torsdag 2 mars 2023

Lite Blandad Hemma Kompott ...

Dagar och veckorna rullar på i sin takt och ibland undrar vi, vad vi egentligen sysslar med. Jo vi tar det ganska lugnt, vilket är skönt, inga tider som behöver passas. Ändå när man summerar dagen, har vi gjort en hel del.  Jakob är en inbiten intresserad skidåkare, det sitter i från när han höll på med skidskola osv. Och det har varit en hel del skidor på tv, både på platten med och utan bössa och utförsåkning. Själv tycker jag också att det är roligt att titta på men jag kan lämna tv:n och göra annat. 

Som till exempel att sy lite. Mys/jogging byxor till mig efter ett mönster som heter Lola, gillar den modellen då den har en avskuren bakdel. I den sömmen syddes en grå elastisk passpoal fast, blir lite mer markerat med den. Och en svart ficka. 


Ett trikåtyg, som jag har haft länge är från "Vintage in my heart" med prickar i olika storlekar och färger. Hade en ide från början vad det skulle bli men under tidens gång, har jag ändrat mig och nu sydde jag bara en enkel, lätt utställd klänning, modell Feel Good Dress, från Vintage in my heart.
Här provar jag med olika färg på strumpor, vilket är roligt då många olika färger kan plockas upp, allt efter humör hihihi.

Ellie har fått svarta leggings tidigare och önskade en svart t-shirt. Det blev med en volang på axeln. Avskyr att sy i svart eller rättare sagt att klippa i svart, då det är svårt att se trådrakt.


Och till den tröjan, har både hon och hennes danskompis fått varsina korta tyllkjolar, att ha utanpå sina leggings, när dom skuttar omkring i dans lokalen.

***
Så var det det här med våra fula Sockerbitar, vattenkärlen på 1000 liter. Det börjar arta sig riktigt bra. Jakob snickrar och har byggt in bägge och även gjort pallar bredvid. Det är inte färdigt än men med tre stycken pallkragar utlagda, får man i alla fall ett hum om, hur det kan tänkas bli. 
Vi som redan har för stort trädgårdsland, satsar på ytterligare odlingslådor hahaha. Ja vi väl får se vad det ska bli i dessa lådor?

***
Visst är det härliga soliga dagar vi har haft nu, snön smälter snabbt och vi njuter ute i solen med bok och fika. 





***
Tänk att vi fick uppleva Norrsken här nere i Stockholms området för ett par dag sedan. Nu var jag lite lat för att gå ut och fota, det blev ut genom fönstret.


Kvällens solnedgång blev vackert rosa blå randig.

Nu har orkidéens knoppar äntligen börjat slå ut.




Det är ungefär så här vi kan få dagarna att gå utan att anstränga oss nämnvärt.

Kram Yvonné





















8 kommentarer:

  1. Visst är det otroligt hur fort dagarna går trots att man går här hemma och tycker vi inget gör. Här tittar vi också på massor med idrott så det gäller att passa in lite promenader och utevistelser i vårvädret mellan sändningarna.
    Vi missade norrskenet i söndags så på måndagen hade vi laddat med kamera på balkongen i norr men trots att det syntes norrsken på många ställen runt omkring här så såg vi tyvärr inget.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får passa på att gå ut mellan sändningarna. Vi blir så sugna på alperna när man ser solsken och härliga backar. Vilket inte är aktuellt i år att åka ner, får nöja oss med en tur till Flottsbro.
      Synd att ni missade norrskenet. Är det svagt så måste man stå ute för att se det. Ganska svårt att upptäcka det inne om det inte är riktigt starkt, jag öppnade fönstret och såg det.
      Ha en fin helg.

      Radera
  2. Haha hemma hos oss tittas det på sporten varje dag, men som tur är slipper jag det här nere. En av anledningarna till att jag följde med Kurre hit ner. Och det ångrar jag inte. Du är så duktig på att sy. Viljan finns hos mig, men min rygg gillar inte att sitta vid symaskinen. Så snyggt det blir det Jacob gör och odlingslådor kan man inte få för många. Även nere hos oss har det varit norrsken i år. Men oj så mycket snö ni har fortfarande, hos oss var det barmark när jag for. Ser nu på väderleken att vi får både snö och kyla när vi kommer hem, då blir det vinterkläder på igen. Här njuter jag i solen och +22 i skuggan inga moln i sikte. Kram och ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt det verkar med den temperaturen, lär dröja innan vi får det här hemma. Förstår att du njuter av dagarna där nere. Ja det verkar som vi får lite mer snö nästa helg.
      Kanske du kan testa att stå att sy, det gör jag.
      Njut och ha det fortsatt härligt. Kram

      Radera
  3. Vad kul att ni fick se norrskenet. Jag har hört att det syntes här i närheten också men jag har tyvärr inte haft en tanke på att titta efter det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är roligt att man kan se det ända hit ner. Har Aurora appen och brukar titta om det kan vara något på gång.

      Radera
  4. Du har sytt så fina plagg till dej och barnbarnet. Jag längtar verkligen att få se hur dina Dahlior du köpte när du var uppe hos oss och hälsade på kommer att se ut. Jakob jobbade på bra med denna planering medan du var hos oss. Det kommer att bli kanonfint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Tackar SIS. Nu när snön har försvunnit efter de senaste dagarnas regn kan vi fortsätta med planteringen. Jag är också nyfiken på hur det kommer bli med dahliorna, har ju aldrig haft sådana. Kramiz

      Radera