigt eller för sött eller bara helt oemotståndligt gött ha ha ha
Det återstår att se, när den dagen kommer.

Recept på Cocostoppar med saffran.
50gr smör
1pkt saffran
2 ägg
1,5dl strösocker
200gr cocos
ev lite rivet apelsin/lime/citron skal

Sätt ugnen på 150gr
Smält smör och stöt saffranet, som blandas ner i smöret och låt det svalna.
Rör ihop ägg socker i en skål.
Blanda ner det smälta saffranssmöret i äggsocker blandningen.
Låt smeten svälla ca 10 minuter.
Klicka eller spritsa ut till toppar på plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter.
Vill man, så kan man doppa topparna i smält choklad.

Lycka till

Kram
Yvonné






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar